logo
zamknij zamknij
Leksykon suplementacji: l-karnityna
Suplementy

Leksykon suplementacji: l-karnityna

Dołącz do dyskusji 702 odsłony 10 min. czytania

Pierwotne wykorzystanie l-karnityny w świecie sportu polegać miało na działaniu usprawniającym transport wolnych kwasów tłuszczowych do mitochondriów, co miało za zadanie przyspieszyć proces redukcji tkanki tłuszczowej. Jednak szereg ciekawych właściwości l-karnityny sprawia, że posiada ona nieco szersze zastosowanie, w tym nawet wykorzystanie medyczne.

Substancja czynna

L-karnityna należy do związków nazywanych substancjami witaminopodobnymi ze względu na to, że organizm sam potrafi ją syntetyzować z aminokwasów lizyny i metioniny, jak i dostarczana jest wraz z pokarmem. Pod kątem chemicznym należy do związków organicznych o budowie betainowej. Należy do grupy aminokwasów, który nie buduje białek. W organizmie człowieka powstaje w wątrobie, nerkach i mózgu.

Działanie i rola biologiczna

W organizmie człowieka l-karnityna spełnia głównie funkcje transportowe. Jej zadaniem jest przekazywanie kwasów tłuszczowych posiadających długie łańcuchy w swojej budowie do mitochondrium na potrzeby energetyczne. Tę funkcję powiązano z możliwością utraty większej ilości tkanki tłuszczowej, jak i efektywniejszym wykorzystaniu wolnych kwasów tłuszczowych przez pracujące mięśnie, co skutkuje podniesieniem wytrzymałości. 

Dodatkowo l-karnityna pełni funkcję detoksykacyjną, wspomagając usuwanie z mitochondriów średnio- i krótkołańcuchowych kwasów tłuszczowych, gdy ich ilość zaczyna wzrastać do poziomu toksycznego. 

Co więcej, l-karnityna wykorzystywana jest w leczeniu bezpłodności, jako suplement wspomagający jakość nasienia. Jej działanie sprawia, że plemniki zawarte w spermie wykazują większą ruchliwość. 

Opis suplementu

W suplementacji sportowej, l-karnityna zazwyczaj występuje w formie kapsułek. Jest to najbardziej popularna forma suplementacji i ona w przeważającej ilości występuje na rynku. Inną formą jest proszek lub płyn, który można zakupić w formie sportowych napoi lub też formy skoncentrowanej do rozrabiania w wodzie.

Jak dawkować i z czym łączyć?

W suplementacji sportowej wykorzystuje się l-karnitynę w celach wspomagania transportu wolnych kwasów tłuszczowych, czyli mających na celu usprawnienie spalania tłuszczu poddanego wcześniej lipolizie. W tym celu stosuje się dawki w ilości 2-3g na 2 godziny przed wysiłkiem.

Podobne dawki wykorzystywane są w celach wsparcia wytrzymałości mięśniowej, jak i budowaniu bazy tlenowej. Dość często w tym celu stosują ją biegacze, wykorzystując ilość 5-6g, która stosowana jest w 2 porcjach w ciągu doby, niezależnie od pory treningowej.

Czego możemy oczekiwać od suplementu?

Jeżeli chodzi o odczucia swoiste, które występują doraźnie, nie ma takowych. Po spożyciu środka nie będziemy czuć pobudzenia, termogenezy czy podkręconego metabolizmu. Nie jest to środek z grupy stymulantów. 

Dopiero wraz z upływem czasu i regularnym stosowaniem l-karnityny, możliwy jest do odnotowania wzrost wytrzymałości.

Komentarze (0)



Co nowego na forum