Rozpoczynając ćwiczenia na siłowni wiele kobiet bazuje jedynie na aktywności fizycznej, jako elemencie, który ma za zadanie determinować ich odchudzanie. Jednak dość szybko orientują się, że efekty, jakie osiągają, nie są zadowalające oraz że przydałoby się jakieś wsparcie. Najczęściej wpadają na pomysł, aby do aktywności dołączyć suplement, który ma za zadanie spalać tłuszcz. Niestety, również w toku jego stosowania okazuje się, że nie był to wybór słuszny. Dochodzi wtedy do kolejnego etapu, czyli uzupełnienia wiedzy odnośnie tego, że trening powinien być wsparty odpowiednią dietą. Czy jest ona niezbędna i potrzebna każdej trenującej kobiecie?

Czym jest właściwie dieta?

Dieta to pojęcie, które determinuje sposób odżywiania. Oznacza to, że każda osoba, która żyje na świecie i korzysta z pewnych form pokarmów jakie oferuje np. dany kraj, region czy subkultura, posiada dietę. Nawet osobnik, który odżywia się kiepsko, jadając rzadko i głównie pokarmy zaliczane do tzw. junk food, również posiada dietę. 

W środowisku sportowym natomiast, pojęcie diety zazwyczaj ma wydźwięk, który sugeruje, że czas na odchudzanie. Jednak specjaliści, jak dietetycy lub osoby, które zajmują się prowadzeniem osób, czy to w formie treningów personalnych czy też on-line, będą posiadać jeszcze inne podejście do tego typu terminologii. W ujęciu profesjonalnym, dieta jest to sposób, w jaki ukierunkowujemy nasze odżywianie, biorąc pod uwagę cel treningowy. Oznacza to, że jest ona specjalnie dopasowana do tego, na czym nam akurat zależy. Czy jest to odchudzanie czy budowa masy mięśniowej, konieczne jest ukierunkowanie menu. 

Czy jest mi potrzebna dieta, abym mogła schudnąć?

O ile na samym początku wdrożenie aktywności fizycznej może dawać pewne rezultaty, a nawet przyczyniać się do znacznej zmiany w sylwetce, o tyle w dalszych etapach pracy mogą wystąpić już problemy, które będą nieco trudniejsze do opanowania pod kątem żywieniowym.

Na samym początku jadłospis powinien być zaprojektowany tak, aby dostarczał ograniczoną ilość energii, która będzie stanowiła deficyt dla Twojego organizmu. Oznacza to, że startując z treningami, gdy celem jest redukcja tkanki tłuszczowej, konieczne jest zjadanie mniej niż wydatkujesz na treningu, łącznie z tym, ile Twój organizm wydatkuje w ciągu doby, bez aktywności. 

Kolejna kwestia to bazowanie na produktach niskoprzetworzonych. Mają one zazwyczaj wysoką wartość odżywczą. Dostarczają pełnowartościowych białek, błonnika, jak i bogate są w minerały i witaminy. Sama zmiana jakości stosowanych pokarmów jest już znacznym krokiem ku poprawie wyglądu. 

Trzeci element to dobór odpowiedniej proporcji makroskładników. Jest to element, który wraz z podażą kaloryczną, będzie miał ogromny wpływ na to, jak metabolizm zareaguje na zmiany pokarmowe. Oznacza to, że czasem jedzenie samych “zdrowych” produktów nie wystarczy, a konieczna jest jeszcze odpowiednia proporcja białka, węglowodanów i tłuszczu. 

Odpowiadając na zadane pytanie, oczywiście dieta jest potrzebna. Gdy wraz z treningami włączymy ukierunkowane odżywianie, możemy oczekiwać następujących korzyści:

  • szybsza redukcja tkanki tłuszczowej, gdy jest ona głównym celem
  • szybsza budowa masy mięśniowej, gdy zależy nam na jej wzroście
  • efektywniejsze treningi
  • więcej energii w ciągu dnia
  • szybsza regeneracja
  • poprawa kondycji skóry, włosów i paznokci
  • kontrolowanie apetytu i zapobieganie atakom głodu
  • lepsze samopoczucie

Podsumowanie

Odpowiedni dobór diety do wysiłku stanowi kluczowe rozwiązanie, gdy zależy nam na tym, aby podjęta aktywność fizyczna przynosiła efekty. Korzystając od razu z pomocy dietetycznej, będziemy dużo szybciej widzieć efekty pracy nad sylwetką, jak i zapobiegniemy niekontrolowanemu podjadaniu, co wspomoże dodatkowo nasze samopoczucie i sprawi, że poczujemy się pewniej.