SFD.pl - fitness, kulturystyka, trening, dieta i suplementacja
Jak zadbać o dłonie?
Fitwoman (uroda)

Jak zadbać o dłonie?

Dołącz do dyskusji 801 odsłon 15 min. czytania

Nie ulega wątpliwości, że podczas treningu siłowego punktem styczności naszego ciała z ciężarami jest głównie dłoń. Sprawia to, że podatna jest ona na odciski, otarcia i wysuszenie skóry w jej obrębie, co wymaga zainteresowania się tym, jak przywrócić jej nienaganny wygląd oraz jak zabezpieczyć dłoń przed kolejnym wysiłkiem, aby ograniczyć wpływ sztangi na skórę. Co jest ważne? O jakie aspekty należy zadbać?

1. Odpowiednio dobrane rękawiczki treningowe

Rękawiczki treningowe stanowią podstawę zabezpieczenia dłoni przed ich zniszczeniem i co do tego nie ma wątpliwości. Jeżeli zależy Ci na tym, aby dłonie były gładkie, bez odcisków, to rękawiczki są konieczne. Ich dobór zazwyczaj powinien być skorelowany z tym, jaką aktywność fizyczną wykonujecie. Nieco inne będą rękawiczki na siłownie a inne na rower. Jednak obecnie dobór odpowiednich akcesoriów nie wymaga skomplikowanych działań, a osoby pracujące w sklepie sportowym pomogą w doborze nie tylko rozmiaru, ale i odpowiedniego modelu ukierunkowanego na Wasz cel. Ważne jest, aby dłoń w rękawiczce leżała swobodnie, nie powinna być nadmiernie przez nią ściskana, co może przyczyniać się do przesuszania skóry. 

Kobiety, które nie lubią rękawiczek, powinny wykorzystać tzw. grip pady, które nie tylko wykazują właściwości wspomagające siłę chwytu, ale i chronią część dłoniową przed działaniem chropowatej sztangi i nadmiernemu obciążeniu. 

Kobiety, które nie posiadają długich panokci, powinny skierowac swoja uwage na zakup rekawiczek pełnych, czyli chroniących całe palce dłoni. tego typu rękawiczka, doskonale zabezpiecza całą dłoń, jak i dodatkowo paznokieć na wypadek ewentualnego zahaczenia o przyrząd na którym trenujemy. 

2. Nawilżanie 

Podczas treningu, gdy skóra się poci, sporą część wody traci poprzez gruczoły potowe, powodując, że nie tylko cały organizm się odwadnia, ale i skóra w obrębie dłoni jest przesuszona, zaczerwieniona, pęka i jest podatna na otarcia. Ważnym czynnikiem jest utrzymanie odpowiedniej ilości płynów w diecie, poprzez picie na treningu. Zaznaczyć trzeba, że gruczoły łojowe, poprzez nadmierną eksploatację dłoni, mają tendencje do zahamowania swojej pracy, a czasem nawet do zaniku. 

Ważnym czynnikiem jest dobór odpowiedniego kremu. Powinien on spełniać takie zadania, jak:

a) nawilżać i zabezpieczać przed parowaniem wody - osiągniemy tego typu efekt poprzez połączenie gliceryny, wody i soku z cytryny z dodatkiem olejku eterycznego.

b) odżywiać - poprzez dodatek witamin, jak i wykorzystanie domowego sposobu na krem odżywczy, który otrzymamy z:

  • 60g oliwy z oliwek, 
  • 60ml wody, 
  • 60g wosku pszczelego, 
  • 800 IU witaminy E,
  • olejku eterycznego. 

Doskonale nadaje się on do odżywienia przesuszonej i zniszczonej skóry. Tego typu krem domowej roboty z powodzeniem zastosować można po zakończonym treningu.

c) chronić

d) utrzymywać odpowiednią temperaturę np. poprzez rozgrzewające dodatki.

Wiele kobiet podczas treningu korzysta z kremów, które są gęste i dłużej przylegają do skóry, co ma za zadanie dodatkowo wspomóc działanie ochronne dla dłoni. Pamiętajmy jednak, aby nie natłuszczać aż tak dłoni, aby było to wyczuwalne podczas ćwiczeń i utrudniało utrzymywanie obciążenia.

3. Peeling 

Regularne pozbywanie się martwego i złuszczonego naskórka stanowi podstawę utrzymania w dobrej kondycji dłoni. Peeling to nie tylko pozbywanie się naskórka, który ulega stopniowemu złuszczeniu, ale i możliwość na pobudzenie mikrokrążenia, które jest niezbędne, aby utrzymać odpowiedni poziom odżywienia skóry. 

Domowy sposób na to, aby przeprowadzić peeling, to połączenie takich składników, jak:

  • cukier drobnoziarnisty
  • oliwa z oliwek
  • olejek eteryczny.

Wymieszaj cukier z oliwą z oliwek, dodaj kilka kropel olejku eterycznego. Jak konsystencja będzie za rzadka, można poprzez odpowiednią ilość cukru regulować gęstość. Po wymieszaniu wszystkich składników nałóż na skórę i powolnymi, okrężnymi ruchami masuj całe dłonie. Peeling powinniśmy wykonywać minimum jeden raz w tygodniu, aby utrzymać efekt gładkich dłoni. 

4. Masaż dłoni 

Ostatnim czynnikiem, który będzie miał wpływ na to, jak Twoje dłonie będą się prezentowały, to ich masaż. Pamiętać należy, że ruch masujący powinien odbywać się od paliczków do dalszych części dłoni i ku nadgarstkom, pozwoli to na zachowanie odpowiedniej metodyki, zgodnej z przepływem krwi żylnej. 

