Nie każdy dodatkowy kilogram na wadze jest tłuszczem. Kiedy wejdziesz na wagę i zobaczysz, że twoja waga wzrosła o kilogram lub dwa, nie panikuj. Możesz mieć do czynienia z retencją wody. Oznacza to, że w twoim ciele znajduje się nadmiar wody. Możesz nawet zauważyć, że czujesz się trochę spuchnięty lub cięższy, niż zwykle.

Zatrzymanie wody jest częstym problemem, szczególnie u kobiet.Problem ten może być frustrujący, jeśli próbujesz wcisnąć się w dopasowaną sukienkę lub obcisłe dżinsy. Co powoduje zatrzymanie wody? Oto sześć najczęstszych powodów.

Leki

Jeśli zatrzymujesz wodę, przyjrzyj się bliżej lekom, które przyjmujesz. Różnorodne leki mogą powodować zatrzymanie przez organizm sodu i wody. Działanie takie mają niektóre leki stosowane w leczeniu wysokiego ciśnienia krwi, podobnie jak leki przeciwdepresyjne. Nawet leki dostępne bez recepty, na przykład zawierające ibuprofen, mogą powodować zatrzymanie wody u niektórych osób. Tabletki antykoncepcyjne i hormonalna terapia zastępcza po menopauzie są znane z tego, że powodują zatrzymanie płynów. Tak więc, jeśli przyjmujesz nowe leki i przybierasz na wadze, być może one są przyczyną problemu. Skontaktuj się z lekarzem.

Zaburzenia hormonalne

U kobiet w wieku rozrodczym waga może wahać się nawet o kilka kilogramów podczas cyklu miesiączkowego. Przyrost masy ciała jest najczęstszy na tydzień przed rozpoczęciem miesiączki, a następnie spada. U niektórych kobiet różnice w wadze mogą być znaczące.

Fluktuacje płynów tego typu są całkowicie normalne, choć mogą być nieco frustrujące. Kobiecy hormon, progesteron, przyczynia się do zatrzymania płynów. Ma on tendencję do wzrostu w drugiej fazie cyklu miesięcznego, a następnie spada wraz z rozpoczęciem miesiączki. Wczesna menopauza to inny czas, kiedy kobiece hormony fluktuują i możesz doświadczać problemów z zatrzymaniem wody w organizmie.

Niedoczynność tarczycy

Jednym z objawów niedoczynności tarczycy jest zatrzymanie płynów i obrzęki stóp. Mogą wystąpić również obrzęki rąk i obrzęk wokół oczu. Jeśli odczuwasz częste/trwałe zatrzymywanie wody w organizmie (zwłaszcza dotkliwe są obrzęki twarzy, rąk lub kostek), przebadaj się. Wiele innych schorzeń, w tym problemy z nerkami, choroby serca, a nawet rak jajnika, może również powodować zatrzymanie płynów.

tarczyca

Spożywanie zbyt dużej ilości przetworzonej żywności i rafinowanych węglowodanów

Przetworzona żywność? Tak! Przetworzona żywność jest bogata w sód, głównym czynnikiem przyczyniającym się do zatrzymywania płynów. Chwyć kilka opakowań w sklepie spożywczym i sprawdź w nich zawartość sodu. Zupy, przyprawy, przetwory mięsne, a nawet twarożek często zawierają nadmierne ilości sodu. Nie zapomnij o napojach bezalkoholowych, w tym dietetycznych.

Nadmiar węglowodanów, zwłaszcza tych mocno przetworzonych, może również przyczyniać się do zatrzymania wody w organizmie.

Zamiast paczkowanej, przetworzonej żywności, wybieraj świeże owoce, warzywa, pełnoziarniste zboża i kasze. Mniejsza ilość sodu i rafinowanych węglowodanów przysłuży się twojemu zdrowiu, samopoczuciu i wyglądowi sylwetki.

Niedostateczna ilość potasu

Potas jest antagonistą sodu. Jego większa ilość pomaga zrównoważyć wpływ sodu na zatrzymywanie płynów. Kiedy zwiększasz ilość potasu w swojej diecie, uwalniasz nadmiar płynów i sodu przez oddawanie moczu. Tak więc potas jest naturalnym lekiem moczopędnym. Dodatkowo, potas jest ważny dla regulacji ciśnienia krwi.

Jedno z badań wykazało, że niższe poziomy potasu w moczu, ze względu na jego zmniejszone spożycie, wiązały się z podwyższeniem ciśnienia krwi. Dlatego przetworzona żywność jest podwójnie szkodliwa - ma wysoką zawartość sodu i mało potasu, co jest szczególnie niezdrową kombinacją. Najlepszym sposobem na zwiększenie spożycia potasu i ograniczenie retencji płynów jest spożywanie większej ilości owoców i warzyw, w tym pomidorów, bananów i ziemniaków.

Stres

Stres wywiera negatywny wpływ na twoje ciało na wiele sposobów i może powodować zatrzymanie płynów. Kiedy jesteś pod wpływem stresu, twoje ciało uwalnia więcej hormonu stresu, kortyzolu. Sam kortyzol może powodować retencję płynów, ale może również zwiększyć apetyt na pokarmy bogate w cukier. Jeśli sięgniesz po słodycze, by zaspokoić swoje pragnienie na cukier, zyskasz jeszcze więcej wody.

Przewlekły stres występuje w dwóch głównych formach: stresu psychicznego i stresu fizycznego. Stres psychologiczny to martwienie się, niepokój, podczas gdy stres fizyczny może być brakiem snu, przewlekłym stanem zapalnym, chorobą, nadmiernym ograniczeniem kalorii, niedożywieniem, a nawet nadmiernym wysiłkiem fizycznym (przetrenowanie).

Ograniczenie stresu i lepsze radzenie sobie z sytuacjami stresowymi może pomóc Ci w utrzymaniu prawidłowej masy ciała i ograniczyć retencję wody w organizmie.

Czy istnieją skuteczne naturalne leki moczopędne?

Diuretyki to związki, które zwiększają wydalanie płynów oraz sodu, a tym samym zmniejszają retencję wody w organizmie. Nie powinniśmy jednak sięgać na własną rękę po syntetyczne diuretyki, aby radzić sobie z retencją wody. A co z naturalnymi diuretykami? Według niektórych badań, kwiaty hibiskusa używane do produkcji herbaty hibiskusowej pomagają usuwać nadmiar wody i sodu. Wydaje się również, że hibiskus nieznacznie obniża ciśnienie krwi. Natka pietruszki jest czasem używana, jako naturalny diuretyk w medycynie ludowej. Działanie takie wykazuje również pokrzywa.

Podsumowując

W przypadku obrzęku dłoni, stóp, twarzy lub w okolicy brzucha, należy natychmiast skontaktować się z lekarzem, aby wykluczyć poważniejsze przyczyny zatrzymywania płynów. Czasami jednak wszystko, co musisz zrobić, to wprowadzić kilka zmian w diecie lub stylu życia, aby doświadczyć znaczącej poprawy i rozwiązać problem zatrzymywania wody.