SFD.pl - Sportowe Forum Dyskusyjne

[ART] Wpływ kreatyny i kreatyniny na funkcjonowanie organizmy ludzkiego.

temat działu:

Odżywki i suplementy

Ilość wyświetleń tematu: 29148

Nowy temat Wyślij odpowiedź
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 18 Napisanych postów 5229 Na forum 13 lat Przeczytanych tematów 55031
WPŁYW KREATYNY I KREATYNINY NA FUNKCJONOWANIE ORGANIZMU

Pierwsza forma kreatyny - monohydrat - stosowany jest już od 17 lat. Pomimo tak długiego okresu stosowania, nadal panuje w mentalności wielu osób mit, iż kreatyna szkodzi nerkom. Postanowiłem sprawdzić jak to naprawdę jest i przedstawić Wam to co udało mi się odszukać. Mam nadzieje, że przedstawione przeze mnie argumenty obalą ostatecznie to fałszywe stwierdzenie, tak jak już dawno odeszlo do lamusa np. szkodliwe połączenie kreatyny i kofeiny.

W ostatnim czasie pojawiają się na rynku coraz to nowsze formy kreatyny. W związku z tym cały czas panuje ożywiona dyskusja nad wyższością jednych jej form nad innymi, najczęstszym argumentem przemawiającym za „królowaniem" danej formy jest jej konwersacja do kreatyniny.

Kreatynina (z Wikipedii) - (z gr. kreas - mięso, nazwa systematyczna: 2-imino-1-metyloimidazolidyn-4-on) organiczny związek chemiczny, pochodna kreatyny. Jest bezwodnikiem kreatyny, występuje w krwi i moczu. Stanowi produkt metabolizmu, jest wydalana z organizmu przez nerki z moczem stanowiąc oprócz mocznika jeden z głównych związków azotowych. Powstaje w organizmie w wyniku nieenzymatycznego rozpadu fosforanu kreatyny. Ilość wydalanej w ciągu doby kreatyniny zależy od masy mięśni i jest charakterystyczna dla danego organizmu. Średnio z moczem wydala się ok 14-26 mg kreatyniny na kilogram masy ciała.
W praktyce medycznej kreatynina jest jednym z markerów biochemicznych pozwalającym monitorować stan nerek.

O kreatyninie ciągle pisze się tak samo - szkodliwa, nieprzydatna i bezwartościowa, jednak doniesienia z 2006 roku i liczne badania zmuszają nas do obalenia tej teorii!

Okazało się bowiem, że ta nie jest szkodliwa dla nerek, jak wcześniej przypuszczano, a lekarze błędnie interpretowali badania osób stosujących kreatynę, u których wzrastał poziom kreatyniny w moczu. Jedynie w odosobnionych przypadkach suplementy kreatynowe szkodziły nerkom, ale gównie odpowiadały za to tiazydy, które zanieczyszczały kreatynę niewiadomego pochodzenia. Badania przeprowadzane na wolontariuszach, którzy stosowali kreatyne w wysokich dawkach przez wiele lat i dostarczyły dowodów na bezpieczeństwo stosowania kreatyny, bez żadnych, negatywnych skutków zdrowotnych.

Nieprzydatna i bezwartościowa? Również, nie można się z tym zgodzić!

Monohydrat kreatyny stosowany od lat przez sportowców był oskrażany o to, iż w większości przemienia się z nieprzydatną kreatynine, zaraz po rozpuszczeniu substancji w soku owocowym lub treści żołądkowej i dlatego jest mniej cenny dla wspomagania od innych, nowszych jej form. Jednak aktualniejsze badania nie potwierdziły, aż tak wysokiej tendencji monohydratu do owej przemiany!

Ale przypuśćmy nawet, gdyby większośc monohydratu przemieniało się szybko w kreatynine to czy można przypuścić, ze stosowany przez tysiące osób monohydrat nie działa, ale pomimo tego ludzie stosują go od 17 lat i uznają za najsilniejszy z dozwolonych środkow wspomagających?

Wychodzi, więc na to, iż kreatynina też ma działanie wspomagające? Otóż, rzeczywiście tak jest!

Nawet gdy monohydrat ulega przemianie w kreatynine, to tego typu reakcje cechują się tzw. stałą równowagi. Oznacza to, iż tak samo sprawnie, jak kreatyna w kreatynine, również kreatynina zmienia się w kreatynę. W organizmie panuje równowaga co oznacza, iż mamy jednej i drugiej substancji tyle samo.

