Oczekuję na komentarze w rodzaju: „oszalałeś, przecież tego nie da się zrobić”. Zgadza się, nie jesteś w stanie przy obecnym stanie medycyny znacząco poprawić i obejść uwarunkowań genetycznych. Nawet operacje plastyczne mogą przynosić opłakane skutki. Przypomnę tylko skandal z toksycznymi implantami, które nosiło w piersiach ponad 30 tys. Francuzek: „podczas zabiegu ujędrniania piersi paniom zamiast silikonu medycznego wkładano silikon przemysłowy, który stosuje się np. przy produkcji części elektronicznych. Ten największy od dekady skandal związany z operacjami plastycznymi wywołał panikę także w Hiszpanii i Wielkiej Brytanii, gdzie producent sprzedawał wadliwe implanty” [4]. Ogólnie implanty wcale nie są tak bezpieczne, jak to się powszechnie uważa, o czym obszernie napisali eksperci z FDA [3].

Bywa, że po wszczepieniu implantu piersi pojawia się [3]:

  • pęknięcie,
  • wyciek z implantu i jego opadnięcie (np. implanty wypełnione solą fizjologiczną),
  • uszkodzenie piersi związane z operacją (błąd lekarski),
  • asymetria w wyglądzie piersi,
  • atrofia tkanek piersi,
  • pęknięcia skóry, przez które widoczny jest implant,
  • problem z gojeniem się ran pooperacyjnych,
  • krwiak (który czasem wymaga osobnego zabiegu, gdyż czasem nie jest w stanie się wchłonąć, przez swoją objętość),
  • stan zapalny i podrażnienie w rejonie wszczepienia implantu,
  • opadnięcie piersi, które zwykle występuje wiele lat później z wiekiem czy też po ciąży,
  • martwica tkanek wokół implantu. 

I ta długa lista wcale nie wyczerpuje tematu, który jest na tyle obszerny, że możnaby napisać na ten temat zupełnie inny artykuł. Ponadto interwencje chirurgiczne wcale nie muszą kończyć się dobrze, z różnorakich przyczyn (np. stanu zdrowia, doznania wstrząsu, nieprzewidzianych interakcji leków, powikłań przy znieczuleniu itd.). Głośny był przypadek 34-latki, która za wszelką cenę chciała „super wyglądać” na ślubie. Nie doszło do niego, gdyż zmarła po operacji plastycznej, z powodu powikłań. Wcześniej, inny lekarz nie zgodził się na operację kobiety, zalecił jej najpierw pozbycie się 12 kg wagi. Dodatkowo sugerował, aby operację podzielić na dwa etapy: osobno odsysanie tłuszczu, osobno plastyka brzucha. 34-latka za wszelką cenę chciała wszystko uzyskać jak najszybciej ... zamiast ślubu był pogrzeb [5].

DNP: kobiety są gotowe umrzeć, by tylko schudnąć! 

Dyskusje pań w Internecie dobitnie świadczą o tym, iż są w stanie narazić się na śmierć, aby tylko pięknie wyglądać i podobać się mężczyznom! Większość kobiet nie widzi niczego dziwnego w tym, iż sięgają po środki, które w ogóle nie są przeznaczone do stosowania u ludzi! Ba, powiem więcej, sięgają nawet po DNP, 2,4-dinitrofenol, a jest on środkiem do konserwacji drewna, herbicydem, bojowym środkiem trującym. DNP był używany we Francji do produkcji materiałów wybuchowych, w latach 1914-1918 [6]. Stosowano go także jako konserwant do drewna, herbicyd, środek grzybobójczy, odczynnik w fotografii, jako preparat do barwników. DNP może występować pod nazwami „Dinosan”, „Dnoc”, „Solfo Black”, „Nitrophen”, „Aldifen” oraz „Chemox”. Występuje w postaci żółtego, krystalicznego proszku, posiada słodki zapach, jest słabo rozpuszczalny w wodzie. Z reguły jest sprzedawany w tabletkach po 100 lub 200 mg. Początkowo myślano, iż DNP nada się do redukcji ciała u ludzi, ale okazało się, iż nawet najmniejsze dawki mogą uszkodzić wzrok (zaćma). W większych dawkach 2,4-dinitrofenol upośledza metabolizm, uszkadza większość narządów i prowadzi do śmierci z przegrzania (hipertermia). Od 1938 roku obowiązuje zakaz stosowania DNP, określono ten związek jako „niezwykle groźny i nie przeznaczony do konsumpcji przez człowieka” [10]. Najniższa odnotowano dawka śmiertelna DNP to 4,3 mg/ kg masy ciała, przy podaniu doustnym [8]. Jednak należy dodać, iż źródła historyczne [Dameshek W, 1934 r.] przytaczają przypadek śmierci 46 letniej kobiety po dawce (ledwie) 300 mg DNP w ciągu 6 tygodni [9]. Prawdopodobnie odporność na 2,4-dinitrofenol jest uwarunkowana genetycznie.  W Polsce głośny był przypadek 20-latki z Warszawy, która kupiła DNP w Internecie, po kilku dniach zmarła (mimo, iż w końcu trafiła do szpitala, to było już dla niej za późno) [7]. Dla porównania podam, iż można umrzeć po 50-70 mg cyjanowodoru [12], ale ogólnie, wg nowszych publikacji z dziedziny toksykologii, przyjmuje się iż dawka śmiertelna tego związku wynosi 1-2 mg na kg masy ciała [11]. Wniosek? Kobiety dobrowolnie sięgają po truciznę nie ustępującą wiele cyjankom. Inne panie nie mają żadnych oporów by korzystać z groźnych beta-mimetyków, które wcale nie są stosowane do odchudzania, czy też ziół mających wiele toksycznych składników (w tym metale ciężkie, niedeklarowane substancje farmakologiczne i leki przeciwzapalne).

