6 oznak, że pijesz za mało wody

Woda jest nam potrzebna do napędzania każdej reakcji chemicznej zachodzącej w naszym organizmie. Można wytrwać 3 tygodnie bez jedzenia, ale tylko maksymalnie tydzień bez wody. Żyjąc w pędzie łatwo jest zapomnieć o odpowiednim nawodnieniu, które jest bardzo ważne dla każdego człowieka. Osoby uprawiające sport mają jeszcze większe zapotrzebowanie na wodę, choćby z racji tego, że ćwicząc wydzielają pot, który może je pozbawić elektrolitów. Brak odpowiedniego nawodnienia może wpłynąć na wydajność treningu. 

Bez względu jednak na to, czy ćwiczymy, czy wykonujemy codzienne czynności, potrzebujemy regularnego nawadniania. Nawet lekkie odwodnienie może znacznie pogorszyć samopoczucie. Oto 6 oznak, że nawodnienie jest niewystarczające.

1. Czujesz się zmęczony i mniej produktywny

Badania opublikowane w Journal of Nutrition wykazało, że uczucie przemęczenia, brak motywacji, wolniejsze myślenie, mogą mieć związek z lekkim odwodnieniem. W przypadku silniejszego odwodnienia może dojść do wystąpienia problemów poznawczych czy nawet dezorientacji. Co ciekawe, to uczucie zmęczenia może się pojawić już nawet na poziomie odwodnienia 1-3% poniżej progu, czyli niewiele trzeba, aby odczuć jego negatywne skutki. Następnym razem, kiedy poczujesz, że masz kryzys w pracy, spróbuj napić się wody. Istnieje duża szansa, że poziom energii się poprawi.

2. Często boli cię głowa

Bóle głowy mają różne podłoże, ale jednym z nich jest odwodnienie. Szczególnie wrażliwe są osoby cierpiące na migrenę. Nie jest do końca jasne, czy inne rodzaje bólu głowy, niż ciśnieniowe, są również powiązane z odwodnieniem, ale z pewnością utrzymanie odpowiedniego nawodnienia pozwala utrzymać większą objętość krwi i dzięki temu doprowadzać więcej tlenu do mózgu. Kiedy jesteś odwodniony, możesz także mieć obniżoną ilość elektrolitów, a ich brak także przyczynia się do bólu. 

mało wody

3. Masz ciemną barwę moczu

Kolor moczu jest prawidłowym wskaźnikiem stopnia nawodnienia. Jeśli organizm jest prawidłowo nawodniony, mocz ma barwę blado żółtą lub niemal przezroczystą. Jeżeli jest żółty, ciemnożółty lub brązowy oznacza to, że w organizmie brakuje płynów, pijemy za mało. 

4. Masz zawroty głowy, kiedy wstajesz z krzesła

Jeżeli miewasz zawroty głowy, kiedy szybko wstajesz z krzesła albo po coś się schylasz zwróć uwagę, czy pijesz wystarczająco, bo to także może mieć związek z lekkim odwodnieniem. Takie zawroty mają związek z przejściowym spadkiem ciśnienia krwi, a także mniejszej ilości krwi docierającej do mózgu. Częściej jest to odczuwalne podczas gorących dni lub po ciężkim treningu, kiedy nie uzupełnimy odpowiednio więcej płynów. Najlepiej w takich warunkach popijać wodę co parę minut.

5. Masz suche usta 

Suchość w ustach jest powszechną oznaką odwodnienia. Kiedy twoje zasoby płynów są niskie, gruczoły ślinowe nie wytwarzają odpowiedniej ilości śliny. W rzeczywistości odwodnienie dotyka wszystkich naszych błon śluzowych. Można odczuć nie tylko suchość w ustach, ale i suchość oczu i dróg nosowych. 

6. Twoje treningi nie są takie, jak zwykle

Jeśli jesteśmy odwodnieni, tracimy także elektrolity. Jeżeli trenujemy, szczególnie w ciepłym pomieszczeniu, to utrata płynów jest jeszcze większa. Dobrze wiemy, że ćwicząc, nasze zapotrzebowanie na płyny się zwiększa. Kiedy dodamy do tego wyższą temperaturę i mniejszą częstotliwość picia wody to odwodnienie mamy gwarantowane. Jeżeli zatem czujesz, że wcześniejsze treningi były lepsze, byłeś silniejszy, szybszy, bardziej wytrzymały, zwróć uwagę, czy odpowiednio uzupełniłeś płyny. Brak elektrolitów znacznie zmniejsza twoje możliwości fizyczne. W jednym z badań wskazano, że odwodnienie o ledwo 3% od stanu właściwego zmniejszyło liczbę powtórzeń w treningu siłowym i cały trening okazał się znacznie trudniejszy. 

Ryzyko odwodnienia

Jeżeli masz powyżej 60 lat, istnieje większe ryzyko odwodnienia, niż u osoby młodej. Zmniejsza się odczuwanie pragnienia, a nerki nie działają tak szybko i sprawnie, jak dawniej. Ryzyko odwodnienia jest większe także u osób, które przyjmują niektóre leki np. na ciśnienie krwi, na serce. Organizm przy nich wydala więcej wody i elektrolitów, szczególnie sodu i potasu. 

Podsumowanie

Omówione wyżej skutki dotyczą umiarkowanego odwodnienia. Pomimo tego nie należy ich lekceważyć, ponieważ większy stopień tego stanu może zagrażać życiu. Poważna utrata płynów może spowodować wyłączenie pracy nerek i innych narządów, dlatego też bardzo ważne jest uzupełnianie płynów i reagowanie nawet na najmniejsze objawy odwodnienia.