SFD.pl - Sportowe Forum Dyskusyjne

[ART] Kuracja Antyprzeziębieniowa by Rion10

temat działu:

Zdrowie i Uroda

słowa kluczowe: , ,

Ilość wyświetleń tematu: 3431

Nowy temat Wyślij odpowiedź
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Banan BOSS FORUM Administrator
Ekspert
Szacuny 10812 Napisanych postów 71799 Wiek 35 lat Na forum 18 lat Przeczytanych tematów 948208
AUTOR: Rion10 - 3 miejsce

KURACJA ANTYPRZEZIĘBIENIOWA

Przeziębienie, jak każdy zapewne nie raz doświadczył, to sytuacja co najmniej nieprzyjemna, ale do przezwyciężenia jeśli człowiek będzie przestrzegał niektórych zasad, a w przypadku zachorowanie podejmie odpowiednie kroki przeciwdziałając rozwojowi choroby. Czym jest przeziębienie? Jak postępować, aby zapobiec zachorowaniu? Co należy zrobić, kiedy już zaatakują nas dolegliwości?
Zacznijmy od początku. Przeziębieniem zwykliśmy nazywać cały zespół objawów takich jak nieżyt górnych dróg oddechowych, kaszel, „łamanie" w kościach, podwyższona temperatura. Najczęściej dotyka nas w okresie jesienno zimowo wiosennym. Wywoływane są przez infekcję wirusową (wirusy zwane rhinowirusami) a co za tym idzie należy stwierdzić, że przeziębienie jest stanem zakaźnym. Przeważnie przenoszony drogą kropelkową poprzez kaszlenie lub kichanie zostaje przeniesiony do innego organizmu gdzie zaczyna się rozmnażanie wirusów w błonie śluzowej nosa i gardła. Te mnożąc się w komórkach błony śluzowej obejmuje kolejne jej warstwy a co za ty idzie potęgują się objawy takie jak katar czy ból gardła. Generalnie objawy pojawiają się po około 2-3 dniach od kontaktu z wirusem. Jeżeli podejmiemy odpowiednie kroki występowanie objawów możemy ograniczyć do kilku dni.
Przebieg infekcji zależy przede wszystkim od tego, jakie bakterie nas zaatakują a także od reakcji naszego organizmu. Organizm stosunkowo szybko stara się uprać z bakteriami poprzez pocenie się, nadmierne wytwarzanie śluzu w ten sposób stara się wydalić bakterie z organizmu. Po ustąpieniu objawów organizm potrzebuje czasu, aby powrócić do równowagi i pełni sił.
Co powoduje, że łatwiej stajemy się ofiarą drobnoustrojów chorobotwórczych? Odpowiedz nie jest jednoznaczna jednak wiele czynników ma tutaj znaczące działanie i możemy je przytoczyć.
Podstawowy układ, o jaki powinnyśmy zadbać jest nasz naturalny sposób walki z chorobami, wrodzony system walki wyspecjalizowany w neutralizacji wirusów - układ immunologiczny. Coraz częściej na odporność organizmu patrzy się przez pryzmat sprawnie działającego układu odpornościowego. Jak go wzmocnić? Przede wszystkim należy zmienić podstawowe nawyki żywieniowe. Monotonna i uboga w składniki mineralne dieta nie przynosi żadnych korzyści organizmowi, a jak potwierdzają badania ¾ ludzi ma niedobory żywieniowe. Przede wszystkim trzeba wiedzieć, że drobnoustroje rozwijają się w środowisku kwaśnym, więc powinniśmy wyeliminować słodycze a wprowadzić warzywa i owoce. Niezwykle ważnym aspektem jest przyjmowanie produktów zawierających witaminę C, która stymuluje układ limfatyczny. Zwłaszcza podczas przeciążeń fizycznych, umysłowych)likwiduje wolne rodniki). Ponadto produkty zawierające magnez (usprawnia pracę serca i krążenia, łagodzi skutki stresu) selen (wzmacnia odporność organizmu, eliminuje toksyny), cynk (zmniejsza podatność na choroby). To jednak tylko wierzchołek góry lodowej substancji wspomagających układ immunologiczny. Trzeba też przywołać całą grupę witamin z grupy B a nadto witamina A, E. Wniosek jest prosty im dieta bardziej urozmaicona bogata w warzywa, owoce, zdrowe tłuszcze tym więcej korzyści nam przynosi. Dieta jest najprostszym i jednym z najbardziej skutecznych sposobów wspomagania organizmu przed przeziębieniem.
A co z domowymi sposobami i naturalnymi składnikami? Oczywiście, że również powinny znaleźć zastosowanie m.in. cebula, czosnek, chrzan, natka pietruszki, miód, czerwona papryka. Wszystko ma swoje pozytywne skutki na nasz organizm. Odkąd pamiętam zawsze obecny był syrop z cebuli, czosnek z mlekiem, napary ziołowe wszystko naturalne sposoby wspomagania odporności dostarczające naturalnych antybiotyków.
Możemy się wspomagać przyjmując substancje będące kombinacją różnych składników najczęściej witaminy C i rutyny dostępne w aptece bez recepty. Preparaty multiwitaminowe są dobrą propozycją jako uzupełnienie diety w witaminy i minerały, wszystko jednak z umiarem, należy odpowiednio dawkować tego typu preparaty, aby nie doprowadzić do witaminozy, czyli nadmiaru witamin w organizmie obciążając układ nerwowy i nerki. Jednak nie przeceniajmy roli preparatów witaminowych ( lepsze źródło witamin i mikroelementów to dieta). Powinno się również przyjmować probiotyki, czyli pozytywne bakterie znajdujące się najczęściej w ustach i układzie pokarmowym. Można je jednak zniszczyć antybiotykami lub używkami, dlatego często lekarz podczas przepisywania antybiotyków podaje również środki osłonowe, które nie pozwalają na podrażnienie żołądka i błon śluzowych oraz chronią dobroczynne bakterie. (probiotyki możemy przyjmować z produktami mlecznymi dostępnymi na naszym rynku, w które są wzbogacane, chociaż ich skuteczność jest często poddawana w wątpienie).
