SFD.pl - Sportowe Forum Dyskusyjne

Błędy żywieniowe

temat działu:

Odżywianie i Odchudzanie

słowa kluczowe: ,

Ilość wyświetleń tematu: 17655

Nowy temat Wyślij odpowiedź
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Znawca
Szacuny 26 Napisanych postów 30570 Wiek 44 lat Na forum 19 lat Przeczytanych tematów 49850
Powszechnie wiadomo, że by ograniczyć ryzyko wyczerpania organizmu i słabej wydolności, niezbędne jest przestrzeganie wytycznych żywieniowych, zarówno przed, w trakcie jak i po wykonanym wysiłku fizycznym.

Odwodnienie
Zmniejszenie objętości krwi pociąga za sobą:

Wzrost temperatury wewnętrznej oraz tętna.
Proporcjonalny spadek wydolności organizmu (10% na każdy 1% utraty wagi ciała mierzonego utratą wody).
Przy utracie ilości wody odpowiadającej więcej niż 4% wagi ciała, wzrasta ryzyko wystąpienia poważnych urazów.
Gdy temperatura ciała wzrasta do poziomu 41 °C ryzyko wystąpienia zawału czy też wylewu w wyniku powstania zakrzepu jest bardzo duże.
Problemy trawienne
W wyniku wzmożonego skurczu mięśni ilość krwi wysyłanej do układu trawiennego znacznie się obniża, osiągając poziom stanowiący 80% normalnego stanu. W rezultacie jakiekolwiek jedzenie czy tez płyny przyjmowane w trakcie ćwiczeń stają się znacznie trudniejsze do strawienia.
Czynniki powodujące problemy trawienne:

odwodnienie
błędy żywieniowe
przyjmowanie leków
stres.
Zapobieganie:

ćwiczenia
regularny i progresywny trening
picie napojów izotonicznych w trakcie treningu i uprawiania sportu
przestrzeganie diety
bez nadmiaru tłuszczów
picie małymi łykami
pożywianie się małymi porcjami.
Skurcze i bóle mięśni
Jeżeli występują one w trakcie ćwiczeń, oznacza to złą technikę. Jeżeli natomiast pojawiają się po wykonaniu ćwiczeń, wskazuje to na złą dietę:

akumulacja kwasu moczowego lub kwasów powstających w tkance mięśniowej (zakwasy)
brak soli mineralnych (magnez i wapń)
brak witamin (B1, B6), szczególnie u palaczy oraz osób spożywających alkohol.
Dieta pomaga w zapobieganiu występowania skurczy:

unikaj zbyt dużych ilości czerwonego mięsa - jedz więcej makaronu, ryżu, warzyw i owoców
wybieraj pożywienie bogate w magnez (czekolada, orzechy, chleb pełnoziarnisty, zielona fasola, ziemniaki).
Nadmiar azotu we krwi
Po wysiłku fizycznym wzrasta poziom azotu oraz mocznika w krwioobiegu. Aktywność fizyczna powoduje szybki skok poziomu ATP* w komórkach (podobnie jak to ma miejsce w przypadku nadmiernego spożycia alkoholu) zwiększając prawdopodobieństwo wystąpienia mocznicy.
Kwas moczowy, powstający wskutek utraty białka (protein), może się samorzutnie skrystalizować jeżeli jego stężenie osiągnie poziom 70 mg/l (poziom 0,6 g/l uznany jest za toksyczny). Może to nastąpić w szczególności w tych częściach ciała, które są słabo nawadniane. W mięśniach, powstawanie kwasu moczowego niszczy niektóre włókna, wywołuje wydłużenia i odkształcenia a nawet zapalenie ścięgna.

Środki zapobiegawcze:

dobre nawodnienie
ograniczone przyjmowanie białka zwierzęcego.
Hipoglikemia
Podczas stałego wysiłku (2 godziny lub dłużej) niektóre cukry zostają usunięte z krwi, powodując spadek ich poziomu. Ostrzegawcze sygnały, zapowiadające wystąpienie tego zjawiska to:

ogromny apetyt
spadek siły fizycznej
potliwość
lekkie zawroty głowy.
Zapobieganie: przyjmowanie cukrów w trakcie ćwiczeń (nawet tak małe dawki jak 30 do 40g na godzinę). Trening umożliwia trzustce uwalnianie większej ilości glukagonu- hormonu, który stymuluje proces uwalniania zasobów cukrów zmagazynowanych w wątrobie.

Problemy z mięśniami
Poza problemami związanymi z treningiem, u źródeł zaburzeń mięśniowych (takich jak zapalenia) znajdują się błędy żywieniowe.
Bóle często wzrastają bez wyraźnego powodu po pewnym czasie po treningu
Przyczyny:

słabe nawodnienie
zła dieta powodująca zaburzenia wątrobowe (zbyt tłuste pożywienie lub spożywanie produktów zbytecznych dla organizmu) lub zakwaszenie organizmu.
Powyższym problemom można zapobiegać stosując dietę:

produkty o kwaśnym odczynie (mięso, ryby, jaja, sery żółte, prod. zbożowe) łączyć z produktami o odczynie zasadowym (owoce, jarzyny, ziemniaki, nasiona roślin strączkowych, mleko i jego niefermentowane przetwory (twaróg, jogurty, kefiry))
unikać hepatotoksycznej żywności - ujemnie wpływającej na wątrobę (produkty bogate w tłuszcze nasycone, pożywienie sfermentowane, alkohol).


