Słyszy się o tym, że podstawą kształtowania sylwetki jest dieta dobrana odpowiednio pod nasz organizm i trening siłowy, wykonywany dobrze pod względem techniki. Jednak często zauważyć można pomijanie innego, istotnego czynnika decydującego o naszych efektach. Jest nim odpowiednia regeneracja organizmu po to, abyśmy byli gotowi do wykonania codziennej pracy, obowiązków domowych, czy ciężkich treningów.

Bez wątpienia za tę właśnie regenerację odpowiada ilość i jakość naszego snu. Zalecenia mówią o 7-8 godzinach nieprzerwanego snu. Ilość taka z reguły wystarczy dla zdecydowanej większości osób, aby odpowiednio zregenerować nasze mięśnie i ośrodkowy układ nerwowy.

Co jednak w sytuacji, gdy mamy problemy z zaśnięciem, często budzimy się w nocy i sypiamy mniej, niż zalecana ilość? Wtedy z pomocą może nam przyjść odpowiednia suplementacja. Pierwsze co przychodzi wtedy do głowy to dwa najciekawsze związki wpływające na ułatwienie zaśnięcia z jednoczesną poprawą jakości i głębokości snu, z ograniczeniem nocnego przebudzania. Są to melatonina i GABA, czyli kwas gamma-aminomasłowy.

melatonina

Melatonina, czyli hormon syntetyzowany w szyszynce, jest określana, jako pochodna tryptofanu. Sprawdza się przy zaburzeniach snu o różnorodnym charakterze, które jak określają badania, dotyczą aż 20% osób.

Zalecenia stosowania GABA i melatoniny są dość mocno indywidualne. Z tego też względu warto sprawdzić je na sobie rozpoczynając suplementację od najmniejszej skutecznej dawki, czyli około 750-1,5 g w przypadku GABA i 1 mg dla melatoniny. W badaniach naukowych podaje się też wyższe wartości. Są to 3 g GABA i 3 mg melatoniny.

Z czym łączyć GABA i melatoninę?

Można pomyśleć o innych suplementach działających pozytywnie na poprawę jakości snu.

Wyróżnić tutaj można:

Podsumowanie

Wyniki badań naukowych w znacznym stopniu określają pozytywny wpływ melatoniny i kwasu gamma-aminomasłowego na regenerację naszego organizmu. Z tego też względu osoby, które mają problemy z zasypianiem i jakością snu, zdecydowanie mogą spróbować zniwelować ten problem i cieszyć się lepszą jakością treningów oraz ogólnego funkcjonowania.