Najbardziej dla mnie wartościowym czynnikiem wspomagającym odporność organizmu jest wysiłek fizyczny. Lekarze zajmujący się badaniem wpływu wysiłku na organizm podają, że systematyczny wysiłek fizyczny o nie dużej intensywności wpływa pobudzająco na funkcję układu limfatycznego. Po wysiłku wzrasta ilość properdyny (jest to białko surowicze wchodzące w skład naturalnego układu czynników odpornościowych człowieka),immunoglobin (przeciwciał), przyrost aktywności żernej leukocytów (inaczej krwinka biała, składnik krwi, ich zadaniem jest ochrona przed patogenami).Jednak w mniejszym stopniu wzrasta aktywność monocytów ( grupa leukocytów odpowiedzialnych za oczyszczanie krwi z obumarłych części tkanek, wydzielają interferon, który hamuje namnażanie wirusów) Jednak pobudzanie układu odpornościowego zależy od wielu innych czynników. Duża w tym rola hormonów immunostymulujących takich jak hormon wzrostu, beta-endorfiny, a także stanu układu nerwowego, jonów wapnia i magnezu. Co za tym idzie walka z wszelkiego rodzaju drobnoustrojami i bakteriami w naszym organizmie jest ułatwiona. Funkcje obronne działają sprawniej. Wszystkie te pozytywne skutki z wysiłku fizycznego mają osoby uprawiające sport z niezbyt wysoką intensywnością inaczej mówiąc uprawiają sport prozdrowotny. Inaczej sytuacja ma się w przypadku sportowców, których ciało jest przeciążone wysiłkiem fizycznym. U nich obserwowano obniżoną ilość leukocytów, immunoglobin. Badania potwierdzają, że najmniej podatną na zachorowania była grupa osób, które ćwiczyło typowo rekreacyjnie, po prostu dla lepszego zdrowia i samopoczucia. Najlepszą formą aktywności jest trening wytrzymałościowy, daje najwięcej korzyści organizmowi. Bieg, jazda na rowerze, spacer a najlepiej na świeżym powietrzu. A jej podstawową zaletą jest łatwość i prostota wykonania.. Pamiętać należy, że ciało łatwiej ulegnie infekcji, jeśli będzie przeciążone fizycznie. Dlatego nieodzownym elementem powinien się stać odpoczynek, którego podstawowym składnikiem jest ok. 8 godzinny nieprzerwany sen, w czasie którego organizm regeneruje siły i prowadzi walkę z ewentualnymi zarazkami. Innymi słowy należy przyjąć, że im krócej śpimy realnie rośnie możliwość dłuższego powrotu do zdrowia, większe osłabianie organizmu.
Jakże widowiskowym sposobem wspomagania odporności jest hartowanie ciała przez kąpiele w zimnej wodzie. Ile razy oglądaliśmy kąpiele „morsów", na których widok ciarki przechodzą po plecach jednak takowe działania przynoszą niewątpliwe korzyści dla organizmu, który staje się odporniejszy na działanie niskich temperatur. Pozytywne działanie potwierdzają także sami stosujący tę metodę, więc coś w tym jednak jest.
Jak powinniśmy się zachować, kiedy już infekcja nas zaatakuje?
Przede wszystkim musimy zniwelować objawy, jakie nas nękają. Po pierwsze obniżyć podwyższoną temperaturę ciała. Zwłaszcza, jeśli temperatura sięga 38 stopni, temperaturę należy zmniejszyć przyjmując leki przeciwgorączkowe, najczęściej stosowanymi są środki zawierające paracetamol, kwas acetylosalicylowy lub ibuprofen. Dlaczego bardziej polacany jest paracetamol? Ponieważ minimalizujemy występowanie tzw. zespołu Reyea, który często występuje po przyjmowaniu kwasu acetylosalicylowego dla obniżenia temperatury(choroba powodująca zmiany w wielu narządach wewnętrznych głównie w mózgu i wątrobie). Ponadto pracetamol jest bardzo dobrze tolerowany pod warunkiem, że przestrzegamy zalecanych dawek. Niekorzystne skutki pojawiają się jednak bardzo rzadko.
Dalszym krokiem jest łagodzenie objawów kaszlu, kataru, bólu gradła.
Jeśli chodzi o kaszel to musimy wybrać środek w zależności od tego, jaki rodzaj kaszlu nam doskwiera. Jeśli mamy kaszel suchy stosujemy preparaty zwiększające wydzielanie śluzu, który zapobiega podrażnieniom natomiast w kaszlu mokrym stosujemy preparaty wykrztuśne.
W bólu gardła najbardziej pomocne są środki znieczulające miejscowo najczęściej w formie tabletek do ssania (neoangin). Największym powodzeniem w likwidowaniu kataru cieszą się krople do nosa lub inhalatory. Każdy z tych środków przynosi jakieś konkretne efekty jednak często wspomagamy się preparatami o kompleksowym działaniu będące połączeniem wszystkich aktywnych składników np. gripex.
- Ponadto powinniśmy często wietrzyć pomieszczenie, w którym przebywamy, świeże powietrze jest bogatsze w tlen i nie zawiera wirusów, które zostają przez nas wydalone drogą kropelkowa ( np. kichając).
