SFD.pl - fitness, kulturystyka, trening, dieta i suplementacja
Leksykon suplementacji: witamina C
Suplementy

Leksykon suplementacji: witamina C

Dołącz do dyskusji 675 odsłon 10 min. czytania

Witamina C ostatnimi czasy doznała jak gdyby renesansu, a osoby zachwalające jej wysokie dawki przy suplementacji, przypisują jej szereg właściwości, które czasem urastają do rangi panaceum. Niestety jak się okazuje, wykorzystanie witaminy C w formie oralnej w dawkach, które grubo przekraczają po kilka gram na dobę, nie do końca jest rozwiązaniem optymalnym. W suplementacji sportowej wykorzystywana jest zazwyczaj jako suplement o działaniu prozdrowotnym, wspomagającym nie tylko utrzymanie dobrej kondycji układu odpornościowego, ale i stymulującym syntezę kolagenu. 

Substancja czynna

Witamina C należy do związków organicznych z grupy alkoholi polihydroksylowych, które wykazują działanie niezbędne dla organizmów żywych. Witamina C dla organizmu człowieka musi być dostarczana drogą zewnętrzną. W konfiguracji chemicznej należy do związków o budowie lewoskrętnej, co było swego czasu przedmiotem licznych dyskusji odnośnie tego, jaki rodzaj witaminy jest tym, właściwym dla człowieka. 

Działanie i rola biologiczna

Witamina C w organizmie człowieka pełni głównie rolę aktywatora wielu enzymów, odpowiada m.in. za syntezę neurotransmiterów czy też kortykosteroidów. Dzięki wpływowi na syntezę kolagenu utrzymuje prawidłową funkcję skóry, jak i odpowiada za budowę zębów czy też dziąseł, działając bakteriobójczo. Co więcej, wykazuje działanie wspomagające walkę z infekcjami, co jest przydatne w okresie jesienno-zimowym, gdzie podatni jesteśmy na przeziębienia. Łagodzi stany zapalne, jak i przyspiesza tempo gojenia się ran, co wykorzystywane jest podczas walki z ranami powstałymi w wyniku oparzeń. 

Co ciekawe, istnieją pewne przesłanki naukowe, które sugerują, że witamina C odpowiada również za funkcjonowanie psychiki, co powiązane jest ze wsparciem antyoksydacyjnym, jak i wpływem na przemiany tyrozyny. 

Opis suplementu

W suplementacji sportowej spotkać się głównie możemy z witaminą C, która jest sprzedawana w formie proszku. Zazwyczaj do wyboru mamy dwie formy:

  • kwas l-askorbinowy;
  • askorbinian wapnia (forma buforowana).

Istnieją również wersje w kapsułkach, jak i tabletkach, o zawartości od 250 mg do 1000 mg w jednej porcji. 

Jak dawkować i z czym łączyć?

Dawkowanie witaminy C, wbrew obecnym trendom, powinno wynosić około 1000 mg na dobę. Jest to ilość, która pozwala na to, aby wszelkie procesy biochemiczne w naszym ciele, które wymagają jej udziału, przebiegały w sposób prawidłowy i niezakłócony.

Przy problemach ze stawami 

Dawkę można podbić do ilości 3000 mg na dobę, którą należy rozłożyć w ciągu całego dnia na małe porcje po 500mg. Połączyć można wtedy witaminę z kolagenem, które doskonale uzupełniają działanie wspomagające odnowę stawów. 

Przy infekcjach bakteryjnych czy przeziębieniach

Warto łączyć witaminę C z rutozydem, bioflawonoidami, jak i witaminą D3, które tworzą znakomity koktajl wspomagający walkę z już istniejącymi problemami natury odpornościowej czy stanami chorobowymi. 

Czego możemy oczekiwać od suplementu?

Suplementacja witaminą C głównie wykazuje takie działanie, jak:

  • poprawa odporności,
  • szybsza regeneracja,
  • szybsze tempo gojenia ran,
  • wsparcie w leczeniu stawów,
  • poprawa w budowie skóry, włosów i paznokci,
  • działanie hamujące stany zapalne.

Komentarze (0)



Co nowego na forum