SFD.pl - fitness, kulturystyka, trening, dieta i suplementacja SFD.pl - fitness, kulturystyka, trening, dieta i suplementacja

Białka należą do elementarnych składników odżywczych, są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu oraz utrzymania życia. Białka stanowią podstawowy element budulcowy organizmu – wchodzą w skład tkanek, a także hormonów i enzymów oraz innych substancji aktywnych biologicznie. Proteiny warunkują prawidłowy przebieg procesów metabolicznych, regulują procesy energetyczne, są niezbędne do wszelkich procesów życiowych. Źródłami białka w codziennej diecie są jaja, mięso, ryby, nabiał, a także niektóre pokarmy roślinne (soja, orzechy, warzywa strączkowe). Niedostateczna podaż protein prowadzi do niedożywienia białkowego, czego konsekwencją jest osłabienie organizmu, zburzenie mechanizmów odpornościowych, niedokrwistość, spadek siły mięśni czy zaburzenia w funkcjonowaniu układu trawiennego.

W diecie sportowca białko stanowi szczególnie istotny składnik pokarmowy. Przyjmuje się, iż sportowcy dyscyplin siłowych powinni przyjmować ok. 1,7 - 2,5g na kg masy ciała. Sportowcy dyscyplin wytrzymałościowych i wytrzymałościowo-siłowych ok. 1,3 - 2g na kg masy ciała.

Osoby o niskiej aktywności ok. 0,8 - 1,1g na kg masy ciała. Optymalna podaż białka uzależniona jest od podaży innych składników pokarmowych takich jak węglowodany i tłuszcze.

WPC (Whey Protein Concentrate) to frakcja białka, która jest składnikiem większości odżywek proteinowych i gainerów. Dzieje się tak, ponieważ ta frakcja białka jest stosunkowo najbardziej opłacalna w kategorii jakość/cena. Otrzymujemy dobre białko w przystępnej cenie. WPC charakteryzuje się wysoką zawartością aminokwasów rozgałęzionych BCAA. Zazwyczaj nie powoduje kłopotów trawiennych – łatwo się przyswaja i daje pożądane efekty odżywcze. Czas trawienia jest dłuższy niż w przypadku izolatu, ale krótszy niż w przypadku kazeiny i wynosi około 2-4h. Można sklasyfikować to białko jako "all day", gdyż będzie odpowiednie praktycznie o każdej porze.
WPI (Whey Protein Isolate) Charakteryzuje się znakomitą wchłanialnością, lekkostrawnością oraz jeszcze większą wartością biologiczną niż koncentrat (WPC). Izolat jest bardzo pożądany ze względu na swoją szybką wchłanialność (30–60 min). Najlepszy do stosowania z rana oraz po treningu, kiedy organizm najbardziej narażony jest na katabolizm.
WPH (Whey Protein Hydrolizate) jest białkiem otrzymywanym metodami hydrolizy, które pozwalają na rozbicie długich łańcuchów peptydowych na prostsze, łatwiej przyswajalne. Białko otrzymywane metodami hydrolizy charakteryzuje się doskonałą jakością i zawartością aminokwasów. Białko tego typu można nazwać białkiem "wstępnie przetrawionym".
Kazeina obficie występuje w nabiale, zwłaszcza w twarogach. Na rynku odżywek dla sportowców białka kazeinowe dostępne są w postaci koncentratów i izolatów. Białka kazeinowe trawione są znacznie wolniej od białek serwatkowych, przez co zapewniają stały dopływ aminokwasów nawet do 7 godzin, stąd polecane są do stosowania w okresach długich przerw pomiędzy posiłkami, np. przed snem. Badania naukowe wykazały, że kazeiny mają silny potencjał antykataboliczny.

Rozszerz swoją wiedzę i zapoznaj się z dodatkowymi artykułami, które znajdziesz na

Jeśli masz dodatkowe pytania, szukasz potrzebnych Ci informacji lub zastanawiasz się dalej nad wyborem właściwej dla Ciebie odżywki białkowej...

Jesteśmy po to, by pomóc Ci dokonać najlepszego możliwego wyboru.