- Jeżeli jest taka możliwość fundujmy sobie masaż wodny na przemian chłodną i letnią wodą, powoduje to rozszerzenie naczyń krwionośnych krew płynie szybciej a co za tym idzie nasz organizm szybciej ulega oczyszczeniu.
- Warto tez wspomagać się składnikami naturalnymi takimi jak maliny, czarny bez, żeń szeń, lipa mają działanie napotne i wzmacniające.
- Dbajmy o odpowiedni ubiór wówczas nasz organizm może więcej energii przekazać na walkę z infekcjami niż na wytwarzanie ciepła, aby utrzymać organizm w odpowiedniej temperaturze.
- Bańki stawiane przez odpowiedniego fachowca sprawiają ze uszkodzone naczynia krwionośne organizm traktuje krew z uszkodzonych naczyń jako wroga unicestwiając zarazem czynniki chorobotwórcze.
- Bardzo dobrym rozwiązaniem jest również szczepionka przeciw grypie stosowana typowo jako działanie profilaktyczne, polegające na wprowadzeniu do ciała zabitych wcześniej bakterii grypy celem wcześniejszego wytworzenia w organizmie przeciwciał. Podstawową kwestią jest podanie szczepionki z odpowiednim wyprzedzeniem, aby organizm zdążyć wytworzyć przeciwciała zanim zostanie zaatakowany. Najlepszym okresem na zaszczepienie jest przełom września i października.
Powiedzieliśmy czym jest przeziębienie, jak wzmacniać odporność przed nim, co robić kiedy nas zaatakuje, wspomnijmy co obniża zdolności obronne.
Analogicznie zła dieta. Zwłaszcza, jeśli jest bogata w produkty typu Fast foody, napoje gazowane i przetworzoną żywność, niedostarczająca odpowiedniej ilości witamin i minerałów. Dieta pozbawiona szerokiej gamy witamin i mikroelementów powoduje, że funkcje układu odpornościowego zostają osłabione a co za tym idzie organizm staje się podatniejszy na chorobę. Do tego, że palenie tytoniu i spożywanie alkoholu ma ujemny wpływ na funkcjonowanie układu limfatycznego nie trzeba chyba nikogo przekonywać. Upośledzają działanie organów wewnętrznych, zaburzają działanie płuc, wątroby, obniżają wydolność i odporność. Ponadto alkohol u osób z podwyższoną temperaturą i stanami zapalnymi ogranicz odporność organizmu przez zahamowanie aktywności białych krwinek, a co za tym idzie układ limfatyczny nie działa prawidłowo i nie spełnia swojego podstawowego zadania obrony organizmu przed chorobami oraz zwiększone niebezpieczeństwo choroby wieńcowej.
Analizując czynniki mające negatywne działanie na układ odpornościowy organizmu nie można pominąć stresu. Czym jest stres? Stres jest reakcją organizmu na nowe sytuacje, które przed nami stają, nowe bodźce, wydarzenia. Stres ma dwa zasadnicze działania pozytywne i negatywne. Dodatni wpływ charakteryzuje się tym, że daje energie, mobilizuje jest bodźcem do pokonywania przeciwności. Ujemne skutki to przede wszystkim apatia, niepokój, dolegliwości fizyczne. Stres ponadto wywołuje zaburzenie rytmu serca, chorobę wieńcową, problemy z zasypianiem, co w efekcie daje nie pełną regenerację organizmu. Organizm pod wpływem chronicznego stresu jest łatwym celem chorobotwórczych infekcji i drobnoustrojów. Kwestia negatywnego wpływu stresu na organizm ma bardzo szerokie działanie od obniżenia odporności przez choroby organów wewnętrznych po depresje psychiczne.
Analizując wszystkie czynniki zarówno wspomagające jak i osłabiające odporność doszedłem do jednego logicznego wniosku. Mianowicie najlepiej jest zapobiegać infekcjom niż je leczyć. Każda z możliwych form profilaktyki jest zdecydowanie tańsza niż samo leczenie skutków zachorowania i ponadto przynosi wiele pozytywnych korzyści dla stanu organizmu. Jestem zdania, że podstawowa forma to zdrowe odżywianie bogata dieta w składniki odżywcze jest w stanie dostarczyć organizmowi wszystkich podstawowych substancji, które będą mobilizować funkcje obronne organizmu. Zdrowe odżywianie nie tylko działa dobroczynnie na układ odpornościowy ale także na pozostałe układy organizmu człowieka kostny ( odpowiedni skład kości - zapobiega osteoporozie ) , krwionośny ( zapobiega chorobie wieńcowej ), ponadto pozwala zachować odpowiednią wagę ciała. Kolejnym czynnikiem jest ruch, każda forma aktywności fizycznej wprowadza pozytywne skutki dla organizmu poprawia odporność, wydolność, utrzymuje odpowiednio silne i sprężyste mięśnie utrzymując aparat ruchu w odpowiedniej kondycji.
Pozostałe środki wspomagania organizmu jak produkty farmakologiczne, szczepionki są niewątpliwie osiągiem ostatnich lat jakże popularnymi i niejednokrotnie nadużywanymi jednak powinny być tylko końcowym sposobem wspomagania organizmu po metodach, które możemy nazwać naturalnymi (dieta, sport, hartowanie). Grunt to dbać o swój organizm w każdej możliwej płaszczyźnie, aby utrzymać go w dobrej kondycji i zdrowiu.



