Magnez jest zaangażowany w ponad 300 reakcji chemicznych zachodzących w naszym organizmie, a niektóre badania pokazują, że ponad połowa populacji nie dostarcza go w swojej diecie w odpowiednich ilościach. To, że jest to ważny minerał dobrze wiemy. Potrzebujemy go do rozluźnienia mięśni, krzepnięcia krwi, prawidłowej pracy serca, regulacji glukozy we krwi, a nawet dla prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego. 

Magnez można suplementować i można dostarczać go wraz z pożywieniem. Istnieją jednak czynniki, które to zapotrzebowanie zwiększają. Poniżej niektóre z nich.

Cukrzyca typu 2

Badania pokazują, że osoby z cukrzycą typu 2 są bardziej narażone na niedobór magnezu, niż osoby zdrowe. Dlaczego tak się dzieje? Gdy poziom glukozy we krwi jest wysoki - dostaje się ona  także do moczu. Magnez natomiast  "podąża" za glukozą, dlatego też, gdy więcej wydalamy, więcej też potrzebujemy. Magnez w cukrzycy jest istotny, ponieważ jego suplementacja poprawia wrażliwość insulinową i reguluje poziom cukru we krwi. 

Czynniki dietetyczne

Produkty typu "fast food" same w sobie mają niski poziom magnezu. Mają także dość wysoki poziom soli, co powoduje kolejne straty magnezu wraz z moczem. Napoje bezalkoholowe zawierają fosforany, które przyłączają się do cząsteczek glukozy i blokują jej wchłanianie. Napoje alkoholowe i kofeina w dużej ilości również zwiększają utratę magnezu wraz z moczem. 

Ciężkie treningi

magnez trening

Ćwiczenia zwiększają zapotrzebowanie na magnez, ponieważ uczestniczy on w produkcji ATP, energii, której potrzebujemy do wykonania treningu. Podczas ćwiczeń mięśnie się kurczą i rozkurczają zużywając znacznie więcej energii, niż w trakcie odpoczynku. Magnez zatem jest potrzebny, by kontynuować cykl produkcji ATP. 

Stres

Stres potrafi przysporzyć nam wiele problemów zdrowotnych. Kiedy jesteśmy pod jego wpływem, nasz organizm wydziela więcej hormonów takich, jak kortyzol czy adrenalina, które zaburzają równowagę magnezu. Dodatkowo zmniejszona ilość magnezu w organizmie może powodować, że znacznie gorzej radzimy sobie ze stresem i jego konsekwencjami. 

Leki

Niektóre leki mogą zaburzać wchłanianie magnezu. Są to np. leki moczopędne i przeczyszczające. Osoby przyjmujące leki na problemy z sercem i na obniżenie ciśnienia, powinny kontrolować, czy dostarczają sobie wystarczającą ilość magnezu. Leki te powodują większą utratę minerałów wraz z moczem, w tym także magnezu. Warto skonsultować z lekarzem, czy dodatkowa suplementacja magnezem będzie dobrym posunięciem. 

Inne leki mające wpływ na zwiększone zapotrzebowanie na magnez to antybiotyki, leki przeciwpadaczkowe, przeciwhistaminowe oraz niektóre leki wykorzystywane w leczeniu refluksu żołądkowego, astmy, cukrzycy. 

Nieodpowiednie wchłanianie magnezu 

Niektóre schorzenia utrudniają organizmowi wchłanianie magnezu. Są to różne choroby związane z układem trawiennym. Ostrożnie też trzeba podchodzić do uzupełniania minerałów. Nie sztuką jest dodanie suplementacji żelaza, cynku, wapnia i innych. Ważne jest, by zachować odpowiednie proporcje, bo to także może być przyczyną nieodpowiedniego poziomu magnezu w organizmie. 

Jakie jest zapotrzebowanie na magnez?

Zużycie magnezu wynosi 350 mg dziennie, ale oczywiście jest to zależne od wielu innych czynników, jak: aktywność fizyczna, wiek, wzrost, stan zdrowia itp. Zanim jednak zaczniemy suplementować ten minerał, warto przejrzeć swoją dietę i postawić na zróżnicowane, zbilansowane posiłki, bogate w nieprzetworzoną żywność. Są duże szanse, że już samą dietą będziemy w stanie zaspokoić zapotrzebowanie organizmu na magnez. 

Można też uzupełnić dietę w liściaste warzywa, całych ziaren, orzechów i nasion, które są dość bogate w ten minerał.