SFD.pl - fitness, kulturystyka, trening, dieta i suplementacja
Wołowina vs. drób - porównanie okiem dietetyka
Dietetyka i zdrowe odżywianie

Wołowina vs. drób - porównanie okiem dietetyka

Dołącz do dyskusji 1614 odsłony 10 min. czytania

Wśród powszechnych poglądów słyszymy często, że wołowina, a szczególnie jej chude elementy (zrazowa, rostbef, rozbratel, antrykot, polędwica), to najlepsze źródło białka, które powinno znaleźć się w każdej diecie osoby chcącej kształtować swoją sylwetkę. Z drugiej strony zaobserwować można, że w zdecydowanej większości diet dominuje drób, a dokładnie pierś z kurczaka. Z czego to wynika i jak dalece powyższe poglądy są prawdziwe? Przeanalizujmy szczegółowo te dwa rodzaje mięs i zastanówmy się, które rzeczywiście warto spożywać częściej.

Wołowina – czym jest?

Jest to mięso, które otrzymujemy z bydła w wieku powyżej pół roku. Rasy mięsne, które dają najlepszej jakości wołowinę, hoduje się głównie w Stanach Zjednoczonych i Brazylii. W Polsce dominuje hodowla ras mlecznych lub mleczno – mięsnych, których jakość mięsa znacznie odbiega od tych typowo mięsnych. Dlatego też ciężko jest dostać w sprzedaży dobrej jakości wołowinę, a nawet jeżeli taką znajdziemy, to cena jej jest niestety bardzo wysoka. Są to bez wątpienia dwa główne powody tego, że mięso to nie cieszy się u nas taką popularnością jak w USA.

Jak wybierać odpowiednie mięso?

Wyróżnić można następujące elementy półtuszy wołowej:

  1. Do smażenia: polędwica, antrykot, pachwina, ligawa, żeberka, karkówka.
  2. Do pieczenia: łopatka, udziec, rumsztyk.
  3. Do gotowania i duszenia: szyja, łopatka, udziec, goleń, pręga, ogon.

Podział ten może być wyznacznikiem tego, jakie elementy wołowe przeznaczać należy na dany sposób obróbki termicznej. Nieumiejętność dobrania rodzaju obróbki do danego elementu wołowego jest dość częstym powodem tego, że przygotowany posiłek wychodzi nam dość ciężki do spożycia.

Drugim czynnikiem decydującym o tym, jak wybierać elementy wołowe jest niewątpliwie cena. Wołowina należy do drogich mięs, więc aby nie zbankrutować, a jednocześnie kupować dobre jakościowo części, warto zwrócić uwagę na:

  1. Mięso na gulasz - jeden z tańszych elementów, który kupić można nawet po 20 zł za kg. Mięso to nadaje się głównie do duszenia/gotowania. Osobiście próbowałem również robić z niego burgery. Wychodziły całkiem niezłe. Jednak nie tak dobre, jak np. z łopatki, która jest bardziej tłusta, a zarazem mniej ścięgnista.
  2. Zrazowa/udziec – lepsze jakościowo i stosunkowo dobre pod względem jakość/cena. Kupić można w okolicach 30 zł za kg. W niektórych sklepach można również od razu dać mięso do rozbicia specjalną maszyną, co znacznie ułatwia późniejsze przygotowanie zrazów.
  3. Rostbef/rozbratel/antrykot – lepszej jakości elementy, głównie do krótkiego smażenia steków. Cena bliska 40 zł za kg. Zwracać uwagę warto w czasie smażenia na podstawowe zasady, aby mięso nie wyszło nam gumowe. Czyli czas smażenia, doprawianie po usmażeniu, odleżenie mięsa przed i po smażeniu.

Wołowina – wartości odżywcze, wady i zalety

Jako przykład porównawczy wezmę udziec wołowy.

Wartości odżywcze:

W 100 g udźca wołowego znajduje się 131 kcal, w tym:

  • białko 22 g, 
  • tłuszcz 4 g (w tym nasycone kwasy tłuszczowe 2 g), 
  • węglowodany 0 g.

Witaminy: 

  • A, C 0 mg, 
  • E 0,3 mg, 
  • K 1,3 ug, 
  • tiamina 0,1 mg, 
  • ryboflawina 0,1 mg,
  • niacyna 6,8 mg, 
  • B6 0,6 mg, 
  • foliany 13 ug, 
  • B12 1,1 ug, 
  • kwas pantotenowy 0,7 mg. 

