Wykorzystanie l-cytruliny zazwyczaj każdemu z nas kojarzy się z działaniem tzw. pompy mięśniowej. Oznacza to, że wykorzystanie suplementu z jej udziałem wpływa na zwiększoną syntezę tlenku azotu, a co za tym idzie, zwiększa się objętość tkanki mięśniowej na skutek napływającej krwi do pracującego mięśnia. Tego typu działanie daje znakomite odczucia treningowe, które dość mocno podnoszą samoocenę i motywują do dalszego treningu.

Cytrulina należy do grupy aminokwasów, stanowi pochodną ornityny. Bierze ona udział w cyklu mocznikowym, gdzie powstaje z ornityny i karbamoilofosforanu, a reakcja zachodzi w mitochondrium. Jak wskazują badania, cytrulina nie tylko wspomaga efekt wazodylatacyjny, ale bierze też udział w wytwarzaniu energii podczas pracy mięśnia. Jednak, jak się okazuje, nie tylko cytrulina wspomaga pompę mięśniową i siłę, ale wykazuje również wsparcie ochronne tkanki mięśniowej.

Co więcej, cytrulina może wykazywać pewne wsparcie anaboliczne, gdy podaż białek w diecie jest niska, co działać może na zasadzie bezpiecznika, aby twoje mięśnie miały ciągły sygnał, że są potrzebne duże i silne, nawet gdy niedostatecznie będą odżywione.

cytrulina

W badaniu wykorzystano 8 osób, które stosowały dietę niskobiałkową przez okres trzech dni, dostarczając 0,7 g białka na 1 kg masy ciała. W dniu czwartym włączono suplementację cytruliną na pusty żołądek w ilości uzależnionej od masy ciała badanego (beztłuszczowej). Podane ilości wahały się więc od 11 do 24 g cytruliny, które wypijane były w ciągu 8 godzin.

Po kolejnych trzech dniach na niskich białkach, w dniu czwartym badanym podano do picia na pusty żołądek mieszankę aminokwasów. Co się okazało?

Próba, która uwzględniała wypicie l-cytruliny, spowodowała wzrost anabolizmu i nasilenie syntezy białek mięśniowych. Pomimo, że naukowcy nie mają jeszcze pomysłu na to w jaki sposób cytrulina dokonała takich zmian, zauważyli, że jest to proces niezależny od stymulacji insuliny czy też IGF-1.

Naukowcy wysnuli więc konkluzję, która wskazuje na to, że cytrulina może być dobrym dodatkiem dla zastosowania klinicznego, wśród osób mających problem z zanikiem mięśni lub ograniczeniem ich funkcji anabolicznych. Co więcej, może być suplementem, który nie tylko będzie wspomagał efekt treningowy w postaci doraźnej jak pompa mięśniowa czy wzrost wytrzymałości, ale i przełoży się na działanie ochronne dla muskulatury.

Powinniśmy więc wykorzystać działanie cytruliny jako jednego z elementów redukcji tkanki tłuszczowej, który pozwoli nam na ochronę tkanki mięśniowej przed katabolizmem lub w okresie gdy nie jesteśmy w stanie zjeść odpowiednio dużo białka.

Naukowcy wspominają, że potrzeba więcej badań tego typu, aby można było jednoznacznie stwierdzić, że cytrulina faktycznie posiada nowe zastosowanie, jak i należy poznać szlak chemiczny, który wskazuje na działanie tego typu.

Źródło: (1) Jourdan M, Nair KS, Carter RE, Schimke J, Ford GC, Marc J, Aussel C, Cynober L. Citrulline stimulates muscle protein synthesis in the post-absorptive state in healthy people fed a low-protein diet - A pilot study. Clin Nutr. 2015 Jun;34(3):449-56. doi: 10.1016/j.clnu.2014.04.019. Epub 2014 May 4.