SFD.pl - fitness, kulturystyka, trening, dieta i suplementacja
Efedryna - stosowanie, działanie
Suplementy

Efedryna - stosowanie, działanie

Dołącz do dyskusji 4756 odsłon 15 min. czytania

Wykorzystanie farmakologii w celach wsparcia sportowych wysiłków uznawane jest za doping. Substancja, jaką opiszę, kiedyś stanowiła element silnych termogeników, będąc ogólnodostępną, podobnie jak geranium. Jednak obecnie jej obrót w świecie suplementacji został zakazany, a stosowanie jej w postaci wsparcia treningowego uznawane za łamanie regulaminu dotyczącego kontroli antydopingowej.

Substancja czynna

Efedryna należy do związków organicznych, roślinnych, gdzie alkaloidy pozyskiwane są z rośliny Ephedra sinica. W suplementacji, jak i farmakologii, stosuje się również związek syntetyczny, który nosi nazwę chlorowodorku efedryny.

Działanie i rola biologiczna

Pomimo że efedryna uznawana jest za substancję względnie bezpieczną, jej wykorzystanie bez kontroli lekarskiej jest zabronione. Leku można kupić bez odpowiedniego wskazania lekarskiego, które kontrolowane jest poprzez receptę. 

Jej działanie polega na stymulowaniu ośrodkowego układu nerwowego, co daje głównie efekt pobudzenia, zahamowania zmęczenia, senności. Dodatkowo substancja stymuluje wydzielanie neuroprzekaźników, których działanie wpływa na parametry pracy serca, jak i funkcjonowanie układu oddechowego.

Pierwotnym wskazaniem do zastosowania ekstraktów roślinnych są problemy z układem oddechowym, głównie związane z astmą oskrzelową, gdzie wykorzystanie rośliny przywracało funkcje wentylacyjne płuc. Dodatkowo stosowano leki oparte na jej alkaloidach, gdy problemem był kaszel, gorączka, jak i stany przeziębienia w celach napotnych.

Jednak odkryto również jej inne właściwości, które stały się przedmiotem zainteresowania osób trenujących, zwłaszcza sporty wydolnościowe, jak i sylwetkowe. Efedryna wykazuje działanie hamujące apetyt, jak i nasilające procesy termogeniczne i lipolityczne, co zostało wykorzystane jako wsparcie w redukcji tkanki tłuszczowej. Lek stał się mocno popularny w tym obszarze, zaczął więc stanowić bazę dla suplementów, których celem było wsparcie odchudzania.

Co ciekawe, działanie efedryny służy nie tylko jako pomoc w odchudzaniu, ale i jako wsparcie w sile i wydolności tkanki mięśniowej. Okazuje się, że działanie substancji wspomaga siłę skurczu mięśniowego, co przekłada się na wzrost jego możliwości wysiłkowych. Udowodniono, że efedryna wpływa na tempo syntezy białek mięśniowych, co z kolei przyczynia się do szybszej budowy masy mięśniowej.

Opis suplementu

Efedryna zazwyczaj występuje w formie tabletek twardych, o dawce od 10 do 50mg.

Dostępne są również wersje w proszku, które zazwyczaj nie mają pochodzenia stricte farmaceutycznego, a produkowane są w sposób nielegalny, tzw. under.

W farmakologii wykorzystać również można formę iniekcyjną. Ampułki posiadają stężenie 25mg substancji czynnej w 1ml roztworu.

Jak dawkować i z czym łączyć?

W suplementacji sportowej zazwyczaj wykorzystuje się efedrynę w celach wsparcia redukcyjnego tkanki tłuszczowej. Dawki, jakie są stosowane, rozpoczynają się od 25mg jednorazowo i w razie potrzeby, podbijane są, aż do osiągnięcia efektu w postaci stymulacji, nasilenia termogenezy, hamowania apetytu i nasilonej potliwości.

Efedrynę rzadko wykorzystuje się jako pojedynczy środek, jeżeli mowa o wspomaganiu stricte sportowym. Zazwyczaj stanowi element tzw. ECA, czyli stacku składającego się dodatkowo z kofeiny i aspiryny. Tego typu połączenie wykazuje znaczne działanie termogeniczne, jak i przyspiesza tempo lipolizy.

Czego możemy oczekiwać od suplementu?

Przyjęcie efedryny na około 30-40 minut przed treningiem daje taki efekt, jak:

  • znaczne pobudzenie
  • zwiększona termogeneza
  • poprawa motywacji i nastroju
  • zahamowany apetyt
  • przyspieszona akcja serca

Komentarze (2)

Wielki Przedwieczny

"Jej działanie polega na stymulowaniu ośrodkowego układu nerwowego, co daje głównie efekt pobudzenia, zahamowania zmęczenia, senności."
Skoro pobudza, to chyba nie powoduje senności? Zamieniłbym przecinek na "i", wtedy byłoby "zahamowania zmęczenia i senności" ;)
Poza tym bardzo fajny artykuł, a jeśli się mylę, to nie krzyczcie. Tak tylko zwróciło moją uwagę.
pozdro sportowe świry

Edzia8727

Kto by Tam krzyczal



Co nowego na forum