Składniki mineralne: 

  • wapń 25 mg, 
  • żelazo 1,6 mg, 
  • magnez 23 mg, 
  • fosfor 207 mg, 
  • potas 349 mg, 
  • sód 56 mg, 
  • cynk 4 mg, 
  • miedź 0,1 mg, 
  • mangan 0 mg, 
  • selen 27,1 ug.

Plusy: bardzo dobre źródło białka 22%, spora ilość niacyny 34% dziennego zapotrzebowania, B6 31 mg, B12 18%, żelaza 9% , potasu 10%, cynku 27%, selenu 39%, większa ilość kreatyny niż w innych gatunkach mięs.

Minusy: cena co najmniej dwa razy wyższa niż pierś z kurczaka, dostępność sporo gorsza, dłuższa obróbka i przygotowanie, mniejsza możliwość stworzenia różnego rodzaju przepisów, zdecydowanie mniej niacyny.

Drób – co to takiego?

Drób - ogólne określenie udomowionych ptaków hodowanych ze względu na mięso, jaja czy pierze. Zaliczyć należy do niego: kury, gęsi, indyki, kaczki, gołębie i perliczki. Dla nas jednak istotne będą kurczaki, a szczególnie jeden element – pierś z kurczaka. Najpopularniejszy rodzaj mięsa wśród osób dbających o swoją sylwetkę. Chociażby ze względu na cenę, dostępność i łatwość przygotowania. Większości osób odpowiada również dość neutralny smak mięsa.

Jak wybrać odpowiednią pierś z kurczaka?

Mięso to nie powinno różnić się znacznie w zależności od danego sklepu czy dostawcy. Kierować warto się swoim subiektywnym odczuciem odnośnie do smaku, który czasami różni się w zależności od sklepu. Warto zwrócić uwagę na promocje, które pojawiają się od czasu do czasu i zakupić większą ilość po 10-11 zł za kg, a następnie zamrozić. Mięso mrożone może być przechowywane przez około 6 miesięcy.

Pierś z kurczaka – wartości odżywcze, wady i zalety

Wartości odżywcze:

W 100 g piersi z kurczaka znajduje się 110 kcal, w tym: 

  • białko 23 g, 
  • tłuszcz 1 g, 
  • węglowodany 0 g.

Witaminy: 

  • A 0 mg, 
  • C 1,2 mg, 
  • E 0,1 mg, 
  • K 0,2 ug, 
  • tiamina 0,1 mg, 
  • ryboflawina 0,1 mg, 
  • niacyna 11,2 mg, 
  • B6 0,5 mg, 
  • foliany 4 ug, 
  • B12 0,4 ug, 
  • kwas pantotenowy 0,8 mg. 

Składniki mineralne: 

  • wapń 11 mg, 
  • żelazo 0,7 mg, 
  • magnez 28 mg, 
  • fosfor 196 mg, 
  • potas 255 mg, 
  • sód 65 mg, 
  • cynk 0,8 mg, 
  • miedź 0 mg, 
  • mangan 0 mg, 
  • selen 17,8 ug.

Plusy: niższa cena, łatwiejsza dostępność, szybszy sposób przygotowania mięsa, większa możliwość przygotowania różnego rodzaju dań, bardziej naturalny smak, dobre źródło niacyny.

Minusy: mniejsza zawartość kreatyny, mniej folianów, zdecydowanie mniejsza ilość witaminy B12, mniej wapnia, żelaza, znacznie mniej potasu, cynku i selenu.

Wnioski

Zarówno pierś z kurczaka, jak i udziec wołowy mają swoje wady i zalety. Wołowina zawiera więcej witamin i składników mineralnych oraz kreatyny. Z kolei pierś z kurczaka jest tańsza, dostępna praktycznie wszędzie i łatwo z niej przygotować różnego rodzaju dania. Pod względem wartości odżywczych lepszym rozwiązaniem będzie wybór wołowiny. Jednak nie każdy może sobie na nią pozwolić. Dlatego też warto urozmaicać swoją dietę i wprowadzać wołowinę czasami, zastępując między innymi pierś z kurczaka.

Komentarze (0)



Co nowego na forum