SFD.pl - fitness, kulturystyka, trening, dieta i suplementacja
Leksykon suplementacji: Melatonina
Suplementy

Leksykon suplementacji: Melatonina

Dołącz do dyskusji 606 odsłon 10 min. czytania

Wykorzystanie melatoniny posiada główne zastosowanie jako wsparcie w leczeniu zaburzeń snu. Melatonina ma na celu nie tylko pomóc w szybkim zaśnięciu, ale i przyczyniać się do tego, aby sen był głębszy i dawał więcej korzyści pod kątem regeneracyjnym. Hormon wykazuje jednak jeszcze jedną ciekawą właściwość, o której mało co się wspomina, a może być przydatna w sportach siłowych i sylwetkowych, jednak więcej napisze o niej w działaniu i roli biologicznej.

 

Substancja czynna 

Melatonina należy do związków pochodzenia organicznego, a jej synteza przebiega w szyszynce. Jest pochodną tryptofanu, a w organizmie człowieka wykazuje działanie hormonalne. 

Działanie i rola biologiczna 

Główna funkcja działania melatoniny to regulowanie trybu dzień/noc, czyli odpowiada ona za to, że wraz z brakiem dostępności światła zasypiamy, a gdy słońce pojawia się na horyzoncie, otwieramy oczy, wybudzając się, mając energię do tego, aby funkcjonować. Jej odpowiedni poziom, będzie wprowadzał nas w stan snu i sprawiał, że faza REM będzie osiągnięta szybciej i trwała dłużej.  

Co ciekawe, sportowcy wykorzystać mogą melatoninę jako booster hormonu wzrostu. Jak wykazują badania naukowe, zastosowanie melatoniny w dawce od 5mg wzwyż w porze przedtreningowej, wykazuje tendencje do tego, aby stymulować poziom hormonu wzrostu, co znajduje swoje przełożenie na wsparcie sportowej formy. Jednak, jak wiemy z doświadczenia, melatonina potrafi mocno “zamulić”, więc jej wsparcie w okresie, gdy akurat przydałby się nam dobry power, może być mocno kłopotliwe.  

Opis suplementu 

Preparaty dostępne na rynku suplementacji, jak i produkcji aptecznej, zazwyczaj występują w formie tabletek o stężeniu od 1mg do 5mg melatoniny w jednej tabletce. Postać leku ma wygląd małych białych tabletek, podobnych do słodzika. 

Jak dawkować i z czym łączyć? 

Melatoninę zazwyczaj dawkuje się w godzinach wieczornych, w czasie, gdy mamy zamiar iść spać. Powinna być spożyta od 30 do 60 minut przed planowaną godziną snu. Dawka powinna być jak najmniejsza, a wraz z upływem czasu suplementacji, możliwe będzie zwiększenie ilości, aby produkt wykazał działanie biologiczne.  

Zazwyczaj wykorzystuje się dawkę rzędu 2,5mg.

Aby podnieść efektywność działania nasennego, melatoninę połączyć można dodatkowo z tryptofanem, GABA, wyciągiem z szyszki chmielu, ZMA czy też melisą.  

Czego możemy oczekiwać od suplementu?

Wykorzystanie suplementacji melatoniną posiada głównie działanie nasenne. Po jej zastosowaniu powinniśmy czuć lekkie znużenie, chęć odpoczynku. Zasypianie powinno być łatwiejsze, jak i nie powinno być problemów z wybudzaniem się w nocy. Szybsze zasypianie, jak i lepszy, głębszy sen, powinien dodatkowo poprawić parametry związane z regeneracją, a także dobrym samopoczuciem.

Komentarze (0)



Co nowego na forum