SFD.pl - fitness, kulturystyka, trening, dieta i suplementacja
Leksykon suplementacji: Witamina K2
Suplementy

Leksykon suplementacji: Witamina K2

Dołącz do dyskusji 504 odsłony 10 min. czytania

O witaminie K2 zrobiło się głośno, gdy na światło dzienne wyszła informacja dotycząca powszechnie występujących niedoborów witaminy D3. Suplementacja witaminą K2 posiada głównie znamiona wspomagające wykorzystanie witaminy D3, jako jej uzupełnienie w działaniu ukierunkowanym na resorpcję wapnia w organizmie człowieka. 

Substancja czynna

Witamina K2 należy do związków z grupy K, będącymi pochodnymi 2-metylo-1,4-naftochinonu. Sama witamina K2 to menachinon-6, farnochinon, której to budowa chemiczna charakteryzuje się tym, że na pozycji trzeciej posiada resztę difarnezylową. Witamina należy do związków rozpuszczalnych w tłuszczach, dlatego jej koncentracja w produktach obfitujących w tłuszcze jest znacznie wyższa niż w produktach typu low fat.

Działanie i rola biologiczna

Wykorzystanie witaminy K2 w świecie sportu posiada głównie uzasadnienie, które podyktowane jest wykorzystaniem wysokich dawek witaminy D3. Pisząc w dużym skrócie myślowym, witamina K2 odpowiada za to, aby zwiększona absorpcja wapnia, która zostaje stymulowana na skutek wsparcia witaminą D3, trafiała tam, gdzie trzeba, czyli np. do układu kostnego, wzmacniając jego strukturę, a zapobiegała odkładania się wapnia w tętnicach. 

Dodatkowo witamina K2 odpowiada za takie działania, jak: 

  • wsparcie dla procesów krzepnięcia krwi, 
  • regulacja w wytwarzaniu protrombiny. 

Wykazuje więc głową funkcję powiązaną z układem krwionośnym ciała. 

Opis suplementu

Suplementy diety, które zawierają witaminę K2 zazwyczaj występują w formie kapsułki wraz z płynnym środkiem w postaci nośnika, którym jest tłuszczy, gdyż jak wiemy, witamina ta należy do grupy związków rozpuszczalnych właśnie w tłuszczach. 

Istnieją również preparaty w formie tabletek, jednak przy ich zastosowaniu pamiętać należy o tym, aby spożywać witaminę z posiłkiem bogatym w tłuszcze. 

Należy pamiętać o tym, aby wybierając suplement wykorzystywać wsparcie witaminą K2 w formie MK7.

Jak dawkować i z czym łączyć?

Dawkowanie witaminy K2 uzależnione jest głównie od tego, jakie ilości witaminy D3 suplementujemy. Zazwyczaj przyjmuje się za ilość odpowiednią dawkę około 100 mcg do 2000 iu witaminy D3. Ilość witaminy K2 powinna rosnąć proporcjonalnie do przyjętej dawki witaminy D3. 

Czego możemy oczekiwać od suplementu?

Przede wszystkim wsparcia prozdrowotnego. Jak każdy suplement tego typu, nie wykazuje działania w postaci doraźnych odczuć, które sugerowałyby, że przyjęliśmy suplement diety. Dlatego nie ma wyraźnych cech, które będą wskazywały na to, że suplementacja środkiem jest wdrożona. Jednak z powodzeniem poprawić się może budowa i mineralizacja kości, krzepliwość krwi, szybkość gojenia się ran.

Komentarze (0)



Co nowego na forum