Czym się różni ryż brązowy od białego? Pierwsza podstawowa różnica to proces ich pozyskania. Ryż brązowy jest tylko częściowo obłuskany, dzięki czemu zawiera znacznie więcej witamin i minerałów, niż ryż biały, który jest oczyszczony.

Ryż brązowy uznawany jest za doskonałe źródło węglowodanów, białka oraz błonnika. Rzeczywiście zawiera te wszystkie składniki, ale „ochy i achy” są tutaj mocno przesadzone. Jako, że ryż brązowy jest źródłem węglowodanów to jest to oczywiste. Co do białka niech emocje opadną, ponieważ zawiera go raptem 7 g na 100 g produktu, co żadnym szaleństwem na tle innych ziaren nie jest. Błonnik za to jest sporą zaletą ryżu, ale nasz organizm znacznie lepiej funkcjonuje na błonniku z innych źródeł, np. warzyw.

Wiele źródeł wykazuje zalety i wady brązowego ryżu. Bywa, że wykluczają się wzajemnie.

brązowy ryż

Najczęściej wymieniane zalety brązowego ryżu

Reguluje poziom cukru we krwi, zapobiega cukrzycy,

Bogaty w witaminy z grupy B, wspiera układ nerwowy,

Polecany jest podczas biegunki, regulując pracę układu pokarmowego,

Zawiera aż 70 przeciwutleniaczy, które chronią komórki przed uszkodzeniem i szybkim starzeniem,

Jest źródłem witaminy E, która wpływa pozytywnie na poziom cholesterolu, wspiera układ autoimmunologiczny,

Jest źródłem węglowodanów, które uwalniają się wyjątkowo długo dając tym samym wydłużony czas sytości. Dzięki temu osobom odchudzającym się łatwiej przetrwać okres diety.

Najczęściej wymieniane wady brązowego ryżu

Zawiera kwas fitynowy, który blokuje wchłanianie składników mineralnych, m.in. wapnia, magnezu, żelaza i cynku,

Ma wyższy indeks glikemiczny,

Słynie, jako roślinne źródło białka, ale tak naprawdę zawiera go niewiele – ok. 7 g na 100 g produktu,

Może być ciężkostrawny dla niektórych osób.

Jak widać ryż brązowy ma zarówno zalety i wady, a to żadna nowość, ponieważ nie ma idealnych produktów. To tylko potwierdza, że dobra dieta powinna być zróżnicowana. Wówczas produkty mogą się wzajemnie uzupełniać.

Ryż brązowy jest dobrym elementem diety, ale pamiętajmy, by jeść również ryż biały (lub inny), różne kasze, ziemniaki, płatki, owoce. Jest wiele źródeł węglowodanów i warto z nich korzystać.