Od dziesięcioleci zalecane jest ograniczone spożycie soli, w celu kontroli ciśnienia krwi i zmniejszenia ryzyka chorób serca. Według WHO dzienne spożycie soli nie powinno przekraczać 5 gramów. Przyjmując, że 1 g sodu odpowiada 2,5 g soli, spożycie dzienne nie powinno przekraczać 2g sodu. Czy ograniczenie dziennego spożycia sodu do 2g będzie korzystne w przypadku osób zdrowych? Osób, które nie cierpią na nadciśnienie tętnicze? Nowe badania pokazują, że spożywanie sodu w ilości mniejszej niż zaleca, może paradoksalnie przyczyniać się do chorób serca.

Badanie

Naukowcy z Bostonu śledzili spożycie sodu i ciśnienie krwi u ponad 2600 dorosłych osób w wieku od 30 do 64 lat przez 16 lat. W chwili rozpoczęcia badania wszyscy uczestnicy mieli ciśnienie krwi w normie. Z biegiem czasu u kilku osób rozwinęło się nadciśnienie. Co ciekawe okazało się, że osoby spożywające poniżej 2,5g sodu dziennie miały wyższe ciśnienie krwi niż osoby spożywające więcej sodu.

Najniższe ryzyko rozwoju nadciśnienia i chorób serca zaobserwowano u osób z wyższym spożyciem sodu, przy jednoczesnym wyższym spożyciu potasu.

Stwierdzenie, że wysokie spożycie sodu jest korzystne dla zdrowia, może być pewnym nadużyciem. Niemniej jednak u osób zdrowych spożywających do 3.5 g sodu dziennie, nie zaobserwowano dowód świadczących o jego szkodliwości.

sól

Skąd więc obawy dotyczące spożycia soli?

Udowodniono, że u osób z wysokim ciśnieniem krwi obniżenie spożycia soli wiąże się ze spadkiem ciśnienia krwi. Nie zawsze prawdą jest natomiast, że redukcja sodu w diecie u osób zdrowych przyczyni się do mniejszego ryzyka chorób serca i nadciśnienia.

U osób z wysokim ciśnieniem często obserwuje się dużą wrażliwość na spożycie soli. Niekoniecznie tak duża wrażliwość przekłada się na osoby zdrowe.

Obniżenie spożycia soli może przynieść wiele dobrego. Zwłaszcza, gdy należymy do osób wrażliwych na jej podaż. Równie dobrze jednak zbyt znaczne obniżenie spożycia soli może okazać się szkodliwe dla zdrowia. Zwłaszcza, gdy należymy do osób zdrowych, gdy jesteśmy aktywni fizycznie, gdy w obawie przed sodem redukujemy jego ilość poniżej 2 g dziennie.

Dieta niskosodowa – niebezpieczeństwa

W badaniach wykazano, że dieta ze zbyt niską podażą sodu może przyczynić się do podwyższenia poziomu cholesterolu i trójglicerydów. W grupach osób spożywających najniższe ilości sodu obserwuje się drastyczny wzrost ryzyka zastoinowej niewydolności serca. Zbyt niskie spożycie sodu włącza układ RAA - renina–angiotensyna–aldosteron. Głównym efektem pobudzenia układu RAA jest wzrost ciśnienia tętniczego. Zbyt duże ograniczenie soli włącza ten system, aktywując współczulny układ nerwowy i potencjalnie zwiększając ryzyko chorób serca. "

Podsumowując, nadmiar sodu w diecie może być szkodliwy, o tym wiadomo od dawna. Niedobór tego składnika może jednak także nieść za sobą potencjalnie niekorzystne konsekwencje zdrowotne i zwiększać ryzyko chorób serca. Jeśli trenujesz, a swoją dietę opierasz głównie na produktach nieprzetworzonych, nie rezygnuj całkowicie ze spożycia soli.