Przydatność kreatyniny polega na tym, iż jest jednym z najsilniejszych o ile nie najśliniejszym antyoksydantem endogennym - wewnętrznym pod warunkiem, że mięśnie dysponują dostatecznym zasobem kreatyny.. Jest ona takim przeciwutleniaczem, której najwięcej powstaje w pracujących włóknach mięśniowych, czyli białkach narażonych na rodnikowy katabolizm. Dlaczego? Bo, przeciecież kreatynina powstaje przede wszystkim z fosfokreatyny po oddaniu przez nią wysokoenergetycznego wiązania fosforanowego białkom kurczliwym podczas ich pracy. Im bardziej intensywny wysiłek, tym większa produkcja kreatyniny, gdyż występuje większe zużycie wysokoenergetycznych fosforanów z fosfokreatyny.

Ok, więc czas na przedstawienie badań i publikacji przedstawiających wpływ kreatyny na funkcjonowanie organizmu ludzkiego:

1.Suplementy z monohydratem kreatyny poprawiają wydajność ćwiczenia, zapobiegają destrukcji nerwów, łagodzą objawy chorób wyniszczających mięśnie i wspierają ośrodki energetyczne w komórkach. Kreatyna upośledziła jednak funkcjonowanie nerek u szczurów z chorym organem. Większość późniejszych badań wykazała, ze kreatyna nie ma żadnych negatywnych skurków na funkcjonowanie nerek u zwierząt i ludzi. Brazylijsny naukowcy odkryli, że wyoskie dawki kreatyny (10 g dziennie przez 3 miesiące) nie miały wpływu na funkcjonowanie nerek u młodych mężczyzn po treningu areobowym (40 minut 3 razy w tygodniu). Cystatyna C - marker uszkodzenia nerek, zmniejszyła się w grupie przyjmującej kreatynę i placebo, pokazują, że ćwiczenia poprawiły ogólną kondycję nerek Wywnioskowany, że suplementy kreatyny nie uszkadzają funkcjonowania nerek u młodych mężczyzn uczestniczących w programach treningów areobowych o średniej intensywności. (European Journal Applied Physiology, 103: 33-40, 2008)

2. Wykazano, że suplementacja kreatyną zmniejsza utratę komórek nerwowych podczas leczonych eksperymentalnie chorób neurologicznych. W istocie, może ona ona chronić twój mózg przed pewnymi typami urazów. Oto fascynujące badanie naukowe. Otwarte, randomizowane badanie pilotażowe nad możliwymi neuroochronnymi efektami działania kreatyny objęło 39 dzieci i nastolatków (od roku do osiemnastu lat) z urazami czaszkowo-mózgowymi. Kreatyna była im podawana przez 6 miesięcy, codziennie w formie zawiesiny doustnej i dawce 0,4 g/kg. Odpowiada to 36 gdziennie podawanym osobie ważącej 90 kg. Naukowcy stwierdzili, że po zastosowaniu suplementacji stan chorych uległ poprawie. U wszystkich pacjentów zanotowane znaczące polepszenie, jeżeli chodzi o bóle i zawroty w głowie oraz poziom zmęczenia. Nie zaobserwowano efektów ubocznych jej podawania![/
To znaczy, że dzieci mogą to brać i nie eksplodują im nerki? Na to wygląda. (Andres R.H., Ducray A.D., Schlattner U., Walimann T., Widmer H.R., Funstions and effects of creatine in the central nervous system. Brain Res Bull, Jul 1; 76(4): 329-343 (2008)

3.Brak snu obniżają fizycnie i psychicznie możliwości ludzi, czy to studentów kujących do ostatnich egzaminów, czy też żołnierzy walczących w Iraku czy Afganistanie. Mózg, podobnie jak i inne komórki ludzkiego ciała, bazuje na ATP i CP jako źródłach energii. Poziom fosforanu kreatyny często opada podczas okresów niedoboru snu. Liczne badania wykazują, że suplementacja monohydratem kreatyny poprawia możliwości umysłowe i wyniki testów IQ. Monohydrat stosowany 4 razy dziennie przez tydzień w dawkach 5 g poprawił pracę mózgu, w tym zdolność podejmowania decyzji, pamięć krótkotrwałą, poczucie równowagi, nastrój i czas reakcji u osób stosujących treningi o umiarkowanej intensowyności pozbawionych snu przez 18, 24 i 36 godzin. Suplementy kreatynowe poprawiają pracę mózgu u osób fizycznie aktywnych i cierpiących z powodu niedoboru snu. Physiology Behavior, 90:21-28, 2007)

