Dość często możemy spotkać się z opiniami osób trenujących odnośnie tego, że ich skóra nie jest idealna, a problemy związane z pojawiającymi się zmianami, nasilają się. Przyczyn takiego stanu rzeczy może być kilka: 

  • kiepskiej jakości żywność, 
  • zmiana systemu żywienia, 
  • wykorzystanie SAA,
  • wprowadzenie suplementacji, 
  • nadmierna potliwość etc. 

Część z ww. czynników wpływa na podniesienie poziomu anabolizmu, który to rzutuje z kolei na tempo przemian w naszym ciele, co z kolei sprawia, że nie tylko organizm jest w stanie budować szybciej mięśnie, ale dodatkowo produkuje m.in. więcej łoju, co jest przyczyną tłustej skóry. 

O ile pielęgnacja skóry i dbanie o jej czystość przyczynia się głównie do niwelowania przyczyn zewnętrznych, o tyle wsparcie od wewnątrz wymaga zastosowania pewnej formy suplementacji, która pozwoli na rozprawienie się ze zmianami skórnymi. Jakie suplementy wprowadzić, aby wspomóc wygląd skóry? 

W wyniku wielogodzinnych poszukiwań wiedzy odnośnie suplementów diety, wspomagających funkcję skóry, wspierających metabolizm i funkcje detoksykacyjne, wyłoniłem cztery produkty, które doskonale sprawdziły się w moim przypadku. Są to: witamina B5, acetylowana cysteina, acetylowana l-karnityna oraz cynk. 

Jak pamiętam, podczas okresu dojrzewania posiadałem problemy skórne w obrębie grzbietu. Plecy zawsze posiadały jakieś krostki, pryszcze i inne zmiany, które nasilały się w okresie letnim. Suplementacja ww. preparatami pozwoliła mi znacznie ograniczyć problem, a nawet skutecznie rozprawiła się z większością zmian skórnych na grzbiecie. 

Jakie właściwości posiadają wymienione przeze mnie suplementy? 

NAC - to nic innego jak cysteina w formie acetylowanej, która w organizmie człowieka odpowiada głównie za syntezę glutationu, bardzo silnego i ważnego antyoksydantu, który wykazuje znaczne działanie detoksykacyjne, wspomagające funkcje zdrowotne, poprawiający funkcje odpornościowe. Co więcej, wykazuje ona właściwości przeciwzapalne, co skutecznie wspomaga walkę z ogniskami chorobowymi. Dodatkowo NAC wykazuje silne działanie wspomagające funkcje wątroby, jak i dba o jej regenerację, co jest dość istotną informacją dla osób stosujących SAA. Dawka dzienna 1500mg. 

ALCAR - pomimo że acetylowana l-karnityna, głównie wykorzystywana jest jako suplement wspomagający pracę umysłową, dbający o koncentrację, jak i funkcje poznawcze, wykazuje szereg działań ochronnych dla organizmu, a także wspomagających funkcje skóry. ALC działa silnie oczyszczająco, wspomagając tym samym leczenie zmian bakteryjnych i infekcji w naszym ciele, co przyczynia się do szybszego gojenia ran czy zmian w obrębie skóry, dotyczących m.in. trądziku. Dodatkowo suplement wykazuje działanie wspomagające dla witaminy B5, kolejnego bohatera zestawu. Dawka dzienna około 750-1000 mg. 

Witamina B5 - działa silnie przeciwzapalnie na skórę. W medycynie wykorzystywana jest szeroko w leczeniu ran, oparzeń i zakażeń skóry. Co ważne, witamina B5 wpływa bezpośrednio na pracę gruczołów łojowych, regulując ich aktywność poprzez działanie hamujące na wydzielanie przez nie łoju. Sprawia to, że skóra posiadająca tendencję do przetłuszczania zostaje opanowana i zasuszona. Witamina B5 dodatkowo wspomaga efekt przeciwzapalny. Dawka dzienna około 1500 mg. 

Cynk - jako ostatni element układanki jest istotnym pierwiastkiem, wspomagającym funkcjonowanie całego organizmu. Jego działanie wspiera budowę skóry, włosów i paznokci, przyczyniając się do utrzymania ich nienagannej kondycji. Dodatkowo zaznaczyć trzeba, że cynk wpływa m.in. na funkcje immunologiczne, zapobiegając namnażaniu zmian skórnych, chroniąc przed ewoluowaniem czynnika chorobowego. Dawka dzienna około 100 mg. 

Podsumowując 

Jak widzimy, zagadnienie nie jest skomplikowane i wymaga wykorzystania 4 suplementów, które po prostu trzeba przyjmować codziennie. Warto zaznaczyć, aby NAC przyjmować najlepiej na czczo, natomiast ALCAR wykorzystać możemy jako wsparcie przedtreningowe, wspomagające koncentrację podczas wysiłku. Cynk  wykorzystać możemy do formuły ZMA, dodając do niego magnez i spożywając przed snem. Witaminę B5 spożywamy o dowolnej porze dnia. Przyjęte dawki mogą być jednorazowe, nie ma potrzeby dzielić ich na mniejsze porcje. Kluczowym elementem jest czas suplementacji. Pierwsze efekty zaczniemy dopiero zauważać minimum po 2 miesiącach suplementacji. Nie ma tutaj efektu doraźnego, a problemy skórne wymagają czasu, aby wesprzeć ich leczenie. Przygotujmy się na kurację trwającą około 3-4 miesięcy, co daje optymalny rezultat.