Dyskusje o tym, która odżywka jest lepsza – białko serwatkowe, czy kazeina – nie ustają. Nie można jednoznacznie powiedzieć, że białko serwatkowe (WPC/WPI) lub kazeina jest lepsza. Są to odżywki różne, posiadające odmienne przeznaczenie. W pewnej sytuacji lepiej sprawdzi się WPC/WPI, w innej lepiej wypadnie kazeina.

Dziś zajmijmy się poszukiwaniem odpowiedzi na pytanie:

Która z tych dwóch odżywek lepiej tłumi apetyt?

W wynikach dostępnych badań naukowych z zakresu wpływu odżywek białkowych na uczucie sytości i tłumienie głodu zauważyć można pewne rozbieżności.

Niektóre z badań sugerują, iż kazeina w mniejszym stopniu przyczynia się do odczuwania sytości między posiłkami, niż ma to miejsce w przypadku białek serwatkowych.

Rozbieżności w wynikach badań wynikać mogą z faktu, iż oba rodzaje odżywek wpływają na uczucie sytości, jednakże działają w odmienny sposób.

odżywka białkowa

Białka serwatkowe lepiej tłumią uczucie głodu krótkoterminowo. Szybciej się wchłaniają, szybciej dostarczają niezbędnych aminokwasów, szybciej zaspokajają głód i zapewniają uczucie sytości, niż białka kazeinowe. Działanie to jest jednak dużo krótsze, niż w przypadku kazeiny.

Kazeina wchłania się dużo wolniej, trawi się dłużej, dłużej zalega w żołądku i w związku z tym uczucie sytości po jej spożyciu nie pojawia się tak szybko, jak w przypadku białek serwatkowych. Natomiast uczucie to utrzymuje się dużo dłużej.

Kiedy stosować kazeinę, a kiedy białka serwatkowe?

Mając na uwadze powyższe informacje możemy wysunąć następujące wnioski.

Białka serwatkowe lepiej sprawdzą się w okresie potreningowym, jak również w ciągu dnia.

Spożywanie kazeiny będzie dobrym pomysłem w przypadku posiłków przyjmowanych przed snem.

Reasumując: oba rodzaje białek wpływają na odczuwanie sytości po ich spożyciu. Wart zaznaczenia jest również fakt, iż nie tylko zmniejszają nasz apetyt, ale również oddziałują na regulację glikemii poprzez wpływ na wyrzuty insuliny. (działanie korzystne w kontekście procesu odchudzania)