logo
zamknij zamknij
Leksykon suplementacji: GABA
Suplementy

Leksykon suplementacji: GABA

Dołącz do dyskusji 708 odsłon 10 min. czytania

GABA należy do suplementów diety, po które sięgają zazwyczaj sportowcy, którym zależy na polepszeniu regeneracji, poprzez poprawę komfortu snu. Kwas gamma aminomasłowy należy więc do związków, które swoje zastosowanie znalazły w okresie przed snem, gdzie swoiste działanie wyciszające przekłada się na szybszy proces zasypiania, jak i głębokość snu, wydłużając fazę REM.

Substancja czynna

GABA, czyli kwas gamma aminomasłowy, należy do związków organicznych, które klasyfikowane są do grupy aminokwasów. GABA pełni rolę neuroprzekaźnika, substancji oddziałującej na układ nerwowy, która wykazuje działanie hamujące.

 

Działanie i rola biologiczna

Pomimo że wiele osób krytycznie odnosi się do suplementacji GABA, uzasadniając, że suplement nie jest w stanie działać, gdyż nie ma możliwości aby przekraczał barierę krew-mózg, odczucia po zastosowaniu suplementu wskazują jednak, że jest inaczej. Podczas suplementacji jesteśmy w stanie (poprzez odpowiednią dawkę) wyczuć typowe działanie dla GABA, czyli uczucie spłyconego oddechu, lekkiej duszności. Osoby suplementujące się zazwyczaj opisują efekt jako spowolnienie akcji serca, wprowadzenie w stan “braku sił”, co sprawia, że szybciej zasypiamy.

Dzięki zawartym w molekule kwasie masłowemu, GABA wykazuje również działanie, które wspomaga regenerację nabłonka układu pokarmowego, co z kolei wpływa na poprawę odporności. 

Opis suplementu

W suplementacji sportowej dostępna jest wersja zarówno w proszku, jak i kapsułkach. Osobiście preferuje formę w kapsułkach, ze względu na możliwość precyzyjnego dawkowania, które w przypadku GABA jest dość istotne. 

Jak dawkować i z czym łączyć?

Suplementację należy rozpocząć od jak najmniejszych dawek. Ilość suplementu na początku suplementacji powinna wynosić około 0,5-1g. 

Gdy sprawdzimy reakcję organizmu lub jej brak, stopniowo dawkę można podbijać, nawet osiągając 3g suplementu w porcji. GABA stosujemy 30-40 min przed snem.

GABA można dodatkowo łączyć z innymi suplementami, które wpływają na poprawę funkcji zasypiania, jak i  jakość snu. Do środków tych należy m.in. ZMA, melatonina, tryptofan czy 5HTP.

Czego możemy oczekiwać od suplementu?

Działania, jakie wykazuje suplementacja GABA, to głównie:

  • działanie tonizujące,
  • łagodzenie stresu,
  • poprawa regeneracji,
  • przyspieszone zasypianie,
  • głębszy sen,
  • dłuższa faza REM,
  • poprawa koncentracji,
  • wsparcie dla układu pokarmowego.

Komentarze (0)



Co nowego na forum