4.Miejska legenda dotycząca sportu i treningu głosi, że suplementy zawierające monohydrat kreatyny powodują kurcze mięśni i sprzyjają odwodnieniu. Nie mając żadnych dowodów naukowych, media, a także niektórzy trenerzy i sportowcy szeroko rozpowszechniają te błędne informacje. Badacze z University of Oklahoma pod przewodnictwem Vincenta Dalbo stwierdzili, że coś zupełne przeciwnego jest prawdą: kreatyna poprawia tolerowanie ciepła i ułatwia utrzymanie poziomu osocza podczas ćwiczeń przy wysokiej temp. Osocze, czyli niekomórkowy składnik krwi, jest kluczowe dla utrzymania stabilnej temp. Ciała i pojemności minutowej serca (objętości krwi tłoczonej przez serce) podczas ćwiczeń. Nawet u odwodnionych osób kreatyna powiększa wydolność podczas ćwiczeń oraz pomaga zwalczać negatywne efekty zmniejszonej ilości wody w organizmie. Suplementy kreatyny nie powodują odwodnienia i kurczów mięśni podczas ćwiczeń. Zwiększają raczej możliwości organizmu regulowanie temp podczas treningu, a także polepszają niektóre osiągi sportowe. British Journal Sports Medicine, in press; published online Januray 9, 2008)

5.Dobroczynny wpływ monohydratu kreatyny na wydajność fizyczną został odkryty ponad 100 lat temu, ale do lat 90. nie przykuł uwagi naukowców. Od tamtej pory stał się najpopularniejszym suplementem wspomagającym wytrzymałość. Kreatyna podwyższa ilość wysoko energetycznego związku fosfokreatyny w komórkach, ale wpływa także na aktywność genów w komórkach całego ciała, także w mózgu. Wspiera ona przygotowanie sportowe, pomaga zwalczać wolne rodniki odpowiedzialne za starzenie się i zniszczenia genów, zapobiega pogarszaniu stanu psychicznego starszych ludzi i ludzi osłabionych w wyniku chorób. Hiszpańscy badacze odkryli, że kreatyna zredukowała występowanie konwulsji u szczurów z rzadką chorobą metaboliczną zwaną GA- I. Poprawiła ona także regulację pompy komórkowej w mózgu, które kontrolują równowagę płynów i elektrolitów. Autorzy wywnioskowali, że kreatyna może być przydatna u pacjentów z tą rzadką chorobą metaboliczną. (Brain Research, 1185:336-345, 2007)

6.Unieruchomienie ramienia lub nogi w gipsie powoduje szybkie utraty masy mięśniowej, siły i wytrzymałości. Monohydrat kreatyny zwiększa wielkość i siłę mięśni u sportowców, ludzi starszych i cierpiących na choroby zwyrodnieniowe. Kanadyjscy badacze prowadzeni przez Adama Johnsona odkryli, że suplementy kreatyny (5 g cztery razy dziennie) zapobiegły zanikowi mięśni u młodych mężczyzn z ręką unieruchomioną w gipsie w ciągu dwóch 7-dniowych okresów. Noszenie gipsu bez zażywania kreatyny spowodowało 3,7% zanik masy mięśniowej, 21,5% zanik siły i 43% zanik wytrzymałości mięśni. Podczas suplementacji kreatyną masa mięśniowa nieco się zwiększyła a siła i wytrzymałość obniżyły się odpowiednio o 4,1% i 9,6%. Suplementy monohydratu kreatyny zapobiegają dużym utratom masy mięśniowej, siły i wytrzymałości unieruchomionych kończyn u młodych mężczyzn. (Journal Strength Conditioning Research, w druku,; opublikowaneo w internecie, styczeń 2009)

Można znaleźć jeszcze opinie, jakoby kreatyna wpływała na markery kolagenu mięśniowego i zwiększała jego produkcje. Kolagen mięśniowy działa jak swoiste rusztowanie wspierające włókna mięśniowe. Badacze stworzyli hipotezę, według której zwiększony poziom kolagenu mięśniowego na dłuższą metę może sprzyjać zwiększaniu masy mięśni w ciągu kilkutygodniowej przygody z treningiem siłowym.

Jedynym chyba negatywnym działaniem kreatyny na jaki wpadłem podczas szukania różnych informacji to jej negatywny wpływ na układ trawienny, co może powodować biegunke itp., jednak nie są to stałe efekty suplementacji kreatyny, a jedynie chwilowe efekty uboczne.

Więc podsumowując, za zakończenie ustalmy sobie jedno: podwyższona kinaza kreatyninowa nie świadczy wcale o uszkodzeniu nerek. Oznacza to jedynie, że minęła już faza nasycenia tym środkiem i organizm nie przyjmuje już takiej dawki jak na początku. W związku z tym, kreatyna nie jest już tak chętnie wchłaniana przez mięśnie i z tego powodu nerki mocniej pracują przy metabolizowaniu jej, co właśnie jest powodem podwyższonej kinazy kreatyninowej w teście krwi. Dowiedziono naukowo, że do uszkodzenia nerek potrzeba niebotycznej ilości kreatyny, która z całą pewnością jest praktycznie nie do spożycia, bo przewyższa prawie dziesięciokrotnie ilość stosowaną w fazie ładowania. Z tego wynika, że jeśli nie jesteśmy zmutowanymi pochłaniaczami 200 gramów kreatyny na dobę, nie musimy się obawiać o kondycję naszych nerek

Przy tworzeniu tego tekstu korzystałem z artykułu Sławomira Ambrozaiaka „Kreatyna 2006" zamieszczona w SDW, jak również z licznych numerów MD i pewnych informacji znalezionych w internecie.


