SFD.pl - fitness, kulturystyka, trening, dieta i suplementacja
Leksykon suplementacji: ZMA
Suplementy

Leksykon suplementacji: ZMA

Dołącz do dyskusji 985 odsłon 10 min. czytania

Wykorzystanie produktów typu ZMA ma na celu wsparcie regeneracji sportowców poprzez wpływ na jakość snu. Nie ulega wątpliwości, że sen stanowi kluczową rolę w procesie odbudowy tkanek i gotowości do podejmowania aktywności sportowej, stąd sportowcy chętnie sięgają po suplementy, które przyczynią się do wspomagania organizmu w tym okresie. 

Substancja czynna

Klasyczna formuła ZMA to nic innego jak magnez i cynk w formie chelatów firmy Albion, posiadającej patent na formułę tego typu. Zabieg chelatowania minerałów ma na celu wsparcia biodostępności substancji czynnej, która zostaje połączona w molekułę z aminokwasem. Produkty tego typu wykazują znaczną poprawę wchłanialności, dostarczając większą ilość substancji czynnej do organizmu. 

Działanie i rola biologiczna

Formuła ZMA bazuje na działaniu cynku i magnezu, oznacza to, że suplement przyczynia się do wsparcia układu nerwowego, jak i funkcjonowania układu mięśniowego. Suplementacja magnezem wspiera m.in. pracę serca, przesył impulsów nerwowych, budowę kości, paznokci i zębów. Co więcej, przyczynia się do utrzymania aktywności psychofizycznej, dając możliwości skupienia uwagi i zapamiętywania. Jest niezbędnym elementem diety osób pracujących zarówno fizycznie, jak i umysłowo.

Cynk z kolei wykazuje wsparcie dla ponad 200 procesów enzymatycznych, przyczyniając się do prawidłowego metabolizmu białek, węglowodanów i tłuszczy. Odpowiada m.in. za procesy gojenia, mineralizacji kości czy syntezę hormonów anabolicznych. 

Opis suplementu

ZMA występuje zazwyczaj w formie kapsułek, w których zawartość pierwiastków wynosi około 400 mg magnezu i 30 mg cynku. 

Jak dawkować i z czym łączyć?

Ilość 400 mg magnezu i 30 mg cynku zazwyczaj występuje w ilości 3 kapsułek suplementu, który należy spożyć 30-60 minut przed snem. Ważne jest, aby produkt był spożyty w miarę możliwości na żołądek nieobciążony posiłkiem. Wtedy mamy pewność, że magnez zawarty w suplemencie zadziała relaksacyjne w miarę szybko, poprawiając jakość snu. Jednak nic nie stoi na przeszkodzie, aby suplement był przyjęty wraz z posiłkiem spożywanym przed snem. 

Aby dodatkowo wspomóc jakość snu, wykorzystać można suplementy oparte na dodatku melatoniny, ekstraktu z szyszki chmielu, melisy czy też kwasu gamma aminomasłowego. 

Czego możemy oczekiwać od suplementu?

Wbrew powszechnym informacjom umieszczonym w reklamach, suplement nie wpływa na wzrost poziomu testosteronu. Dość często kobiety pytają, czy mogą korzystać z ZMA w obawie o występowanie drugorzędowych cech męskich. 

Nie ma obawy, aby cynk z magnezem przyczynił się do znacznego podbicia poziomu testosteronu i zmiany wyglądu sylwetki.

Po suplementacji ZMA oczekiwać możemy:

  • poprawy regeneracji,
  • głębszego snu,
  • szybszego zasypiania, gdy braki magnezu są znaczne,
  • działania tonizującego i uspokajającego,
  • redukcji nadmiernego stresu.

Komentarze (1)

TomQ-MAG

osobiscie lubie stosować ZMA, gdyz codziennie sypiam maxymalnie po 5h na dobę, więc dodatkowe wsparcie co do głebokości snu, jego jakości jest dla mnie istotne



Co nowego na forum