Flora bakteryjna jelit ma bez wątpienia ogromne znaczenie dla naszego organizmu. Ma to przełożenie na to jak ważna jest dieta w profilaktyce i leczeniu różnych stanów chorobowych. Jedną z chorób, która ma swój początek w naszych jelitach jest otyłość. Chociaż to jasne, że otyłość wiąże się często z nadmiernym spożyciem pokarmów, może mieć również związek ze złym stanem naszych jelit.

Najnowsze badania wykazują, że zaburzenia pracy jelit prowadzą do otyłości

Badacze z Uniwersytetu w Yale przeanalizowali w jaki sposób dysbioza warunków w jelitach prowadzi do otyłości. Związek między mikrobiomem jelitowym a zaburzeniami metabolicznymi i cukrzycą typu drugiego wydaje się jasny. Natomiast pytanie ,,dlaczego tak się dzieje?” pozostawało bez odpowiedzi.

Wcześniejsze badania nad tym mechanizmem wykazały, że krótkołańcuchowe kwasy tłuszczowe (SCFA), a w szczególności octan, stymulują wydzielanie insuliny.  W najnowszym badaniu, wykonanym w Yale, badacze porównali octan do innych krótkołańcuchowych kwasów tłuszczowych. Zaobserwowali, że poziom octanów jest dużo wyższy u osób które spożywają większe ilości tłuszczu. Co więcej, naukowcy zauważyli, że octan stymuluje wydzielanie insuliny przez komórki trzustki. Z tego powodu postanowili wykonać więcej testów.

jelita flora bakteryjna

Kolejnym zabiegiem była aplikacja octanu do mózgu, co tylko potwierdziło jego wpływ na insulinę. Gwałtownie podniósł on wydzielanie insuliny poprzez stymulację układu przywspółczulnego. Wniosek jest jeden: wyższe stężenie octanów wiąże się z wyższym wyrzutem insuliny, w odpowiedzi na spożytą glukozę. Co więcej, badania wykazały również, że po iniekcji podwyższyło się również wydzielanie greliny i gastryny - hormonów, przez które czujemy się głodni.

W prostym, telegraficznym skrócie: badanie wykazuje związek między zmianami w mikroflorze jelitowej, produkcją octanów oraz naszą dietą. Podwyższony poziom octanu może prowadzić do otyłości, zespołu metabolicznego, insulinooporności czy nawet cukrzycy. Z tego powodu warto zadbać o nasze jelita i odpowiednio się odżywiać.

Jak zadbać o mikroflorę w jelitach?

Niestety, sama dieta nie wystarczy. Do zachowania homeostazy w naszych jelitach. potrzebne są probiotyki. Pomagają nam w zachowaniu różnorodności dobrych kultur bakterii w naszych jelitach, pomimo zażywania antybiotyków i leków. Warto zażywać probiotyk, który zawiera kilka różnych szczepów bakterii. Pamiętaj jednak, aby na początku zachować czujność -  niektóre probiotyki mogą być naprawdę silne, a przyjmowanie ich w zbyt dużej dawce może wywołać pewne nieprzyjemności żołądkowe.

Ważna jest również kontrola stanu naszych jelit, a nie jedynie suplementacja. Z tego powodu dobrze raz na jakiś czas wykonać badania. Dlatego chociaż raz w roku powinieneś zrobić badania morfologiczne. Profilaktyka może zapobiec chorobom oraz pomóc ci szybciej uzyskać wymarzoną sylwetkę. Bo właśnie poprzez zaburzenia naszej mikroflory jelitowej możemy mieć problem z pozbyciem się tłuszczu z naszego organizmu.