SFD.pl - fitness, kulturystyka, trening, dieta i suplementacja

Aminokwasy - krótki przegląd

temat działu:

Odżywianie i Odchudzanie

słowa kluczowe: , ,

Ilość wyświetleń tematu: 7695

Nowy temat Wyślij odpowiedź
...
Napisał(a)
Temat przeniesiony przez qazar z działu Odżywki, Suplementy. Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 15 Napisanych postów 256 Na forum 14 lat Przeczytanych tematów 8447
Krótki opis wszystkich aminokwasów:

Są trzy rodzaje aminokwasów: niezbędne, warunkowo zbędne oraz zbędne. Niezbędne aminokwasy, zwane także esencjonalnymi, muszą być dostarczone ciału w formie pożywienia lub odżywek.
Warunkowo zbędne aminokwasy opierają się na zdolności ciała do rzeczywistego syntezowania z innych aminkwasów.
Zbędne aminokwasy, zwane także nieesencjonalnymi aminokwasami, mogą byc wytwarzane przez ciało z innych aminkwasów. Oto spis poszczególnych aminkwasów wraz z przedstawieniem ich zalet.

NIEZBĘDNE AMINOKWASY

Izoleucyna
-Rozgałęziony aminokwas, który jest łatwo przyswajalny i wykorzystywany do uzyskiwania energi w tkance mięśniowej
-Stosowany, aby zapobiec utracie mięśni u osób osłabionych
-Konieczny do tworzenia hemoglobiny

Leucyna
-Rozgałęziony aminokwas wykorzystywany jako źródło energi
-Pomaga zmniejszyć rozpad białek mięśniowych
-Zmienia pobór prekursorów neurotransmiterów przez mózg oraz uwalnianie enkefalin, które hamują przepływ sygnałow bólowych do układu nerwowego
-Pomaga w leczeniu skóry i złamań kości

Walina
-Rozgałęziony aminokwas
-Nie przetwazrany przez wątrobe i aktywnie przyjmowany przez mięśnie
-Wpływa na pobór innych prekursorów neurotransmiterów przez mózg

Histadyna
-Jeden z głównych związków absorbujących ultrafiolet w skórze
-Ważny w wytwarzaniu czerwonych i białych ciałek krwi, stosowany w leczeniu anemii
-Stosowany w leczeniu chorób alergicznych

Lizyna
-Niskie poziomy mogą spowalniać syntezę białek wpływając na tkanki mięśniowe
-Hamuje działanie wirusów, stosowany w leczeniu opryszczki zwykłej
-Lizyna i witamina C tworzą razem L-karnytynę, substancję biochemiczną, która umożliwia tkance mięśniowej skuteczniejsze wykorzystanie tlenu, opóźniając wystąpienie zmęczenia
-Wspomaga przyrost mięśni ułatwiając tworzenie kolagenu

Metionina
-Prekursor cystyny i kreatyny
-Może zwiększać poziom przeciwutleniaczy i zmniejszać poziomy cholesterolu we krwi
-Pomaga w usuwaniu toksycznych zanieczyszczeń z wątroby i ułatwia regeneracje tkanki wątroby i nerek

Fenyloalanina
-Główny prekursor tyrozyny
-Wspomaga uczenie się, pamięć, nastrój i koncetracje
-Stosowany w leczeniu niektórych rodzajów deprsji
-Jest głównym środkiem w wytwarzaniu kolagenu
-Tłumi apetyt

Treonina
-Jedna z amin odtruwających
-Pomaga w usuwaniu tłuszczu nagromadzonego w wątrobie
-Ważny element kolagenu
-Zwykle niski poziom u wegeterian

Tryptofan
-Prekursor kluczowej serotoniny neurotransmisyjnej, która ma działanie uspokajające
-Stymuluje uwalnianie hormonów wzrostu
-Dostępny tylko w naturalnych pokarmach

WARUNKOWO ZBĘDNE AMINOKWASY

Arginina
-Może zwiększać wydzialenia insuliny, glukagonu i hormonów wzrostu
-Pomaga w rehabilitacji po kontuzjach, tworzeniu kolagenu i pobudzaniu układu odpornościowego
-Prekursor kreatyny
-Może zwiększać ilość spermy i rekacje T-limfocytów

Cysteina

-Usuwa szkodliwe substancje chemiczne w połączeniu z kwasem L-aspartowym i L-cytruliną
-Pomaga w zapobieganiu uszkodzeń spowodowanych spożyciem alkoholu i używaniem nikotyny
-Stymuluje działanie białych ciałek krwi

Tyrozyna
-Prekursor neutransmiterów dopaminy, norefineryny i epinefryny, jak również hormonów tarczycowych i wzrostu oraz melaniny
-Poprawia nastrój

ZBĘDNE AMINOKWASY

Alanina
-Główny składnik tkanki łączącej
-Kluczowy produkt pośredni w cyklu alaniny glukozy, który pozwala mięśniom i innym komórkom na uzyskanie energii z aminokwasów
-Pozwala wzmocnić system odpornościowy

