SFD.pl - fitness, kulturystyka, trening, dieta i suplementacja

[art] Orzechy

temat działu:

Odżywianie i Odchudzanie

słowa kluczowe:

Ilość wyświetleń tematu: 22387

Nowy temat Wyślij odpowiedź
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Znawca
Szacuny 33 Napisanych postów 1924 Na forum 10 lat Przeczytanych tematów 22174
Jako, że sezon na orzechy tuż tuż, warto przybliżyć ich właściwości i dowiedzieć się, które warto spożywać.

Orzechy

Orzechy są owocami, które - oprócz swoich walorów smakowych - posiadają mnóstwo innych zalet. Są bardzo odżywcze: 100 g dostarcza od 500 do 680 kalorii; mają 50 - 70 proc. tłuszczów. Przede wszystkim są to nienasycone kwasy tłuszczowe, które obniżają poziom „złego" cholesterolu we krwi, dzięki czemu mogą je jeść zarówno osoby z zaburzeniami przemiany tłuszczowej, jak i przestrzegające diety przeciwmiażdżycowej. Ponadto dostarczają wielu witamin z grupy B, C, E, A i soli mineralnych. Bogactwo fosforu, wapnia, cynku, magnezu i potasu sprawia, że są wskazane dla osób nadpobudliwych, przemęczonych - zwłaszcza pracą umysłową , cierpiących na bezsenność czy zestresowanych. Pamiętać należy również o tym, że zawarty w nich wapń jest lepiej przyswajalny, niż pochodzący z innych produktów . Orzechy są także wskazane przy zapobieganiu anemii, gdyż zawierają dużo żelaza.



Orzechy Laskowe

Orzechy laskowe - zawierają 65 proc. tłuszczu, 16 proc. białka, 7 proc. cukrów oraz witaminy ( głównie E,B1, B2, PP i C), błonnik i sole mineralne. Uprawia się je powszechnie w Polsce, Turcji, we Francji i Włoszech. Największą zaletą orzechów laskowych jest to, że wśród tłuszczów, których maja sporo, przewagę stanowią bardzo ważne nienasycone kwasy tłuszczowe. Tak więc nie muszą się ich bać osoby z tendencjami do podwyższonego cholesterolu.
Niestety są dość kaloryczne, 100g orzechów dostarcza organizmowi 700 kalorii, a więc nie każdy może sobie na nie pozwolić, chyba że w dawce leczniczej. Są doskonały dodatkiem do porannej owsianki. Nie tylko świetnie smakują, ale również korzystnie działają na nasz organizm.

Szczegółowe dane:
Wartość energetyczna [kcal]:640
Kwasy tłuszczowe nasycone [g]:4.51
Kwasy tłuszczowe jednonienasycone [g]:48.8
Kwasy tłuszczowe wielonienasycone [g]:6.56
Węglowodany ogółem [g]:14.9
Cholesterol [mg]:0
Sacharoza [g]:3.7
Błonnik pokarmowy [g]:8.9
Sód [mg]:2
Potas [mg]:616
Wapń [mg]:186
Fosfor [mg]:333
Żelazo [mg]:3.4
Magnez [mg]:140
Witamina A* [µg]:5
Beta-karoten [µg]:30
Witamina D [µg]:0
Witamina E [mg]:38.71
Tiamina (Witamina B1) [mg]:0.3
Ryboflawina (Witamina B2) [mg]:0.08
Niacyna (Witamina PP) [mg]:1
Witamina C [mg]:3


Orzechy Włoskie:
Orzechy włoskie - przywędrowały do nas z Chin, a nie - jak zwykliśmy sądzić - Włoch. Nazwa ta jest myląca, zwłaszcza jeśli będziemy pamiętać o tym, że w Ameryce nazywane są orzechami polskimi ( prawdopodobnie dlatego, że to od nas pochodzą bardzo dobre ich odmiany ).Są bogatym źródłem białka, witamin ( zwłaszcza bardzo dużo wit. C ), składników mineralnych i nienasyconych kwasów tłuszczowych(50-70 proc). Mają dobroczynny wpływ na funkcjonowanie naszego mózgu, na proces zapamiętywania, są środkiem oczyszczającym krew i wzmacniającym. Wykorzystuje się je często w schorzeniach żołądkowo-jelitowych i skórnych. Do celów leczniczych nadają się jednak wyłącznie owoce niedojrzałe wraz z zielonymi osłonkami. Takie też można marynować i wykorzystywać do wyrobu orzechówki. Sole mineralne w orzechach to fosfor, wapń, magnez i potas. Tak więc dużo orzechów powinny jeść osoby nadpobudliwe, wrażliwe na zmiany pogody czy czujące zmęczenie po obudzeniu się - to ostatnie jest też objawem świadczącym o niedoborze magnezu. Warto pamiętać iż orzechy włoskie są doskonałym źródłem Omega-3 dlatego też powinno się je włączyć do diety. Są doskonałym dodatkiem do owsianki, na dobry początek dnia.