trening atrakcyjność

Co mogę zrobić dla poprawy swojego wizerunku?

Jeżeli wyjściowo masz kiepskie piersi, oklapnięte pośladki i sporo tkanki tłuszczowej, to nie mówię, że uda poprawić się wszystko. Nawet operacje plastyczne wcale nie muszą gwarantować sukcesu, a często wiążą się z licznymi powikłaniami (patrz kwestia implantów, omawiana wcześniej).  Jednakże istnieje wiele młodych kobiet, całkiem atrakcyjnych, które dobrowolnie niszczą swoje ciała. Niejednokrotnie na wieczorną „przekąskę” kupują lody, słodycze, napoje słodzone, alkohole wysokoprocentowe, pizzę czy chipsy.  Nie jesteś w stanie nawet najcięższym treningiem naprawić błędów żywieniowych. Oczywiście, jednorazowy „wyskok” (czy nawet dzień „oszukanych posiłków”) jeszcze nikomu nie zaszkodził, ale gorzej jeśli taki styl odżywiania zostanie utrwalony. Jeśli zależy Ci na atrakcyjności, musisz pozbyć się tkanki tłuszczowej. Ma to również znaczenie dla zdrowia, gdyż powiązano otyłość z wieloma chorobami, w tym cukrzycą, chorobami sercowo-naczyniowymi itd. Dodatkowo zalegająca tkanka tłuszczowa wiąże się z gorszymi rokowaniami w przypadku raka piersi [15]. Organizacja IARC (działająca pod egidą WHO, Światowej Organizacji Zdrowia) wiąże otyłość z nowotworami: piersi, jajnika, mózgu i CNS, nerek, trzustki, żołądka, jelit, wątroby, tarczycy, macicy, przełyku itd. Redukcja nadmiernego otłuszczenia ciała wiąże się ze spadkiem występowania ww. zmian nowotworowych [16]. Oczywiście, jeśli masz swoją filozofię i chcesz mieć antysportowe, odstręczające większość mężczyzn ciało, to nikt nie może Ci tego zabronić. Możesz też palić papierosy, co wg badań z pewnością odstraszy wielu mężczyzn i zmniejszy Twoją atrakcyjność [1]. Mało tego, palenie papierosów wg niektórych badań może prowadzić do fałszywej oceny atrakcyjności innych ludzi (poprzez nie do końca wyjaśniony mechanizm, zapewne wymagający dalszych badań) [2].

Dlaczego piszę o piersiach, pośladkach oraz tkance tłuszczowej? Gdyż możesz je zmienić, w większym lub mniejszym stopniu (wygląd pośladków i piersi jest w dużej mierze uwarunkowany aktywnością fizyczną, profilem hormonalnym, genetyką). Z kolei nie masz za dużego wpływu na rysy twarzy, kształt czaszki czy nosa (poza ryzykownymi operacjami), kolor oczu (oczywiście, można eksperymentować z soczewkami), grubość kości (pewien wpływ ma wieloletni trening oraz niektóre środki farmakologiczne). Zgadza się, wiele mankamentów urody możesz zamaskować odpowiednim makijażem, ale to temat na zupełnie inny artykuł. 