Kwas asparaginowy
-Pomaga przekształcić węglowodany w energię mięśniową
-Tworzy immunoglobuliny i antyciała w układzie odpornościowym
-Zmniejsza poziomy amoniaku po ćwiczeniach

Cystyna
-Pomaga tworzyć mocne tkanki łączne i wzmaga działanie antyutleniaczy w tkankach
-Wspomaga procesy zdrowienia, pobudza działanie białych ciałek krwii pomaga zmniejszyć ból spowodowany zapaleniami
-Konieczny do budowy skóry i włosów

Kwas glutaminowy
-Główny prekursor glutaminy, proliny, ornityny, argininy, glutationu i GABA
-Potencjalne źródło energii
-Ważny w metabolizmie mózgu i metabolizmie innych aminokwasów

Glutamina
-Aminokwas występujący w największych ilościach
-Odgrywa kluczową rolę w działaniu układu odpornościowego
-Ważne źródło energii, szczególnie dla nerek i jelit w okresie ograniczenia ilości kalorii
-Paliwo dla mózgu, które wspomaga pamięc i stymuluje inteligencje i koncetracje

Glicyna
-Pomaga w wytwarzaniu innych aminokwasów i jet częścią struktury hemoglobiny i cytochromów
-Działa uspokajająco i jest czasami stosowana do leczenia depresji maniakalnej i osób agresywnych
-Wytwarza glukagen, który uaktywnia glikogen
-Może hamować apetyt na cukier

Ornityna
-W dużych dawkach może pomagać w zwiększeniu wydzielania hormonu wzrosu
-Wspomaga funkcje odpornościowe i działanie wątroby
-Wspomaga leczenie

Prolina
-Główny składnik tworzący tkanki łączące i mięśnie serca
-Łatwo wykorzystywany do energii mięśnii
-Główny składnik kolagenu

Seryna
-Ważny aminokwas w produkcji energii komórek
-Wspomaga pamięć i działanie układu nerwowego
-Pomaga wzmocnić układ odpornościowy tworząc immuno-glbuliny i przeciwciała

Tauryna
-Wspomaga wchłanianie i usuwanie tłuszczów
-W niektórych obszarach mózgu i siatkówki może działać jako neurotransmiter


To by było na tyle, może komuś się przyda.


Jest to częśc większego artykułu o aminokwasach, który był zamieszczony w Fitness Authority nr 5

Sprawdź ile masz % tłuszczu?

1

pozdro & pocwicz

Ekspert SFD
Pochwały Postów 686 Wiek 32 Na forum 11 Płeć Mężczyzna Przeczytanych tematów 13120
Masz problem z przybraniem na wadze lub zgubieniem zbędnych kilogramów? Indywidualne plany dietetyczne i treningowe
  • 23 383 spalonych kg tłuszczu
  • 27 059 zbudowanych kg mięśni
Sprawdź więcej
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 16 Napisanych postów 4217 Wiek 30 lat Na forum 15 lat Przeczytanych tematów 43747
Dobry art.
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 15 Napisanych postów 256 Na forum 14 lat Przeczytanych tematów 8447
art powinen byc w odzywianiu, prosze o przeniesienie go tam

pozdro & pocwicz

...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
domer ODŻYWIANIE Moderator
Ekspert
Jest liderem w tym dziale Szacuny 3033 Napisanych postów 57853 Wiek 34 lat Na forum 15 lat Przeczytanych tematów 651125
Łap soga

Moderator działu Odżywianie

...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Znawca
Szacuny 31 Napisanych postów 9317 Wiek 30 lat Na forum 12 lat Przeczytanych tematów 45818
gdzieś to widziałem chyba w gazecie ale sog wchodzi

PRO MODERATOR DZIAŁU

...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Znawca
Szacuny 31 Napisanych postów 2164 Na forum 12 lat Przeczytanych tematów 23575
Łap soga

Barcelona forever!!!

...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 23 Napisanych postów 1977 Na forum 12 lat Przeczytanych tematów 27200
sog

www.pajacyk.pl
-----------------------------



----------------------------

...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Ekspert
Szacuny 255 Napisanych postów 13305 Wiek 30 lat Na forum 13 lat Przeczytanych tematów 45246
Dobre SoG rzecz jasna

Ja swoje poglądy mam, ale teraz czasy takie, że na wszelki wypadek się z nimi nie zgadzam.

...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
saib__ ZASŁUŻONY
Specjalista
Szacuny 56 Napisanych postów 20421 Na forum 15 lat Przeczytanych tematów 84308
Dobre, wręcz bardzo dobre.
Dzięki, nagradzam SOGiem.

Były moderator Sceny MMA i K-1 oraz elita SFD.

...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 15 Napisanych postów 256 Na forum 14 lat Przeczytanych tematów 8447
dzieki

pozdro & pocwicz

Nowy temat Wyślij odpowiedź
Poprzedni temat

Czy tuńczyk przed snem jest ok??

Następny temat

ee...a co to się dzieje?? :/