logo
zamknij zamknij
Leksykon suplementacji: l-tyrozyna
Suplementy

Leksykon suplementacji: l-tyrozyna

Dołącz do dyskusji 1050 odsłon 10 min. czytania

Suplementacja tyrozyną w sporcie wykorzystywana jest głównie ze względu na swój potencjał wspomagający pracę układu nerwowego. Często stanowi ona dodatek do suplementów przedtreningowych czy też spalaczy. Jej działanie głównie polega na wzroście termogenezy organizmu, jak i wprowadzania go w stan podniesionej koncentracji i skupienia.   

Substancja czynna

Tyrozyna należy do związków organicznych z grupy aminokwasów, które wchodzą w skład białek. Należy ona do aminokwasów endogennych, czyli organizm jest w stanie sam ją syntetyzować, jednak aby reakcja tego typu zachodziła, potrzebna jest odpowiednia ilość fenyloalaniny. 

Działanie i rola biologiczna

W organizmie człowieka tyrozyna pełni funkcję prekursora adrenaliny, dopaminy i noradrenaliny. Odpowiada ona za utrzymanie siły mięśniowej, koncentracji i podtrzymanie stanu aktywności układu nerwowego. Brak odpowiedniej ilości dopaminy w naszym organizmie będzie doprowadzał do stanu przetrenowania, powiązanego m.in. do przeciążenia osi HPA (podwzgórze-przysadka-nadnercza), co obecnie jest nazywane mianem wyczerpania nadnerczy. Co więcej, w badaniach naukowych wykazano, że zastosowanie tyrozyny doskonale wspomaga pracę mózgu, poprzez podtrzymanie koncentracji i dłuższą odporność na jego długotrwałą pracę, więc i odporność na stres. 

Opis suplementu

Suplementy na bazie l-tyrozyny zazwyczaj występują w formie kapsułek dla osób, które potrzebują precyzyjnego dawkowania. 

Jednak dodatkowo spotykane są wersje w proszku, jak i wersje smakowe, które mają na celu umilić spożycie preparatu. L-tyrozyna sama w sobie nie posiada smaku, dlatego, jak tylko istnieje taka możliwość, zachęcam do kupna produktu bezsmakowego, którego zazwyczaj jest więcej, jak i jest tańszy. 

Jak dawkować i z czym łączyć?

Dawkowanie l-tyrozyny uzależnione będzie od celu treningowego. Dawki zwyczajowe, które umieszczone są w suplementach przedtreningowych, których celem jest poprawa koncentracji, wynoszą od 500 do 1000 mg na porcję.

Dawki stosowane w suplementacji ukierunkowanej na redukcję tkanki tłuszczowej wahają się w przedziale od 1000 do 3000 mg. 

Tyrozyna w formie wsparcia przedtreningowego, ukierunkowanego na poprawę parametrów wysiłkowych, łączona jest wraz z kofeiną, beta-alaniną, jak i prekursorami tlenku azotu. Dawki poszczególnych substancji są standardowe, 3-5g kreatyny, 3-5g beta-alaniny, jak i około 300mg kofeiny. 

Na redukcji natomiast wykorzystywany jest tzw. stack posiadający właściwości przybliżone do klasycznego ECA, a jest to połączenie tyrozyny w ilości 3g, kofeiny w ilości 200mg oraz johimbiny w ilości 10-15mg. 

Czego możemy oczekiwać od suplementu?

Jak zostało wcześniej wspomniane w tekście, działanie l-tyrozyny uzależnione będzie od przyjętej dawki. Stosując suplement możemy odczuć:

  • poprawę koncentracji,
  • silniejsze skupienie,
  • nasiloną termogenezę,
  • szybszą naukę,
  • lepsze zapamiętywanie.

Komentarze (0)



Co nowego na forum