Ponadto, jako mężczyzna mogę zdradzić tę wielką tajemnicę, iż męskie spojrzenia przykuwa twarz, piersi, nogi i pośladki.  Jeśli chodzi o entuzjastów piersi i m. pośladkowych – istnieje duża rozbieżność w tym zakresie. Dla części mężczyzn ważniejsze są piersi, dla innych pośladki. Niektórzy tworzą nawet mapy oznaczające preferencje mężczyzn w różnych częściach świata, oczywiście do wyników bazujących na bazie danych stron porno należy podchodzić z dystansem [13]. Z pewnością nadmiar tkanki tłuszczowej nie poprawi Twoich notowań. Nie twierdzę, że nie znajdziesz amatora dla nadmiernych „krągłości”, gdyż ludzie mają różne preferencje – uwarunkowane kulturowo, środowiskowo, genetycznie – ale nadmiar tkanki tłuszczowej, jak i zbytnie „docięcie” (odtłuszczenie) nie są sprzymierzeńcem kobiety.

Jaki zastosować trening i deficyt kaloryczny dla redukcji tkanki tłuszczowej? 

Jeśli zadbasz o właściwą dietę, istnieje wiele dróg do poprawy wyglądu Twojego ciała. Należy pamiętać, iż zmiany należy rozpocząć w kuchni, inaczej nawet najcięższy trening pozostanie nieskuteczny. 

Jeśli dążysz do redukcji masy ciała musisz zastosować dietę z ujemnym bilansem kalorycznym. Podstawowa przemiana materii (ang. basal metabolic rate) – ten parametr mówi nam, ile energii potrzeba na podtrzymanie podstawowych procesów życiowych, temperatury itd. PPM zależy w największej mierze od ilości mięśni w ciele, profilu hormonalnego (ilości testosteronu, DHT, kortyzolu, hormonu wzrostu, hormonów tarczycy, estrogenów), wieku, zdrowia, płci, sposobu odżywiania (diety). 

Aby wyliczyć PPM można zastosować wzór Harrisa-Benedicta [14]:

  • Kobiety SWE (spoczynkowy wydatek energetyczny) = 655,1 + (9,563 x W) + (1,85 x H) – (4,676 x A)
  • Mężczyźni SWE (spoczynkowy wydatek energetyczny) = 66,5 + (13,75 x W) + (5,003 x H) – (6,775 x A)

W = masa ciała (kg)

H = wzrost (cm)

A = wiek 

Przykład: 30 letnia kobieta, ważąca 70 kg przy 162 cm wzrostu. 

PPM = 655,1 + (9,563 x 70) + (1,85 x 162) – (4,676 x 30) = 655,1 + 669,41 + 299,7 - 140,28 = 1483,93 kcal dziennie 

Należy teraz wyliczyć całkowite zapotrzebowanie kaloryczne – mnożąc PPM przez współczynnik aktywności fizycznej np. mała aktywność to przeliczniki 1,4-1,5, umiarkowana 1,7, duża – 2. Zakładamy, iż modelowa kobieta ma średnią aktywność fizyczną, 1,7 x 1483,93 (PPM) daje nam to 2522,7 kcal dziennie. Aby redukować tkankę tłuszczową należy stopniowo zmniejszać ilość dostarczanych codziennie kcal, zacząć od eliminacji słodzonych napojów, przekąsek, fast food, słodyczy, ogólnie żywności wysokoprzetworzonej. 

Aby wyliczyć swoją podstawową przemianę materii oraz całkowite, dzienne zapotrzebowanie kaloryczne możesz też skorzystać z gotowych kalkulatorów dostępnych np. w Internecie: http://potreningu.pl/calculators/bmr 

Dla redukcji tkanki tłuszczowej możesz zastosować:

  • trening aerobowy (biegi, marsze, marszobiegi, jazdę na rowerze; niektóre siłowe treningi obwodowe np. ACT również sprawdzają się jako aeroby),
  • trening interwałowy (TABATA, HIIT), niektóre treningi stacyjne, niektóre treningi obwodowe,
  • trening siłowy (np. FBW, góra-dół, push-pull),
  • treningi mieszane (np. rozgrzewka, interwały 10-15 minut, 20-30 minut aerobów).