Źródła:
http://www.3lo.lublin.pl/biologia/aktywnosc.html
http://www.resmedica.pl/rmart0015.html
http://www.miastostudentow.pl/content/view/1011/48/
http://www.seremet.org/immunologiczny.html
http://www.medigo.pl/jobs/drukuj.php?id=1333
http://serwisy.gazeta.pl/zdrowie/2,51166,,,,37393785,P_MEDIMEDIA_CHOROBY.html
http://www.przychodnia.pl/cyberpacjent/index26.php3?s=3&d=d&t=26&p1=4
http://www.babyboom.pl/dzieci_3_5/zdrowie/jak_wspomoc_odpornosc_organizmu.html
http://213.180.130.202/49795,,,,properdyna,haslo.html
http://samozdrowie.interia.pl/zdrowie/profilaktyka/news?inf=100043872
http://www.novonordisk.pl/documents/article_page/document/efekty_dzialania_wysilku_fizycznego_na_organizm.asp
http://www.sciaga.pl/tekst/53397-54-wplyw_wysilku_na_organizm_ludzki
„Fizjologiczne podstawy wysiłku fizycznego" J. Górski
„Fizjologia sportu" A. Ronikier

Zmieniony przez - Banan w dniu 2008-01-19 00:37:19
Ekspert SFD
Pochwały Postów 686 Wiek 32 Na forum 11 Płeć Mężczyzna Przeczytanych tematów 13120
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
rion10 Moderator
Ekspert
Szacuny 5538 Napisanych postów 60372 Na forum 18 lat Przeczytanych tematów 744658
No kupa czytnia i wiele prac ale polecam

pozdro

Wierzyć to znaczy ufać, kiedy cudów brak.
Muscles not grow on trees!

Nowy temat Wyślij odpowiedź
Poprzedni temat

[ART] Kuracja Antyprzeziębieniowa by sicilia

Następny temat

[ART] Kuracja Antyprzeziębieniowa by seia

Black weekend