Szczegółowe dane:
Wartość energetyczna [kcal]:645
Kwasy tłuszczowe nasycone [g]:6.56
Kwasy tłuszczowe jednonienasycone [g]:9.4
Kwasy tłuszczowe wielonienasycone [g]:41.16
Węglowodany ogółem [g]:18
Cholesterol [mg]:0
Sacharoza [g]:2.2
Błonnik pokarmowy [g]:6.9
Sód [mg]:2
Potas [mg]:476
Wapń [mg]:86
Fosfor [mg]:333
Żelazo [mg]:1.8
Magnez [mg]:99
Witamina A* [µg]:8
Beta-karoten [µg]:48
Witamina D [µg]:0
Witamina E [mg]:2.6
Tiamina (Witamina B1) [mg]:0.3
Ryboflawina (Witamina B2) [mg]:0.12
Niacyna (Witamina PP) [mg]:1.19
Witamina C [mg]:5.8


Migdały:
To najszlachetniejsze z orzechów. Tłuszcz migdałowy zawiera wiele jednonienasyconych kwasów tłuszczowych, które mają właściwości obniżające poziom cholesterolu we krwi. Znany jest także wpływ migdałów na poprawę pamięci i koncentracji, dzięki zawartości potasu, witamin B1 i PP. Obecna w nich witamina E chroni przed miażdżycą i zawałem, serca, zaś magnez - naczynia włosowate przed zniszczeniem. Dba też o dobrą kondycję układu nerwowego.
Wartość odżywcza w 100g: energia:572 kcal, białko: 20 g, tłuszcz:52 g, weglowodany:20,5 g, witamina E: 24 mg.
Migdały występują w dwóch rodzajach - słodkim i gorzkim, ten pierwszy ma dość szerokie zastosowanie w lecznictwie. Wykorzystuje się go:
- do zwalczania chorób układu moczowego (m. in. kamieni nerkowych i zwężenia cewki moczowej);
- przy chorobach dróg żółciowych;
- jako lek wykrztuśny w schorzeniach oskrzeli;
- przy chrypkach i suchym kaszlu.
Ponadto mleczko migdałowe, uzyskane po uprzednim zmieleniu i wymieszaniu z wodą, stanowi napój znacząco przynoszący ulgę w stanach napięcia nerwowego. Napój należy pić schłodzony. Oprócz tego naukowcy stwierdzili, że składniki migdałów i proporcje w jakich występują mają działanie antynowotworowe.
- witamina E, jest przeciwutleniaczem zapobiegającym miażdżycy, zawałowi serca, nowotworom, udarom mózgu, przedwczesnemu starzeniu się;
Zawierają:
- witaminy B1, B2, PP i potas mające dodatni wpływ na funkcjonowanie mózgu, pamięć i koncentrację,
- białko, składają się zeń w 20%, dlatego polecane są wegetarianom;
- cynk regulujący działanie systemu odpornościowego, przy jego niedoborze łatwo się przeziębić, ma wpływ na stan skóry, włosów i paznokci;
- magnez chroni naczynia włosowate, stanowi ważny element przemian energetycznych cukru we krwi; zabezpiecza mózg przed stresowymi sytuacjami. Również polecane w codziennej diecie, w celu uzupełniania kwasów tłuszczowych.

Szczegółowe dane:
Wartość energetyczna [kcal]:572
Kwasy tłuszczowe nasycone [g]:4.74
Kwasy tłuszczowe jednonienasycone [g]:33.65
Kwasy tłuszczowe wielonienasycone [g]:10.9
Węglowodany ogółem [g]:20.5
Cholesterol [mg]:0
Sacharoza [g]:4.2
Błonnik pokarmowy [g]:12.9



Miłej lektury, pozdrawiam.

Zmieniony przez - Jacquess w dniu 2008-09-20 12:31:45

Sprawdź ile masz % tłuszczu?

1
Ekspert SFD
Pochwały Postów 686 Wiek 32 Na forum 11 Płeć Mężczyzna Przeczytanych tematów 13120
Masz problem z przybraniem na wadze lub zgubieniem zbędnych kilogramów? Indywidualne plany dietetyczne i treningowe
  • 23 383 spalonych kg tłuszczu
  • 27 059 zbudowanych kg mięśni
Sprawdź więcej
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 3 Napisanych postów 293 Na forum 10 lat Przeczytanych tematów 4894
Krótko i na temat. Sog

Pozdro.
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 14 Napisanych postów 1364 Wiek 29 lat Na forum 13 lat Przeczytanych tematów 28612
fajne, mogłes jeszcze napisac cos o orzechach ziemnych, pistacjach i nerkowcach
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 21 Napisanych postów 3957 Wiek 26 lat Na forum 10 lat Przeczytanych tematów 48632
Dobry art

Sam rano do owsianki dodaję właśnie mieszankę tych 3 rodzajów orzechów
Nie dość, że są pyszne to jeszcze takie zdrowe
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Znawca
Szacuny 33 Napisanych postów 1924 Na forum 10 lat Przeczytanych tematów 22174
"fajne, mogłes jeszcze napisac cos o orzechach ziemnych, pistacjach i nerkowcach "

Wybrałem tylko te co najlepiej nadają się do diety i mają najlepszy rozkład tłuszczy.
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 3 Napisanych postów 293 Na forum 10 lat Przeczytanych tematów 4894
Cena też jest ważna

Pozdro.
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 18 Napisanych postów 5229 Na forum 11 lat Przeczytanych tematów 55031
To jak pistacje i nerkowce się nie nadają?

Świetny art!
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 3 Napisanych postów 551 Na forum 11 lat Przeczytanych tematów 54847
a orzechy arachidowe??
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 4 Napisanych postów 353 Wiek 36 lat Na forum 13 lat Przeczytanych tematów 6083
Przecież pakerzy jedzą tylko włoskie i migdały

Fajny art SOG.

Bylo sobie zycie....

...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Znawca
Szacuny 27 Napisanych postów 4672 Na forum 12 lat Przeczytanych tematów 31505
No fajny art. na temat orzechów jeszcze chyba nigdy nic nie czytałem... SOG jak wejdzie..
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 6 Napisanych postów 203 Na forum 13 lat Przeczytanych tematów 2281
sog dobry artykul;)

‎"My attitude is that if you push me towards something that you think is a weakness, then I will turn that perceived weakness into a strength." MJ

Nowy temat Wyślij odpowiedź
Poprzedni temat

Spalacz - który wybrać ??

Następny temat

kosmetyki ATW kto co wie?