Szeroko reklamowana suplementacja witaminą D3 sprawiła, że produkt zyskał na ogromnej popularności tak, że nawet statystyczny Kowalski zaczyna rzucać hasłami z reklamy prezentowanej w TV o zaletach suplementacji tą witaminą. Co sprawiło, że stała się ona związkiem nr 1, koniecznym do uzupełnienia w naszym ciele? Przede wszystkim powszechnie występujące niedobory. Obecnie większość z nas ma problemy z odpowiednią ilością witaminy D3 we krwi. Tak naprawdę problem z dostarczeniem jej odpowiedniej ilości w diecie jest dość skomplikowany, a szerokość geograficzna w jakiej żyjemy - niesprzyjająca naturalnej syntezie. Dlaczego powinniśmy skupić się na dostarczeniu odpowiedniej ilości witaminy D3? Jakie płyną korzyści z suplementacji?

Zadania witaminy D3 w naszym ciele:

  • reguluje gospodarkę wapnia i fosforu, wpływa na ich odpowiednie wchłanianie,
  • buduje zęby i kości,
  • wspiera walkę z infekcjami i działaniami autoagresji,
  • wspomaga syntezę witaminy D3 endogennej,
  • wpływa na sekrecję testosteronu i hormonu wzrostu,
  • usprawnia metabolizm,
  • wspiera budowę masy mięśniowej,
  • wspomaga funkcję układu nerwowego, poprzez odpowiednie wykorzystanie wapnia,
  • działa przeciwnowotworowo.

Lista, która wskazuje na pozytywne działanie witaminy D3 jest dość pokaźna. Brak odpowiedniej podaży będzie oznajmiał się takimi stanami, jak:

  • zmęczenie,
  • osłabienie,
  • brak ochoty na aktywność fizyczną,
  • słabe libido,
  • niski poziom testosteronu,
  • problemy z pamięcią i koncentracją,
  • częste przeziębienia,
  • infekcje.

Jak dawkować?

Zła informacja jest taka, że nasz organizm posiada ograniczone możliwości magazynowania witaminy D3, stąd jej odpowiednia podaż z pokarmem w formie suplementu, czy ekspozycja na działanie promieni słonecznych, jest dość istotna. W publikacjach naukowych, jak i zaleceniach co do suplementacji tym związkiem, zazwyczaj spotykamy się z dawkami od 400 IU do 1000 IU. Dawka suplementu będzie mocno zindywidualizowana, zależna od różnych czynników, jak masa ciała, sposób odżywiania, aktywności, jak i stylu życia. Podczas suplementacji warto by było wykonać badanie na poziom witaminy D3 we krwi, które wskaże nam, jaką dawkę warto zastosować, aby poziom zmieścił się w widełkach referencyjnych.

Sportowcy dość często wykorzystują dawki rzędu 4000 IU i większe. Jak wykazują badania, tego typu ilości pozwalają osiągnąć odpowiedni poziom witaminy we krwi, jednak w przypadku suplementacji na tym poziomie warto włączyć dodatkowo witaminę K2, która zabezpieczy naczynia krwionośne i podniesie efektywność wykorzystania wapnia.

Podsumowanie

Suplementacja witamina D3 wydaje się zagadnieniem, które jest warte przemyślenia. Powszechnie występujące braki sprawiają, że rzadko który osobnik może pochwalić się jej odpowiednim poziomem, a zbyt uboga żywność w ten składnik wymaga dodatkowego wsparcia w formie kapsułki. Jej odpowiedni poziom zadba o prawidłowe funkcje naszego ciała, jak i przyczyni się do utrzymania aktywności fizycznej. Co więcej, poprzez wpływ na sekrecję hormonów, takich jak testosteron, wspomoże rozwój sportowej formy.