* - ATP (adenozynotrójfosforan) to najlepsze źródło energii w organizmie, ale i najszybciej spalane (w ciągu kilku sekund). Na każdy kilogram tkanki mięśniowej przypada około 3 g ATP.


Pozdro - Tomek - aktualn, oglonorozw, hobby, strong
"Rano se radio włączam by posłuchać jak te h..e tkwią w tych ***...ch korkach "
UWAGA! KONKURS! WIĘCEJ PRZECZYTASZ TUTAJ:
http://www.sfd.pl/topic.asp?topic_id=53149 <-- wejdż bo warto!!!WYGRAJ TO!!!
http://www.sfd.pl/topic.asp?topic_id=53164 <--KSIEGA PAMIĄTKOWA SFD

Pozdrawiam - Tomek

Ekspert SFD
Pochwały Postów 686 Wiek 32 Na forum 11 Płeć Mężczyzna Przeczytanych tematów 13120

Wyjątkowo przepyszny zestaw!

Zgarnij 3X NUTLOVE 500 w MEGA niskiej cenie!

KUP TERAZ
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Specjalista
Szacuny 64 Napisanych postów 3655 Wiek 78 lat Na forum 19 lat Przeczytanych tematów 20217
Brawo za art. + 4 U

* * * Ultimus Inter Pares * * *
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Znawca
Szacuny 26 Napisanych postów 30570 Wiek 44 lat Na forum 19 lat Przeczytanych tematów 49850
dzięki

Pozdro - Tomek - aktualn, oglonorozw, hobby, strong
"Rano se radio włączam by posłuchać jak te h..e tkwią w tych ***...ch korkach "
UWAGA! KONKURS! WIĘCEJ PRZECZYTASZ TUTAJ:
http://www.sfd.pl/topic.asp?topic_id=53149 <-- wejdż bo warto!!!WYGRAJ TO!!!
http://www.sfd.pl/topic.asp?topic_id=53164 <--KSIEGA PAMIĄTKOWA SFD

Pozdrawiam - Tomek

...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Ekspert
Szacuny 91 Napisanych postów 17167 Wiek 37 lat Na forum 18 lat Przeczytanych tematów 56924
Nio nio Finder SG!

"W cierpieniu rodzi się mądrość pozwalająca docenić piękno zycia"

*Członek Mafii SFD*
*Etatowy spinacz do papieru w drukarni w Wąchocku*
Pozatym: Robię projekty katedr i domów, gram w międzynarodowych super produkcjach, anonimowo działam charytatywnie, staram się nie dopuścić do III wojny światowej, podrywam laski i uczę się czytać....

Wesoły wegan :)

...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Ekspert
Szacuny 137 Napisanych postów 9203 Wiek 40 lat Na forum 17 lat Przeczytanych tematów 29034
ja tez daje SOGa i przy okazji podbije posta bo warto zeby go troche ludzi przeczytalo

Zmieniony przez - Sachem w dniu 2004-07-08 14:48:05

http://www.smoczyjezdzcy.pl - Smoczy Jeźdźcy - darmowa gra MMORPG w przeglądarce - polecam!

...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Ekspert
Szacuny 10888 Napisanych postów 49841 Wiek 27 lat Na forum 21 lat Przeczytanych tematów 57816
No ładna odświeżarka Sachem. Tak w ogóle to wiesz, że masz być boldem
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Ekspert
Szacuny 137 Napisanych postów 9203 Wiek 40 lat Na forum 17 lat Przeczytanych tematów 29034
a co Ty taki smutny? mowisz ze sie nie nadaje?

Zmieniony przez - Sachem w dniu 2004-07-08 21:11:47

http://www.smoczyjezdzcy.pl - Smoczy Jeźdźcy - darmowa gra MMORPG w przeglądarce - polecam!

...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 5 Napisanych postów 135 Na forum 16 lat Przeczytanych tematów 1670
super post
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Ekspert
Szacuny 10888 Napisanych postów 49841 Wiek 27 lat Na forum 21 lat Przeczytanych tematów 57816
Nie no, mówie tylko, że poszedł pozew do Mateo o bolda 4 U
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Ekspert
Szacuny 137 Napisanych postów 9203 Wiek 40 lat Na forum 17 lat Przeczytanych tematów 29034
spoko, mila informacja i fajnie ze przekazujesz tylko ta ---> skrzywiona buzka mnie zmylila

http://www.smoczyjezdzcy.pl - Smoczy Jeźdźcy - darmowa gra MMORPG w przeglądarce - polecam!

...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Znawca
Szacuny 35 Napisanych postów 1669 Na forum 17 lat Przeczytanych tematów 11256
spoko finderx sog! ja ostatnio mam problem ze słabą wydolnością i kondychą, trzeba bedzie nad tym popracować

Jeżeli w niebie nie będę mógł palić cygar, nie pójdę tam :)

Nowy temat Wyślij odpowiedź
Poprzedni temat

Konkurs na najciekawsze hobby

Następny temat

Kawa przy odchudzaniu

Shaker