SFD.pl - fitness, kulturystyka, trening, dieta i suplementacja
Leksykon suplementacji: N-acetyl-l-cysteina
Suplementy

Leksykon suplementacji: N-acetyl-l-cysteina

Dołącz do dyskusji 628 odsłon 15 min. czytania

N-acetyl-l-cysteina to suplement diety, który w świecie sportowców odgrywa ważną rolę. Używany jest zazwyczaj do tego, aby znacznie podnieść możliwości regeneracyjne, odpornościowe, jak i wspomóc utrzymanie dobrej kondycji układu pokarmowego. Przez wiele osób jest niedocenianym środkiem, a osoby korzystające z suplementacji NAC chwalą sobie jego efektywność.

Substancja czynna

Składową suplementu jest cysteina, która została poddana procesowi acetylacji. Cysteina należy do grupy aminokwasów siarkowych, które w organizmie człowieka pełnią szereg funkcji. Należy do aminokwasów endogennych o silnym działaniu reaktywny. Cysteina w połączeniu z glutaminą i glicyną bierze udział w syntezie glutationu. Wchodzi ona również w skład mięśni czy kości szkieletu, co nadaje jej miano funkcji budulcowej. 

Działanie i rola biologiczna

Główne działanie biologiczne acetylowanej cysteiny polega na stymulowaniu syntezy glutationu w organizmie, który wykazuje silne właściwości antyoksydacyjne. Co więcej, wykazuje ona silne działanie odtruwające, neutralizujące toksyny, regenerujące. Dodatkowo cysteina wspomaga budowę skóry, włosów i paznokci, będąc znakomitym dodatkiem w diecie kobiet.

Szereg badań naukowych dodatkowo wykazuje właściwości takie, jak:

  • optymalizowanie wydatkowania energii w organizmie,
  • redukcja skutków stresu oksydacyjnego,
  • wsparcie leczenia przeziębień i grypy,
  • wspomaganie walki z chorobami płuc,
  • wspomaganie funkcji wątroby i stymulacja jej komórek do odnowy,
  • normowanie poziomu lipidów, jak i obniżanie ilość trójglicerydów,
  • wspomaganie wydalania metali ciężkich,
  • ochrona przed mutacjami genetycznymi,
  • przyspieszenie regeneracji powysiłkowej, wspomaganie odbudowy białek.

Opis suplementu

W suplementacji sportowej NAC zazwyczaj występuje pod postacią kapsułkową, gdzie ilość substancji aktywnej waha się od 400 do 800 mg w kapsułce. 

Spotkać możemy również wersję w proszku, jednak trzeba się liczyć z tym, że jest ona kwaśna i posiada specyficzny zapach, który charakteryzuje substancje poddane procesowi acetylacji. Barwa proszku jest biała, a konsystencja przypomina nieco cukier, o właściwościach mocno higroskopijnych. 

Jak dawkować i z czym łączyć?

Dawka dobowa NAC sięga około 2g. 

Taka ilość uznana jest za efektywną, radzącą sobie doskonale z większością problemów, jakie jest w stanie wspierać. 

Co do ewentualnego połączenia z innymi suplementami, kwestia dotyczy tego, na jakim poziomie chcemy nasz organizm wspierać. NAC jest suplementem dość uniwersalnym i jego działanie wspomaga wiele układów naszego organizmu, stąd dobór pozostałej suplementacji będzie uwarunkowany od naszego obszaru zainteresowania. 

Czego możemy oczekiwać od suplementu?

Suplementacja N-acetyl-l-cysteiną wykazuje głównie wsparcie prozdrowotne, którego nie jesteśmy w stanie zaobserwować w sposób “namacalny”. Jednak wiele osób przypisuje jej działania takie, jak:

  • poprawa regeneracji po treningu, szybsze możliwości na podjęcie kolejnych wysiłków,
  • poprawa wyglądu skóry i paznokci,
  • szybsze gojenie ran, jak i efektywniejsza walka z infekcjami,
  • wspomaganie układu odpornościowego, trudniej zachorować i złapać infekcje,
  • ogólna poprawa samopoczucia.

Komentarze (0)



Co nowego na forum