Białko w proszku jest wygodne w użyciu, łatwe w przewożeniu, a także bardzo smaczne. Rola białka jako makroskładnika w diecie jest bardzo istotna, dlatego też warto wzbogacić swoją dietę o smakowe białko, ponieważ będzie nam pomocne podczas komponowania naszej diety.

Jaką rolę pełni białko w naszej diecie?

Białko jest istotnym materiałem budulcowym naszej tkanki nerwowej oraz gruczołowej. Wchodzi ono w skład płynów ustrojowych, a także krwi, enzymów czy hormonów. Białko uczestniczy również w bardzo ważnych dla naszego organizmu procesach regulacyjnych oraz transportowych. Podczas doby, w przypadku osoby, która jest mało aktywna, białko ulega rozpadowi nawet do 280g, z tego około 60-80% jest zamieniana w komórkach na nowe cząsteczki białkowe. Natomiast około 20-40% jest utleniane. Dlatego też ilość białka, jaką rekomenduje się dla osoby dorosłej, która nie jest aktywna fizycznie, wynosi 1g na kilogram masy ciała. Tyle białka wystarczy, aby zrównoważyć straty. Sprawa wygląda nieco inaczej w przypadku osób aktywnych, gdyż potrzebują one nieco więcej tego składnika. Szacuje się, że w przypadku sportów siłowych, trenujący powinni spożywać około 1,8-2g białka na kilogram masy ciała. Większe jego spożycie ma sens jedynie podczas diet redukcyjnych, ale wtedy przeliczamy białko na beztłuszczową masę ciała. Warto nadmienić, iż do największych strat białka w naszym organizmie dochodzi podczas intensywnej pracy mięśni, dlatego też do prawidłowej regeneracji naszego organizmu potrzebne jest odpowiednie spożycie białka po zakończonej sesji treningowej. Białko, szczególnie w diecie sportowca, jest niezbędnym składnikiem, które pozwoli zachować sprawność wysyłkową. Ponadto białko uczestniczy również w rozwoju, a także regeneracji naszych tkanek oraz wpływa na regulację naszego organizmu i stanowi jedno ze źródeł energii.

odżywka białkowa wpc

WPC, a co to takiego?

WPC (Whey Protein Concentrate) – czyli koncentrat białka serwatki. WPC to białko pochodzenia mlecznego, pozyskiwane jest w procesach mikro lub ultrafiltracji. Procesy te są skierowane na maksymalne wykorzystanie produktu, tak aby straty były minimalne. Białka serwatkowe, typu WPC zawierają około 60-80% serwatki. Reszta to cukier mleczny (laktoza), a także niewielka ilość tłuszczu. Wielką zaletą tych białek jest wysoka zawartość aminokwasów egzogennych EAA, czyli takich, których musimy dostarczyć wraz z pożywieniem. Zawiera dużą dawkę BCAA, czyli aminokwasów rozgałęzionych, mianowicie:

  • leucyny,   

  • waliny,   

  • izoleucyny.

To aminokwasy, które są niezbędne do rozpoczęcia procesów regeneracyjnych. Dzięki obecności laktozy, białka te są niezwykle smaczne, jednak uważać na białka tego typu muszą osoby, które nie tolerują laktozy, gdyż w ich przypadku spożycie białek serwatkowych, może wywołać problemy jelitowe.

Dlaczego WPC?

WPC to białka, które są najczęściej rekomendowane, a także wybierane przez sportowców. Z racji swojej atrakcyjnej ceny, a także możliwości wykorzystania. Ponadto poza obecnością aminokwasów egzogennych, obecna w WPC serwatka stymuluje syntezę białek i wpływa pozytywnie na regenerację między treningową.

W białkach serwatkowych są bioaktywne komponenty, między innymi:

  • beta-laktoglobulina, która hamuje syntezę adsorpcji cholesterolu z jelit, tym samym przyczyniając się do zmniejszeniach trójglicerydów (TG), a także frakcji cholesterolu LDL,

  • alfa laktoalbumina, która wykazuje działanie antybakteryjne,    

  • immunoglobulina, która wykazuje działanie wzmacniające nasz organizm, mają również właściwości przeciwbakteryjne oraz przeciwwirusowe,   

  • transferyna, która jest „przenośnikiem” żelaza we krwi,   

  • laktoferyna, która podnosi naszą odporność, dzięki czemu notuje się mniej zachorowań na infekcje wirusowe oraz bakteryjne. Ponadto laktoferyna wykazuje również silne właściwości przeciwgrzybiczne i przeciwpasożytnicze, a także przeciwwirusowe.

Warto nadmienić, iż badania, które zostały przeprowadzone na odżywkach białkowych, w szczególności WPC, wykazały jednogłośnie, że mają one pozytywny wpływ na nasz organizm, w szczególności na układ sercowo-naczyniowy. Dzięki właściwościom przeciwwirusowym oraz antybakteryjnym wzmacniają nasz organizm, powodując wzrost naszej naturalnej odporności.

Fenomen WPC

Rynek suplementacyjny jest bardzo rozwinięty, smaki białka, jego skład, cena, a także jakość również potrafią pozytywnie zaskoczyć. Dlaczego akurat WPC?

  • WPC jako jedno z nielicznych białek posiada atrakcyjną cenę, za prawie kilogramowe zapłacimy około 50zł,    

  • WPC posiada szereg ciekawych i bardzo intensywnych smaków, dlatego każdy znajdzie coś dla siebie,

  • WPC można w łatwy sposób przewozić i wykorzystać w dogodnym momencie,   

  • WPC tworzy bardzo dobrą konsystencję zarówno zmieszane z mlekiem, jak i wodą,

  • WPC jest łatwo dostępne,   

  • WPC, jako białko serwatkowe ma wiele cennych właściwości,

  • WPC można z powodzeniem wykorzystać do wypieków w naszej kuchni, przygotowując ciasta, czy babeczki,

  • WPC może stanowić jeden, z głównych składników białkowych, które mogą być obecne w naszej diecie,

  • spożycie WPC jest odpowiednie bez względu na porę dnia.

Przepis z wykorzystaniem odżywki białkowej

Białkowe pianki

Składniki:

Przygotowanie:

Ubijamy mikserem mleczko kokosowe, wsypujemy 3 miarki WPC, do tego dodajemy rozpuszczoną żelatynę, którą rozpuszczamy w letniej, przegotowanej wodzie. Dodajemy ksylitol. Całość ponownie miksujemy. Całą, dokładnie zmiksowaną masę wlewamy do prostokątnej foremki silikonowej, dokładnie rozprowadzamy łyżką, aby powstała równa powierzchnia. Wkładamy na około 2-3h do lodówki. Zbitą masę kroimy na małe kwadraciki, które mogą być ciekawym posiłkiem, a także alternatywą słodyczy.

Podsumowanie

Dieta nie musi być nudna ani niesmaczna. Dlatego warto wprowadzać do swojego menu produkty, które pozwolą nam okres redukcyjny, ale nie tylko przejść tak, aby nasze kubki smakowe nie ucierpiały. Zaopatrzenie się w białko WPC, stanowić będzie ciekawą formę nowych posiłków, a także pozwoli nam zyskać czas w ich przygotowaniu, który wykorzystać możemy w inny sposób.