Być może spotkałyście się już ze stwierdzeniem, że trening siłowy wpływa na zmniejszenie rozmiaru biustu. W rzeczywistości niektóre kobiety unikają treningu siłowego z obawy, że stracą kobiece kształty. Wiemy jednak, że trening siłowy zmienia kształt naszych ciał, ale zwykle na lepsze. Kobiety, które trenują siłowo, stają się silniejsze, szczuplejsze i mocniejsze.

Dzięki konsekwentnemu treningowi zauważysz również lepszą definicji mięśni. Ale co z wielkością piersi? Czy musisz troszczyć się o zbyt dużą zmianę rozmiaru piersi, jeśli trenujesz z dużymi ciężarami? Oto, co powinnaś wiedzieć.

Skład zdrowych piersi

Piersi są mieszanką tkanki gruczołowej, tłuszczu i przewodów mlecznych, przez które przechodzą węzły chłonne, nerwy i naczynia krwionośne. Każda pierś jest wspierana przez silną, grubą, tkankę łączną i więzadła, które pomagają utrzymać wszystko na swoim miejscu. Tkanka gruczołowa jest ważna w przypadku zajścia w ciążę i przy podjęciu decyzji o karmieniu piersią, ponieważ jest to część tkanki piersi, która produkuje mleko. Jest to również wrażliwa na hormony część tkanki piersi. Tkanka gruczołowa piersi jest podzielona na sekcje zwane płatami. 

Potem jest tłuszczowy składnik twojej piersi. Tak jak inne części ciała mają tkankę tłuszczową, podobnie mają ją twoje piersi. Kiedy masz większy procent tkanki tłuszczowej, twoje piersi zawierają również więcej tłuszczu, ale stracisz trochę tego tłuszczu, jeśli staniesz się szczuplejsza. Wielkość piersi zależy od ilości tkanki gruczołowej, jaką posiada twoja pierś, a także od ilości tkanki tłuszczowej. Dlatego też, gdy tyjemy piersi zwiększają swój rozmiar, gdy chudniemy ich rozmiar się zmniejsza.

Ilość tkanki gruczołowej jest określana częściowo przez genetykę, ale mają na nią również wpływ hormony takie, jak estrogen i progesteron. Właśnie dlatego twoje piersi zmieniają rozmiar w całym cyklu menstruacyjnym, ponieważ poziom estrogenu i progesteronu rośnie i spada. Po menopauzie, gdy poziom estrogenu spada możesz zauważyć, że twoje piersi wyglądają na nieco mniejsze. Ponadto, jeśli stosujesz doustne środki antykoncepcyjne lub stosujesz hormonalną terapię zastępczą, twoje piersi staną się pełniejsze z powodu wpływu estrogenu w pigułce na tkankę gruczołową.

Jak wspomniano, to w jakim momencie cyklu menstruacyjnego jesteś może wpływać na wielkość piersi. Około czasu owulacji estrogen jest zwykle wysoki, a przepływ krwi do tkanek piersi jest największy, więc piersi wydają się pełniejsze. Ponadto, tuż przed okresem menstruacji wiele kobiet zatrzymuje wodę, a tkanka piersi jest opuchnięta i często również wrażliwa.

Wiemy jednak, że tkanka tłuszczowa jest czynnikiem wpływającym na wielkość piersi. Jeśli stracisz tkankę tłuszczową, zmniejszy się rozmiar biustu. Osoby z mniejszym procentem tkanki tłuszczowej mają mniejsze piersi, chyba, że genetycznie mają dużą ilość tkanki gruczołowej.

Wpływ treningu siłowego na rozmiar piersi

piersi trening siłowy

Jak zatem trening siłowy wpływa na rozmiar biustu? Kiedy trenujesz z ciężarami, budujesz siłę i rozmiar mięśni, ale możesz także stracić tkankę tłuszczową. Nic dziwnego, że gdy tracisz tłuszcz twoje piersi stają się mniejsze. Kobiety biorące udział w zawodach fitness często osiągają bardzo niski poziom tkanki tłuszczowej, przez co, przynajmniej tymczasowo, tracą znaczną ilość tkanki tłuszczowej zlokalizowanej na piersiach. W efekcie rozmiar piersi ulega zmniejszeniu.

Trening siłowy nie powoduje bezpośrednio kurczenia się piersi. To utrata tkanki tłuszczowej, w tym tkanki tłuszczowej w rejonie klatki piersiowej, która powoduje, że piersi wyglądają na mniejsze. W rzeczywistości jednak, każdy rodzaj odchudzania się skutkujący spadkiem tkanki tłuszczowej w organizmie przekładać będzie się na zmniejszenie rozmiaru piersi. Przy niektórych rodzajach ćwiczeń, szczególnie długotrwałych, ćwiczeniach wytrzymałościowych, można również doświadczyć zmniejszenia rozmiaru gruczołu piersiowego. To dlatego, że nadmierne ćwiczenia wytrzymałościowe takie, jak bieganie długodystansowe, mogą powodować spadek estrogenu, w efekcie oddziałuje to na tkankę gruczołową piersi.

Czy trening siłowy może poprawiać wygląd piersi?

A co z pomysłem, że wykonywanie ćwiczeń klatki piersiowej może zwiększyć rozmiar piersi? Jeśli wzmocnisz mięśnie piersiowe za pomocą treningu w górnej części ciała możesz sprawić, że Twoje piersi będą wyglądały na nieco bardziej uniesione, jednak nie zwiększy to rozmiaru samej tkanki piersi. Pamiętaj, że trening siłowy wpływa tylko na mięśnie pod biustem, a nie na same piersi. Jednak hipertrofia mięśni klatki piersiowej może sprawić, że piersi staną się bardziej widoczne.

Trening siłowy – skuteczny sposób zapobiegający obwisłym piersiom

Kobiety bardzo często obawiają się, że wraz z wiekiem ich piersi staną się obwisłe. Piersi są podtrzymywane przez pasma tkanki łącznej zwane więzadłami Coopera. W rzeczywistości te "więzadła" nie są tak naprawdę więzadłami, jak te, które łączą kości. W rzeczywistości są one trochę słabsze i mają tendencję do rozciągania się w czasie. Kiedy się rozciągają, twoje piersi opadają wraz z nimi. Trening siłowy nie przywróci pełnej elastyczności więzadłom, ale ich rozwój może dać złudzenie mocniejszego biustu. 

Podsumowując

Jeśli będziesz regularnie trenowała siłowo, możesz stracić nieco na rozmiarze piersi, ale głównie z powodu utraty tkanki tłuszczowej. Doświadczysz takiego samego efektu, jeśli stracisz na wadze stosując redukcję bez treningu siłowego. Z drugiej strony, trening siłowy może sprawić, że Twoje piersi wyglądać będą na nieco bardziej uniesione i obłe niezależnie od ich wielkości. Kiedy połączysz je z innymi korzyściami kształtującymi sylwetkę, które oferuje trening siłowy, łatwo zrozumiesz, dlaczego kobiety są coraz bardziej skłonne do wykonywania treningu z ciężarami.