Nie od dziś wiadomo, że dla naszego organizmu najlepsze jest to, co naturalne. Naukowcy z Otago przeprowadzili nawet badania, z których wyciągnęli wnioski, że surowe owoce i warzywa wpływają korzystniej na nasze zdrowie psychiczne, niż gotowane, konserwowane, czy w jakikolwiek inny sposób przetwarzane.

Dr Tamlin Conner wykładowca psychologii i jeden z naukowców owego badania twierdzi, że większość zaleceń dotyczących spożywania owoców, czy warzyw koncentruje się jedynie na ilości np. pięć razy dziennie. Z kolei w badaniach, które przeprowadzał okazało się, że sposób przygotowania i konsumowania produktów ma znaczenie.

owoce

Wnioski z badania opublikowano w „Frontiers in Psychology”

Dr Conner uważa, że pozytywny wpływ surowych warzyw i owoców wynika z tego, że zawierają one więcej składników odżywczych. W procesie gotowania, czy innej obróbki ich poziom się zmniejsza, a braki wpływają na nasze zdrowie i samopoczucie.

Aby dojść do takich wyników przebadano ponad 400 osób w wieku od 18 do 25 lat. Zdecydowano się na młodych dorosłych, ponieważ zwykle spożywają oni najmniej warzyw i owoców ze wszystkich grup wiekowych i przez to oraz wiele innych czynników zewnętrznych są narażeni na wysokie ryzyko zaburzeń zdrowia psychicznego.

W badaniu uwzględniono styl życia, zmienne demograficzne takie, jak: płeć, pochodzenie etniczne, status społeczno-ekonomiczny, chroniczne schorzenia, a także dietę, ilość snu, poziom aktywności.

Badania wykazały pozytywny wpływ jedzenia surowych warzyw i owoców na samopoczucie psychicznie i zadowolenie z życia. Wykazały także negatywny wpływ gotowanych i poddanych innej obróbce produktów, po których znacznie częściej występowały u ludzi symptomy depresji i niepokoju.

Okazuje się, że te badania są dość istotne, ponieważ dowodzą, że zmiana diety i stylu życia może poprawić nasze samopoczucie psychiczne i uchronić nas przed depresją.

A po jakie surowizny sięgać najlepiej? Pokarmy mające największy wpływ na zdrowie psychiczne to: marchew, banan, jabłka, ciemne liściaste warzywa (np. szpinak), grejpfrut, sałata, cytrusy, jagody, ogórek i kiwi.