Niedoczynność tarczycy jest stanem, w którym tarczyca nie wytwarza wystarczającej ilości hormonów, które są niezbędne do utrzymania równowagi w organizmie i jego zdrowego funkcjonowania. U kobiet występuje większe ryzyko rozwoju niedoczynności tarczycy niż u mężczyzn, szczególnie u osób w wieku powyżej 60 lat.

Jeśli cierpisz na tą chorobę bardzo ważne jest, aby rozpocząć leczenie tak wcześnie, jak to możliwe, ponieważ nieleczona niedoczynność tarczycy może prowadzić do wielu poważnych problemów zdrowotnych takich, jak niepłodność i choroby serca.

Objawy niedoczynności tarczycy

Zastanawiasz się po czym poznać, że niedoczynność tarczycy może Cię dotyczyć?

Częste i najbardziej widoczne objawy niedoczynności tarczycy:

  • Zmęczenie
  • Zwiększona wrażliwość na zimno
  • Częste zaparcia
  • Przyrost masy ciała mimo braku zmian w diecie
  • Problem z utratą wagi mimo trzymania diety
  • Osłabienie mięśni i bóle mięśniowe
  • Sucha skóra
  • Słaba kondycja włosów, wypadanie włosów
  • Chrypka
  • Podwyższony poziom cholesterolu we krwi
  • Sztywniejące stawy lub opuchnięte stawy
  • Obniżony nastrój
  • Problemy z koncentracją i pamięcią.

Na szczęście oprócz przyjmowania tabletek istnieje wiele rzeczy, które możesz zmienić w swoim obecnym stylu życia, aby złagodzić objawy niedoczynności tarczycy i pomóc w odwróceniu tego stanu.

tarczyca

Oto 10 naturalnych sposobów wspomagających leczenie niedoczynności tarczycy.

Mogą one służyć również do poprawy ogólnego stanu zdrowia i samopoczucia.

1. Wyeliminuj cukier, ogranicz kofeinę

Cukier dostarcza sporo kalorii, nie zawiera natomiast wartości odżywczych. Osoby z niedoczynnością tarczycy mają często wiele niedoborów żywieniowych. Powinny więc ograniczyć produkty ubogie odżywczo na rzecz produktów bogatych w witaminy i minerały.

Osoby chorujące na niedoczynność mają również dość często problemy z gospodarką węglowodanową. Stąd też dobrym pomysłem jest ograniczenie rafinowanych cukrów w diecie.

Kofeina jest natomiast stymulantem. Niewielkie jej ilości nie wyrządzą nam krzywdy. Nie należy jednak nadużywać substancji pobudzających u osób chorujących na niedoczynność tarczycy.

2. Zwiększ spożycie białka

Zdecyduj się na wysokiej jakości źródła białka takie, jak wołowina, ryby i kurczak. Badania wykazały, że białko odgrywa istotną rolę w transporcie hormonów tarczycy do wielu tkanek organizmu, więc zwiększenie spożycia białka może zwiększyć wydajność tego procesu.

3. Jedz więcej zdrowych tłuszczów

Kwasy tłuszczowe trans obecne w wysoko rafinowanych olejach roślinnych, a także w wyrobach cukierniczych i fast foodach są bardzo szkodliwe dla tarczycy, a także dla ogólnego stanu zdrowia. Wykazano natomiast, że zdrowe tłuszcze przyczyniają się do prawidłowej funkcji tarczycy. Wymień wszystkie zwykłe oleje spożywcze i margarynę na oliwę z oliwek z pierwszego tłoczenia, awokado, masło lub dobrej jakości olej lniany.

4. Wyeliminuj gluten

Jeśli chorujesz na autoimmunologiczne zapalenie tarczycy, wykluczenie glutenu z diety może przyczynić się do poprawy Twojego samopoczucia.

5. Dbaj o jelita

Badania wykazały, że czynność tarczycy jest ściśle związana ze zdrowiem jelit, a dokładniej z przyjaznymi bakteriami występującymi w jelitach. Zdrowsze jelita przełożą się na bardziej skuteczną pracę tarczycy, dlatego bardzo ważne jest, aby dbać o zdrowie jelit poprzez spożywanie żywności nieprzetworzonej, bogatej w błonnik, a także regularne przyjmowanie probiotyków i spożywanie pokarmów bogatych w probiotyki.

6. Zadbaj o odpowiednią podaż jodu

Jod jest niezbędny do produkcji hormonu tarczycy. Niedobór jodu jest częstą przyczyną niedoczynności tarczycy na całym świecie, dlatego utrzymywanie jego odpowiedniego poziomu ma kluczowe znaczenie w leczeniu nieprawidłowo funkcjonującej tarczycy. Żywność zawierająca duże ilości jodu to wodorosty i algi.

W przypadku przyjmowania jodu w postaci suplementów istnieje wiele kontrowersji. Wiele osób uważa bowiem, iż może on nasilać autogenny stan zapalny tarczycy. Nie zaleca się więc przyjmowania jodu osobom chorującym na Hashimoto.

7. Uzupełnij niedobory selenu

Oprócz jodu tarczyca potrzebuje odpowiedniego poziomu selenu do produkcji hormonów tarczycy. Niedobór selenu zwiększa ryzyko niedoczynności tarczycy, ponieważ zatrzymuje aktywność glutationu, silnego przeciwutleniacza, który kontroluje stany zapalne i zmniejsza stres oksydacyjny. Niektóre z najlepszych źródeł selenu to orzechy brazylijskie, łosoś, wołowina, grzyby i cebula.

8. Zredukuj stres

Gruczoł tarczycy jest bardzo wrażliwy na stres, a przewlekłe emocjonalne zamieszanie może siać spustoszenie w układzie hormonalnym. Staraj się utrzymać tarczycę w zdrowiu zmniejszając stres i niepokój w swoim życiu. Ćwiczenia, joga, medytacja i techniki oddechowe mogą pomóc w utrzymaniu zrelaksowanego stanu umysłu. Pamiętajmy, że zbyt duże restrykcje w diecie i zbyt intensywne lub zbyt długie treningi to również stresor dla naszego organizmu. Podobnie, jak niedobór snu.

9. Uważaj na goitrogeny

Goitrogeny są substancjami w niektórych środkach spożywczych, które zakłócają produkcję hormonów tarczycy przez zakłócanie wchłaniania jodu. Na liście pokarmów bogatych w goitrogeny znajdziemy brokuły, kalafior, jarmuż, szpinak, soja, orzeszki ziemne, brzoskwinie i proso.

Osoby z niedoczynnością tarczycy powinny zawsze gotować te produkty, aby inaktywować znajdujące się w nich goitrogeny.

10. Unikaj wszelkich źródeł fluoru

Fluor hamuje czynność tarczycy i jest oficjalnie uznawany za jedną z głównych przyczyn niedoczynności tarczycy. Unikaj go pijąc wodę źródlaną  zamiast  czarnej herbaty i używając pasty do zębów bez fluoru.