SFD.pl - fitness, kulturystyka, trening, dieta i suplementacja
Masło orzechowe - smakowity dodatek w diecie sportowca
Dietetyka i zdrowe odżywianie

Masło orzechowe - smakowity dodatek w diecie sportowca

Dołącz do dyskusji 1347 odsłon 10 min. czytania

Masło orzechowe od lat towarzyszy kulturystyce, jako sposób na dostarczenie tłuszczy, w nieco bardziej przyjemnej dla podniebienia formie niż typowe zapijanie kielicha z oliwą. Obecnie oprócz klasycznych maseł, które bazują na orzeszkach ziemnych mamy do wyboru również inne, bazujące na surowcach lepszej jakości, jak choćby orzechy nerkowca czy migdały. W czym przydatne jest masło orzechowe oraz jakie wybrać do codziennej diety?

Z masła orzechowego korzystamy głównie w celach smakowych. Jest ono idealnym dodatkiem do deserów, przekąsek czy nawet do zjedzenia bezpośrednio z opakowania łyżeczką, gdy mamy ochotę na odrobinę uciechy dla naszego podniebienia. Nie jest to produkt stricte uzupełniający dietę, a bazowanie na nim niekoniecznie jest w stanie zaspokoić zapotrzebowanie organizmu na proporcje kwasów tłuszczowych, dlatego pamiętajmy, aby źródła te były zróżnicowane. 

Jakie produkty mamy do wyboru?

Obecnie moda na produkcję masła orzechowego opartego na orzeszkach ziemnych została nieco odświeżona, a ich skład wzbogacony o dodatek odżywki białkowej w formie WPC. Zabieg ten, oprócz dodania walorów smakowych, ma na celu znaczne podniesienie wartości samego masła, które charakteryzuje się zwiększonym udziałem białek. Co więcej, dodatek źródła białka zwierzęcego podnosi wartość biologiczną produktu, uzupełniając profil aminokwasów roślinnych o aminokwasy zawarte w koncentracie białka serwatkowego. Masła te pochwalić się mogą prawie 40% zawartością białek, co sprawia, że stają się dość znacznym ich źródłem, zwłaszcza w diecie wegetarian.

Dodatkowo masła występują bez dodatku soli, cukru, jak i oleju palmowego, sprawiając że otrzymujemy nieco zdrowszą wersję popularnego kremu z fistaszków. Masło z dodatkiem odżywki białkowej to idealny dodatek do deserów, wypieków, jak i owoców.

Kolejnym masłem, które zdobywa znaczną popularność, to masło oparte na orzechach nerkowca. Jest ono bogate w źródło jednonienasyconych kwasów tłuszczowych, których udział w diecie jest dość pożądany, jak i stanowi znaczny dodatek błonnika. Każdy, kto raz w swoim życiu spróbował orzechów z nerkowca, zdaje sobie sprawę z tego, że ich smak jest obłędny, a każdy kęs masła sprawia, że chcemy zjeść więcej.

Produkt doskonale nadaje się jednakowo do potraw słonych, np. jako element marynaty do mięs, lub też słodkich deserów czy owoców. 

Trzeci rodzaj masła, które staje się mocno popularne na rynku, a osoby trenujące chętnie sięgają po jego walory, to masło migdałowe. Smak masła migdałowego, podobnie jak masła z orzechów nerkowych sprawia, że trudno oderwać się od opakowania, gdy zaczniemy je jeść. Trzeba się mocno natrudzić lub mieć wybitnie silną wolę, aby poprzestać na ilości, jaka jest nam w danym czasie potrzebna.

Przeważnie pozyskiwane jest w 100% z prażonych migdałów, a dodatek oleju, np. rzepakowego, ma na celu utrzymanie jego konsystencji w formie kremu. Masło z migdałów jest źródłem znacznych ilości wapnia, potasu, żelaza, manganu, jak i fosforu czy też witaminy E. Smak masła idealnie komponuje się ze słodkimi potrawami czy też owocami, jednak aromat, specyficzny dla smaku migdałów, pasuje również do potraw słonych czy też mięsnych. 

Podsumowanie

Dodatek masła orzechowego w diecie sportowca pełni obecnie funkcję głównie smakową. Wcześniej bazowano na maśle z orzechów ziemnych jako źródle zdrowych tłuszczy, które miały wspomóc codzienną dietę osoby trenującej, uzupełniając ją w tłuszcze. Obecnie masła z fistaszków są nieco podrasowane, a dodatek komponentu białkowego znacznie podnosi ich wartość odżywczą, jak i walory smakowe. Co więcej, pojawienie się zamienników masła klasycznego, w postaci masła z orzechów nerkowca czy też migdałów, daje nam możliwości na to, aby dieta otrzymała jeszcze bardziej wartościowy dodatek o znakomitym smaku.

Komentarze (0)



Co nowego na forum