Zmieniony przez - MolderDist w dniu 2009-07-04 15:47:27
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
domer ODŻYWIANIE Moderator
Ekspert
Jest liderem w tym dziale Szacuny 3948 Napisanych postów 63928 Wiek 35 lat Na forum 16 lat Przeczytanych tematów 683473
Kreatyna jest jednym z najbardziej znanych suplementów na rynku. Z jej działania cieszą się nie tylko zawodowcy, ale także amatorzy sportów, już nie tylko siłowych, jest coraz chętniej stosowana również w przypadku innych sportów, np.: bieganie, czy wioślarstwo.

Kreatyna kojarzy się wielu osobom z nielegalnym środkiem dopingującym, a tak naprawdę naturalnie występuje w naszym organizmie, między innymi w sercu, ale także w jądrach. Dzięki stosowaniu kreatyny możemy poprawić nasze zdolności wysiłkowe, tym samym przełamać stagnację treningową, warto rozważyć zakup monohydratu kreatyny:

https://www.sfd.pl/sklep/ALLNUTRITION_Creatine_Muscle_Max-opis33277.html 

Dzięki której zwiększymy naszą wydolność fizyczną, a także siłę oraz wytrzymałość. Tym samym będziemy mogli progresować na treningu, co przyczyni się do szybszego osiągnięcia celu, bez względu czy jesteśmy w okresie masowym, czy też redukcyjnym.



Moderator działu Odżywianie

Ekspert SFD
Pochwały Postów 686 Wiek 32 Na forum 11 Płeć Mężczyzna Przeczytanych tematów 13120
Masz problem z przybraniem na wadze lub zgubieniem zbędnych kilogramów? Indywidualne plany dietetyczne i treningowe
  • 23 383 spalonych kg tłuszczu
  • 27 059 zbudowanych kg mięśni
Sprawdź więcej
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Znawca
Szacuny 44 Napisanych postów 6083 Wiek 33 lat Na forum 15 lat Przeczytanych tematów 33055
Przeczytałem prawie całe. Podobało mi się.
Zmieniłbym tylko ilość podkreśleń bo ciężko mi było skupić wzrok.

sOg za włożoną pracę.

...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 12 Napisanych postów 3402 Na forum 11 lat Przeczytanych tematów 43832
tyle to ja wiedziałem bez tego
mam nadzieję że to nie robiłes tego za pomocą "kopiuj-wklej"

soga za pracę dostaniesz
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Znawca
Szacuny 44 Napisanych postów 6083 Wiek 33 lat Na forum 15 lat Przeczytanych tematów 33055
wydaję mi się że nie ma to znaczenia czy używał kopiuj wklej.

podał źródła

może nie które łepki zaczną czytać zamiast zakładać tematy "co to jest kreatyna?" itp

...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 12 Napisanych postów 3402 Na forum 11 lat Przeczytanych tematów 43832
może nie ma znaczenia
ale dobrze by było jakby sam napisał, tak od siebie
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 18 Napisanych postów 5229 Na forum 13 lat Przeczytanych tematów 55031
Ale oco Ci chodzi? Pisałem sam na podstawie źródeł.
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 8 Napisanych postów 1445 Wiek 28 lat Na forum 11 lat Przeczytanych tematów 14530
Również sok :D. Przeczytałem pół i więcej mi sie nie chce .

Codzienny trening w drodze do chwały bo świat jest za duży żeby być małym.

...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 12 Napisanych postów 3402 Na forum 11 lat Przeczytanych tematów 43832
Molder o nic mi nie chodzi
wszystko ok
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 18 Napisanych postów 5229 Na forum 13 lat Przeczytanych tematów 55031
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Ekspert
Szacuny 1186 Napisanych postów 3803 Wiek 29 lat Na forum 10 lat Przeczytanych tematów 67105
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
peepeek ŁAMATOR
Znawca
Szacuny 46 Napisanych postów 17188 Na forum 11 lat Przeczytanych tematów 47901
namęczyłęś sie chociaż to powinno sie wiedzieć
więc sog.
Nowy temat Wyślij odpowiedź
Poprzedni temat

Test ?

Następny temat

Stack do oceny.

Fruzelina