Wykorzystanie martwego ciągu jest jednym z najlepszych sposobów na podniesienie ogólnej siły mięśniowej naszego ciała. Złożoność samego ruchu wykorzystuje większość grup mięśniowych, przez co umieszczenie wysiłku tego typu w planach treningowych powinno być obowiązkowe.

Zazwyczaj trening bazuje na wykorzystaniu formy klasycznej ze sztangą olimpijską, jednak istnieje również grupa osób, która w tym celu wykorzystuje sztangę typu hex-bar.

Co przemawia za wykorzystaniem klasycznej sztangi?

Z klasycznej sztangi korzysta 99% powerlifterów i tylko tego typu metoda uznawana jest za właściwą dla klasycznego boju. Jest to zdecydowanie opcja pożądana dla profesjonalistów, która wykorzystywana jest na zawodach sportowych.

W jakim celu korzystamy ze sztangi typu hex?

hex bar

Pomimo, że wykonywanie martwego ciągu metodą klasyczną jest najpopularniejsze, wykorzystanie sztangi typu “klatka” daje lepszy, wygodniejszy chwyt, jak i jest mniej stresujące dla odcinka lędźwiowego grzbietu. Dzięki wykorzystaniu chwytu neutralnego mamy możliwość prowadzenia obciążenia tak, aby kończyny górne przebiegały w płaszczyźnie czołowej naszego ciała.

Czy badania naukowe potwierdzają zależność tego typu?

Badania naukowe opierały się na różnicach w wykorzystaniu sztangi klasycznej, jak i sztangi typu hex, a przedmiotem badania były możliwości biomechaniczne. Okazało się, że wykorzystanie sztangi typu hex nie tylko obniża naprężenia mięśniowe w obrębie dolnego odcinka grzbietu, ale i pozwala na podniesienie większego obciążenia.

Jakie nasuwają się wnioski?

Wykorzystanie sztangi typu hex daje nam możliwość podniesienia większego obciążenia, co powiązane jest z przesunięciem środka ciężkości chwytanej sztangi. Co więcej, tego typu forma martwego ciągu jest mniej wymagająca dla dolnego odcinka grzbietu, a to stwarza nam możliwości na jej wykorzystanie u osób, które odczuwają dyskomforty podczas wykonywania martwego ciągu w formie klasycznej.