Aby nie doznać kontuzji nie warto przekraczać objętości 4-5 sesji treningowych w tygodniu. Mogą być to np. 3 treningi siłowe + 2 interwałowe lub np. 2 treningi FBW + 3 treningi aerobowe (początkowo trwające 20-30 minut, z czasem zwiększa się objętość podobnych sesji). Z reguły, w przypadku stosowania farmakologii, treningu czy diety, zasada: więcej nie znaczy lepiej - powinna być podstawą. Nie zawsze duża objętość treningu siłowego czy aerobowego jest korzystna dla uzyskania optymalnych efektów, a wiąże się z dużym ryzykiem kontuzji.

Dla rozbudowania pośladków korzystne są:

  • przysiady pełnozakresowe,
  • martwy ciąg sumo,
  • martwy ciąg klasyczny,
  • skłony dzień dobry,
  • inne, dodatkowe ćwiczenia izolowane.

Należy zastosować obciążenie adekwatne do swojego doświadczenia, najlepiej pracować w zakresie 8-12 powtórzeń. Często panie aplikują sobie treningi wytrzymałościowe, które niestety mają nikłe przełożenie na wygląd m. pośladkowych czy ud. Wynika to z angażowania odrębnej klasy włókien, wolnokurczliwych (typ I), które są kiepskie pod względem hipertrofii. W zakresie 8-12 powtórzeń angażujesz głównie włókna typu II, które dobrze reagują wzrostem na trening oporowy. Jeśli chodzi o wygląd piersi to z reguły redukcja tkanki tłuszczowej pociąga za sobą „spadki”, także w tej części ciała. Musisz skalkulować korzyści i ryzyko, gdyż „miejscowe” redukowanie tłuszczu jest możliwe... poprzez interwencje chirurga. Na razie nie udało się udowodnić lokalnego działania na tkankę tłuszczową suplementów czy leków (czy to w postaci maści, żeli, tabletek, w postaci wziewnej czy iniekcji).

Referencje:

  1. Wiium N1, Aarø LE, Hetland J. “Subjective attractiveness and perceived trendiness in smoking and snus use: a study among young Norwegians” https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18842677
  2. Attwood AS1, Penton-Voak IS, Munafò MR. “Effects of acute nicotine administration on ratings of attractiveness of facial cues”.
  3. https://www.fda.gov/MedicalDevices/ProductsandMedicalProcedures/ImplantsandProsthetics/BreastImplants/ucm064106.htm
  4. https://www.tvn24.pl/wiadomosci-ze-swiata,2/skandal-we-francji-trujace-implanty-piersi,194372.html
  5. https://www.tvn24.pl/katowice,51/smierc-pacjentki-po-zabiegu-chirurgii-plastycznej,723668.html
  6. Roger G. Perkins „A Study of the Munitions Intoxications in France” Public Health Reports (1896-1970), Vol. 34, No. 43 (Oct. 24, 1919), pp. 2335-2374 https://www.jstor.org/stable/pdf/4575357.pdf
  7. https://wiadomosci.wp.pl/20-latka-zmarla-po-zazyciu-toksycznego-srodka-na-odchudzanie-6031286538798209a
  8. The physical and theoretical Chemistry Laboratory Oxford University (2011) Material safety data sheet for 2,4-dinitrophenol. Available from: http://msds.chem.ox.ac.uk/DI/2,4-dinitrophenol.html Accessed 27 May 2011
  9. Dameshek W, Gargill SL. Report of two cases of agranulocytosis following the use of dinitrophenol. New England J. Med. 1934;211:440. doi: 10.1056/NEJM193409062111003.
  10. Johann Grundlingh & Paul I. Dargan & Marwa El-Zanfaly & David M. Wood  „2,4-Dinitrophenol (DNP): AWeight Loss Agent with Significant Acute Toxicity and Risk of Death" https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3550200/
  11. E. Mutschler "Farmakologia i toksykologia", WYDANIE III
  12. Shragg T. A., Albertson T. E., Fisher C. J., Jr. Cyanide poisoning after bitter almond ingestion. Western Journal of Medicine. 1982;136(1):65–69. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1273391/
  13. https://www.reddit.com/r/MapPorn/comments/6y9c1h/which_countries_prefer_boobs_or_butts_based_on/
  14. H. Ciborowska, A. Rudnicka. “Dietetyka. Żywienie zdrowego i chorego człowieka” Wydawnictwo PZWL, WYDANIE III.
  15. Protani M1, Coory M, Martin JH.Effect of obesity on survival of women with breast cancer: systematic review and meta-analysis. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20571870
  16. https://handbooks.iarc.fr/docs/OrganSitePoster.pdf