Zazwyczaj każdy z nas na siłowni, zajęciach fitness, rehabilitacji, czy w szkole, widział taśmy oporowe i ich wykorzystanie w treningu. Jeżeli nie miałeś wglądu w tego typu sprzęt, wyobraź sobie gigantyczną gumkę recepturkę, która posiada różne stopnie oporu.

Wykorzystanie gum tego typu ma na celu stworzenie podobnego efektu, co trening na ciężarach, jednak stwarza również inne możliwości funkcjonalne. Ale, czy wykorzystanie tego typu akcesoriów nadaje się, jako element budowania mięśni?

Jakie korzyści niesie za sobą trening z taśmami?

Zwiększony zakres ruchu - zazwyczaj maszyny ze zmiennym oporem ograniczają w pewien sposób zakres ruchomości sprawiając, że musimy pracować w wyznaczonej przez nie płaszczyźnie. Wykorzystanie taśmy z kolei nie tylko pozwala na pełen zakres ruchu uwzględniając nasze możliwości osobnicze, ale i na zmienność płaszczyzny samego ruchu, czy ustawienia kątowego.

Pozwalają na efektywniejszy trening motoryczny - nie ma drugiego takiego urządzenia, które pozwoli nam na wykorzystanie ruchów typowych dla danej dyscypliny sportowej, które dodatkowo oporować możemy za pomocą taśmy. Wystarczy tylko przyczepić do jednej z kończyn gumę i możemy powtarzać ruchy typowe dla naszego sportu, jak np. wykopy.

Wykorzystywane są w rehabilitacji - taśmy oporowe dzięki temu, że wykorzystują zmienne napięcie, jak i siłę obciążenia, przynoszą dużo większe efekty w rehabilitacji ruchowej pozwalając na szybszy powrót do zdrowia. Poza tym kontrola obciążenia jest dużo łatwiejsza, niż w przypadku np. hantli.

taśmy

Możliwość przenoszenia - taśmy zajmują mało miejsca. Można zabrać je ze sobą wszędzie. Trening w plenerze, podróż, czy wyjazd służbowy nie stanowi dla nich problemu.

Czy możliwe jest budowanie mięśni za pomocą taśm tego typu?

Aby zbudować masę mięśniową potrzebny jest odpowiedni bodziec przeciążeniowy, który pozwoli nam na aktywację specyficznych kinaz odpowiedzialnych za budowę mięśni i powstawanie nowych białek. Dla tkanki mięśniowej nie liczy się to, w jaki sposób wykonasz trening, na jakim oprzyrządowaniu, lecz jego intensywność oraz objętość.

Oczywiście są porównania, które wskazują, że trening siłowy na wolnych ciężarach jest efektywniejszy, niż ten wykonany na maszynach. Jednak w tym artykule zajmujemy się podejściem zero-jedynkowym, a więc tym, czy guma jest przydatna, czy też nie, a nie, czy jest lepsza, niż sztanga i hantle.

Wracając do meritum. Gdy wykorzystamy odpowiedni opór, który stworzymy za pomocą taśm treningowych możliwe jest osiągnięcie hipertrofii i zbudowanie masy mięśniowej. Oznacza to, że ich odpowiedni dobór pod kątem obciążeniowym stwarza nam dobre warunki, aby odpowiednio przetrenować mięśnie. Pamiętajmy dodatkowo, że wykorzystanie taśm oporowych powinno bazować na podobnych zasadach, co trening z ciężarami, a więc w miarę możliwości powinniśmy stosować progresję obciążenia, np. wykorzystując mocniejsze gumy, co pozwoli nam na postęp.