Wielu z nas przechodzi przez to regularnie na swojej siłowni. Gdy sytuacja powtarza się nagminnie stajemy się coraz bardziej sfrustrowani. O jakich sytuacjach mowa? Czekasz na racka, by zrobić ciężkie siady podczas, gdy ktoś inny nieśpiesznie wykonuje tam uginanie przedramion na biceps. Chcesz dostać się do ławki i zrobić wyciskanie sztangi leżąc podczas, gdy grupa osób okupuje ławkę i przez 15 min. gawędzi sobie o minionym dniu. Próbujesz skoncentrować się na wykonaniu serii ciężkich ciągów podczas, gdy grupa osób za Tobą krzyczy, żartuje lub opowiada niestworzone historie.

Wszystko to buduje stres, szczególnie w okresie od stycznia do kwietnia, kiedy na siłownię trafiają nowe osoby z postanowieniami noworocznymi próbując stracić wagę zdobytą w okresie Bożego Narodzenia i Nowego Roku. Próbując zrealizować swoje noworoczne postanowienia przepełniają przestrzeń siłowni, zostawiając obciążniki leżące wokół i powodując kolejki na sprzęt. Stali bywalcy doświadczają wówczas tych problemów i cierpi na tym ich skupienie na własnych treningach.

Wszyscy doskonale wiedzą, że jak tylko na zewnątrz zrobi się ciepło i słonecznie, sezonowcy znikną i długo nie wrócą na siłownię. 

Dzisiejszy artykuł ma na celu pomóc Ci przetrwać ten stresujący czas i nauczyć Cię prawidłowego zachowania się na siłowni. Jeśli każdy przestrzegałby poniższych zasad, wszystkim trenowałoby się przyjemniej.

siłownia

Zapoznaj się z poniższymi wskazówkami

Zasady panujące na siłowniach nie określają liczby osób, jakie mogą do niej wejść. Z tego też względu bywają takie momenty, w których siłownie stają się przepełnione i ciężko jest dostać się do sprzętów i sprawnie wykonać swój trening. Większość osób pojawia się na siłowni rano, tuż przed pracą lub po południu w drodze do domu z pracy. Spróbuj zmienić nieco godziny swoich treningów. Przyjdź pół godziny szybciej rano lub przesuń trening na późny wieczór. Jeśli masz taką możliwość udaj się na siłownię w środku dnia, wtedy zazwyczaj klub świeci pustkami.

  • W trakcie wizyty na siłowni nie korzystaj z telefonu komórkowego. Odbieranie telefonów, odpisywanie na smsy czy przeglądanie internetu wpływa na wydłużenie czasu korzystania ze sprzętu i dłuży czas wykonywania danego ćwiczenia.
  • Jeśli każdy zrezygnuje z telefonu jest szansa, że „ruch” między użytkownikami sprzętów na siłowni stanie się bardziej płynny.
  • Nie przedłużaj czasu korzystania z jednej maszyny powyżej tego, co przewiduje twój plan. Machanie po 40 powtórzeń i okupowanie sprzętu przed pół godziny nie tylko nie przyniesie Tobie rezultatów, ale również zirytuje innych członków siłowni.
  • Wytrzyj maszyny po użyciu, nie zostawiaj maszyn brudnych i mokrych od potu!
  • Użyj ręcznika w trakcie ćwiczeń lub po ich zakończeniu wytrzyj ławeczkę środkiem do dezynfekcji i ręcznikami papierowymi, które na pewno znajdują się w klubie. Jeśli nie wiesz, gdzie je znaleźć zapytaj obsługę.
  • Nie upuszczaj ciężarów na ziemię i nie stukaj w nie głośno, ponieważ jest to bardzo rozpraszające i nieprzyjemne dla innych członków siłowni. Upewnij się, że odłożyłeś ciężarki na odpowiednie miejsce na stojakach, gdy skończysz, nawet, jeśli znalazłeś je leżące na podłodze.
  • Bądź cierpliwy, gdy ktoś używa maszyny, na którą czekasz. Nie przerywaj innym podczas wykonywania serii. Zaczekaj, aż skończą daną serię i dopiero wówczas zapytaj ile zostało im do zakończenia danego ćwiczenia i ustaw się w kolejce.
  • Wyobraź sobie, że jesteś w trakcie wykonywania serii ciężkich siadów, a ktoś podchodzi i pyta, ile Ci tutaj jeszcze zostało. Niedopuszczalne!
  • Siłownia nie jest klubem towarzyskim, nie rozmawiaj w dużej grupie zwłaszcza, jeśli masz maszynę w użyciu. Rozmawiasz w szatni lub w recepcji tak, by nie przeszkadzać innym członkom siłowni.
  • Nie pozostawiaj ręcznika, ani innych rzeczy osobistych leżących na ławce lub na sprzęcie, jeśli go nie używasz.
  • Pozostaw swoją przestrzeń treningową czystą. 
  • Odkładaj sprzęt na swoje miejsce.
  • Jeśli sprzęt jest pozostawiony bez opieki przez ponad pięć minut, możesz go używać. Bądź jednak przygotowany na to, aby się nim dzielić. 
  • Pozostaw wystarczająco dużo miejsca wokół siebie, aby inne osoby mogły zbliżyć się do stojaka na ciężarki i uzyskać niezbędny sprzęt.
  • Jeśli chodzisz na zajęcia grupowe, stań z tyłu grupy. Nowe osoby prawdopodobnie zajmą miejsca z przodu.
  • Nie krzycz! pamiętaj, że inni wokół ciebie koncentrują się na własnej pracy i nie muszą słyszeć, jak krzyczysz.
  • Głośne oddychanie natomiast podczas skurczu ciężkich serii przy wykonywaniu treningu jest w porządku.
  • Postępuj zgodnie z regulaminem zachowania siłowni, który zazwyczaj dostępny jest na ścianach klubu lub w recepcji.