Masaż nie tylko wspomoże przepływ krwi, pobudzi krążenie, ale i rozluźni mięśnie dłoni, które będą miały wpływ na to, jak prezentuje się skóra w ich obrębie. 

Masaż możemy wykonywać z powodzeniem co drugi dzień, aby cały czas podtrzymywać optymalne krążenie w obrębie rąk. 

5. Zadbaj również o paznokcie

Odpowiednio zadbane paznokcie stanowią wizytówkę dłoni kobiety. Nie tylko dobór koloru czy kształtu ma tutaj znaczenie, ale i zadbanie o to, aby były one odżywione, nie ulegały szybkiemu kruszeniu, pękaniu i łamaniu. 

Płytka paznokci, która jest wysuszona, posiada tendencje do tego, aby łatwo się kruszyć i łamać, co w przypadku kobiet trenujących jest mocno irytujące, gdyż na siłowni nie jest problemem zahaczyć gdzieś palcem i spowodować uszkodzenie paznokcia. Powoduje to dyskomfort podczas chwytu sztangi, a czasem i mocny ból. Oczywiście kobiety trenujące muszą zdawać sobie sprawę z tego, że odpowiednie dopasowanie kształtu paznokci i ich długości będzie wpływać na to, czy tego typu zdarzenia będą występować często czy też rzadziej. 

Jak skutecznie dbać o płytkę?

Skuteczna metoda jest wizyta u kosmetyczki, która za pomocą profesjonalnego sprzętu zadba o to, aby paznokieć był odżywiony i utrzymywany w nienagannej kondycji, jednak gdy nie możesz pozwolić sobie na wygody tego typu, z powodzeniem zastosuj się do kilku poniższych punktów:

  • mocz dłonie kilka minut dziennie w wodzie z dodatkiem oliwy z oliwek,
  • wykorzystując płyn do usuwania skórek, odczekaj minutę, po czym za pomocą patyczka pozbądź się martwych fragmentów skóry. Tego typu zabieg kobiety powinny stosować co trzy dni;
  • do piłowania używaj pilnika papierowego, paznokcie piłuj zawsze w jednym kierunku od boków do środka, co zapobiega rozwarstwianiu, unikając zbyt głębokiego piłowania i nadmiernego zaokrąglania na bokach; 
  • korzystaj z bezbarwnych odżywek, które w składzie posiadają wapń i witaminy z grupy B;
  • osoby posiadające tendencje do łamania, powinny zastosować specjalną bazę, która dodatkowo wzmacnia paznokcie i utrzymuje ich integralność.  

Opisane wyżej techniki są podstawowymi elementami zadbania o to, aby paznokcie były odżywione i rozwijały się w sposób prawidłowy. Zaznaczyć dodatkowo trzeba, że odpowiednie odżywianie, które posiadać będzie choćby dodatki witaminy D3, krzemionek czy też kolagenu w diecie, będzie znacznie wpływało na to, jak kształtuje się Twoja płytka paznokcia. Dieta niedoborowa w mikroelementy, które wpływają na kondycję paznokcia, będzie miała degeneracyjny wpływ.

6. Dobór odpowiedniej suplementacji

Rynek suplementacyjny oferuje nam wiele preparatów, które w sposób kompleksowy mają za zadanie wspomagać nawilżenie skóry, jak i wzmacniać paznokcie. Ważne jest, aby produkt oferował w swoim składzie takie komponenty, jak:

  • MSM
  • witaminę C
  • krzem
  • l-prolinę
  • l-lizynę
  • cynk
  • miedź

Dodatkowo suplement może być wyposażony w takie składowe, jak:

  • zielona herbata
  • kwas hialuronowy
  • kolagen
  • witaminę E
  • biotynę
  • ekstrakt z pestek winogron
  • mangan
  • selen
  • cystynę
  • likopen.

Suplementy tego typu nie tylko doskonale odżywiają skórę i paznokcie. Zabezpieczają dodatkowo dłonie przeciw działaniu wolnych rodników, redukując efekt oksydacyjny i niszczenie skóry, jak i płytki paznokcia. Ważne jest, aby suplement wykazywał również wsparcie kontrolujące poziom nawodnienia.

Podsumowanie

Trening siłowy może być nie tylko wyzwaniem, które pozwala na kształtowanie sylwetki, może również mieć negatywny wpływ na wygląd dłoni. Ważne jest, aby nie tylko dbać o ciało pod kątem pośladków, nóg czy ramion. Zadbać trzeba również o dłonie, które pod wpływem obciążenia i wysiłku mogą tracić swoją miękkość czy być bardziej podatne na pęknięcia i uszkodzenia naskórka. Trzy główne elementy, jakie powinniśmy zastosować, czyli:

  • użycie odpowiednich akcesoriów, jak rękawiczki,
  • pielęgnacja,
  • suplementacja,
  • powinny z powodzeniem chronić dłonie przed niekorzystnym działaniem wysiłku fizycznego.

Komentarze (1)

RPS1990

Domyślam się, że artykuł jest adresowany do trenujących kobiet.
Przydałby się artykuł skierowany do mężczyzn, chociaż jedno zalecenie jest uniwersalne zarówno dla kobiet jak i mężczyzn trenujących na siłowni - używać dobrych rękawic treningowych w celu ochrony przed odciskami.



Co nowego na forum