Steve Reeves pionier i mistrz, był kulturystą “Złotej Ery”, gdzie liczył się klasyczny wygląd i proporcje. Jego głównym założeniem było to, że tylko ciężkim treningiem siłowym, bazującym na wykorzystaniu całego ciała, jak i podstawowymi ćwiczeniami wielostawowymi jesteśmy w stanie zbudować znakomitą sylwetkę.

https://www.youtube.com/watch?v=OqMYhv6x96k

Teorie, które głosił, odbiły się szerokim echem wśród bywalców siłowni lat, w których żył i dość często wykorzystywano je, jako elementy treningowe w planach wielu zawodników. Steve wskazywał na fakt, że liczy się tylko ciężka praca, dzięki której jesteśmy w stanie osiągnąć znakomite wyniki, a nic nie przyjdzie samo za nas. Wymyślne treningi wykorzystujące wiele ćwiczeń, czy plany dzielone, nie są opcją, którą Reeves pochwalał. Wolał skupić się na treningu całego ciała na jednej sesji treningowej, gdyż uważał, że jest to sposób na to, aby zbudować więcej masy mięśniowej, jak i pozwoli zaoszczędzić nam na czasie. Co więcej, Steve wskazywał na to, że liczy się dyscyplina treningowa i intensywność, co pozwala nam osiągnąć największe wyniki.

Jako krytyk treningów dzielonych, był orędownikiem wszelkich publikacji, które wskazywały, że trening całego ciała jest o wiele skuteczniejszy, niż te wykorzystujące tygodniowe podziały. Nie zobaczymy więc w jego wykonaniu split'a wykorzystującego kilka rodzaju ćwiczeń na tę samą grupę mięśniową, gdyż wg niego był to system minimum 3 x gorszy w swoim działaniu, niż trening całego ciała.

Jak był postrzegany?

Kulturyści wskazywali, że Steve Reeves był osobą posiadającą najlepiej rozwiniętą klasyczną sylwetkę w Złotej Erze. Dzięki wygranej na Mr.Universe, stał się gwiazdą filmową lat 50., co zawdzięczał swojej sylwetce, jak i przystojnemu wyglądowi. Miał proporcje idealne: wąską talię, szerokie ramiona, klasyczny kształt klepsydry, dodatkowo utrzymywał niski poziom otłuszczenia.

Reg Park wskazywał Steve Reevesa, jako osobę mającą najlepszy wygląd wszech czasów. Miał on znakomite połączenie genów, estetyki i proporcji.

Co więcej, Steve Reeves był jednym z najgłośniejszych krytyków, którzy wskazywali na problem dopingu w sporcie. Sam nie stosował anabolików, jak i był mocno krytyczny dla kolegów, którzy stosowali SAA. Sugerował, że stosowanie dopingu psuje sylwetkę nadając jej nienaturalnego wyglądu i powodując, że niektóre partie mięśniowe są przerośnięte nad innymi (stąd kulturyści nie wyglądali już tak dobrze).

Jak trenował Steve Reeves?

Wykorzystywał on klasyczny trening całego ciała, który został po raz pierwszy opublikowany w roku 1951 w czasopiśmie “Your Physique” przez Joe Weidera.

Trening siłowy

wyciskanie hantli na skosie dodatnim 4x10-12 (regresja obciążenia w seriach)

https://www.youtube.com/watch?v=0gPt--vcoW4

przysiad przedni z wykorzystaniem techniki oddechowej 4x12

https://www.youtube.com/watch?v=PJX1CyjbMic

wznosy boczne z hantlami 4x12

https://www.youtube.com/watch?v=3VcKaXpzqRo

uginanie w oparciu o kolano 4x12

https://www.youtube.com/watch?v=kt63lmiVck0

wznosy przednie 3x12

https://www.youtube.com/watch?v=-t7fuZ0KhDA

wiosłowanie sztangą 3x12

https://www.youtube.com/watch?v=9efgcAjQe7E

wiosłowanie hantlem 3x12

https://www.youtube.com/watch?v=zTEXQ4WH7oY

wykroki ze sztangą do załamania mięśniowego

https://www.youtube.com/watch?v=r1jukGZPnZI

odwodzenie w opadzie tułowia 3x12

https://www.youtube.com/watch?v=NBLs0ksPczQ

”dzień dobry” 2x12

https://www.youtube.com/watch?v=GNWS8d4y9uU

wyciskanie francuskie hantlem siedząc

https://www.youtube.com/watch?v=YbX7Wd8jQ-Q

wspięcia na palce z wykorzystaniem maszyny do wypychania 2x40-50

https://www.youtube.com/watch?v=M4FojyRAcuE

wyciskanie sztangi leżąc 3x12

https://www.youtube.com/watch?v=9n4lgCrxr0I

Jak często powinniśmy trenować?

Steve wskazuje, że częstotliwość treningu powinna wynosić 3 razy w tygodniu. Jest to optymalna ilość treningowa dla planów, które obejmują trening całego ciała na jednej sesji treningowej. Jest to odpowiednia ilość jednostek, która osobie trenującej w sposób naturalny pozwala na zachowanie odpowiedniego poziomu regeneracji, jak i czasu na odpoczynek.

Co więcej, pamiętać musimy o tym, że trening powinien być trudny i intensywny. To, że wydaje się być prosty patrząc na schemat, nie znaczy, że nie wymaga maksimum zaangażowania. Przerwy powinny być dość długie, co pozwala na uzupełnienie substratów energetycznych pomiędzy seriami i gotowość do kolejnej serii.

Ważne jest również to, że Steve zalecał maksymalny czas odpoczynku między treningami w skali tygodnia. Stąd też robiąc trening w poniedziałek rano, kolejny robił w środę wieczorem, a trzeci dopiero w sobotę rano.

Co jeszcze powinniśmy wiedzieć?

Steve trenując pod zawody nie marnował czasu na siłowni. Koncentrował się na treningu w 100% wkładając wszystkie siły w to, co robił. Każde powtórzenie było przemyślane i wykonane z dbałością. Dlatego podejmując się treningu tego typu, czy też każdego innego musimy pamiętać, aby wkładać maksimum zaangażowania, jeżeli zależy nam na osiągnięciu celu. Wskazywał również na to, że życie towarzyskie zostawiamy poza treningową salą.

Steve wskazywał również na to, aby tempo wykonywania ćwiczeń wynosiło 3 sekundy dla fazy koncentrycznej i 4 sekundy dla fazy ekscentrycznej, kładąc nacisk właśnie na jej wykonanie. Ćwiczenia wykonujemy do upadku mięśniowego. Odpoczynek między seriami powinien trwać od 20 do 40 sekund, a pomiędzy ćwiczeniami maksymalnie 2 minuty.