Ogórki są świetną przekąską, czy to same, czy jako dodatek do kanapek lub smakowitego burgera. Ale czy kiedykolwiek zastanawiałeś się nad korzyściami płynącymi z samego soku, w którym pływają? Sok z marynaty może mieć wiele korzyści pozytywnie wpływających na organizm.

Nie od dziś wiadomo, kiszone warzywa są bogactwem witamin oraz minerałów, które są niezbędne dla naszego zdrowia i dobrego samopoczucia. Podczas kiszenia, czy to buraków, ogórków, czy kapusty zwiększa się zawartość np.: witaminy C, witamin z grupy B, a także witam A, E oraz K. Ponadto warzywa te zawierają również sporą dawkę potasu, magnezu, żelaza, cynku, fosforu oraz siarki. Oznacza to, że mogą być częstym gościem na naszych stołach. Możemy je nie tylko jeść, ale także pić.

Warto również nadmienić, iż kiszone warzywa są bogactwem kwasu mlekowego, który powstaje podczas fermentacji. Kwas ten dobroczynnie wpływa na naszą mikroflorę bakteryjną. Ponadto wspomaga trawienie, pomaga w usuwaniu produktów przemiany materii. Nie należy pomijać również faktu, że w kiszonkach znajdziemy szczepy bakterii probiotycznych, które chronią nas przed drobnoustrojami, usuwają toksyny, a także chronią przed grzybicą. Soki z kiszonek mają właściwości antynowotworowe. Podczas fermentacji wytwarzane są izotiocyjaniany, które mogą działać antyrakowo. Zaś acetylocholina, która również obecna jest w soku z kiszonek pomaga nam w regulacji ciśnienia krwi.

ogórki kiszonka

Kiszonki polecane są osobom, które walczą z infekcjami, ale także tym na diecie, gdyż zawierają nieco mniej kalorii niż surowe warzywa. Dzieje się tak, ponieważ podczas samego kwaszenia, pod wpływem bakterii mlekowych, cukier zawarty w warzywach zostaje przekształcony w kwas mlekowy.

Mówi się, że kiszonki są zalecane również sportowcom szczególnie przed i po treningu ze względu na wysoką zawartość elektrolitów, a szczególnie sodu. Choć nie ma to poparcia w literaturze sporo osób praktykuje ten zwyczaj, notując dobre samopoczucie i wyniki treningowe.

Soki z kiszonek na pewno pomagają złagodzić skurcze mięśni oraz zmęczenie. Podczas ciężkich i intensywnych treningów pocąc się tracimy elektrolity, szczególnie wyżej wspomniany sód, a także potas. Prowadzić to może do odwodnienia, a ono w konsekwencji do wielu poważnych problemów. Dlatego też wypicie szklanki soku, np.  z kiszonego ogórka pomoże dostarczyć nam szybko niezbędnych składników odżywczych i przywrócić równowagę pH, a także utrzymać naszą gospodarkę elektrolitową na odpowiednim poziomie.

Sporo osób stosuje również 1-2 szklanki soku z kiszonek przed snem. Szczególnie mowa tutaj o osobach, które mają problemy z kurczami mięśni w nocy, a także w przypadku zespołu niespokojnych nóg. Zwiększając poziom potasu i sodu poprzez wypicie soku z kiszonek objawy zostają złagodzone albo całkowicie znikają.

Ponadto stwierdzono również, że picie soku z ogórków kiszonych może pomóc nam w złagodzeniu niestrawności, zgagi, a także problemów żołądkowo-jelitowych. Spory procent osób stosuje soki z kiszonek również dzień po szalonej, imprezowej nocy pokonując tak zwanego kaca.

Sok z kiszonek jest doskonałym sposobem na wzmocnienie naszego układu odpornościowego i ogólnego stanu zdrowia uzupełniając ewentualne niedobory.

Pamiętajmy, że kisić można nie tylko ogórki i kapustę. Nadadzą się do tego również:

  • cukinia,
  • pomidory,
  • papryka,
  • buraczki,
  • seler,
  • kalafior,
  • koperek,
  • marchew,
  • biała rzodkiew,
  • bakłażan,
  • botwinka,
  • cytryny,
  • fasolka szparagowa,
  • oliwki,
  • grzyby,
  • jabłka,
  • gruszki,
  • śliwki.

Mimo wszystko najlepiej robić kiszonki samemu w domu, gdyż ukiszona przemysłowa kapusta, czy ogórki zazwyczaj zawierają środki konserwujące (choć nie zawsze). Natomiast do kiszonek tych dodaje się jeden szczep bakterii lub inne substancje, które mają na celu przyspieszyć proces fermentacji, tak aby, jak najszybciej móc sprzedać produkt. Oczywiście takie kupne kiszonki smakują zdecydowanie inaczej niż wykonane samodzielne domowym sposobem. Niemniej jednak warto rozglądać się za różnymi kiszonkami w sklepach ekologicznych lub u zaufanych sprzedawców. Wtedy na pewno nie zdegustujemy się smakiem.

Oczywiście nie każdemu sok z kiszonek pasuje pod względem smaku, ale pamiętajmy, że wystarczy trochę inwencji twórczej i można przyrządzić bardzo smaczne i ciekawe napoje, np.:

  • sok z kiszonej marchewki można wymieszać z sokiem z kiszonych jabłek, dodając odrobinę ksylitolu i startego na tarce imbiru,
  • sok z kiszonej kapusty mieszamy ze zwykłym sokiem pomidorowym, który w składzie ma sok z pomidorów i sól, bez zbędnych dodatków. Jeśli nie mamy, można użyć przecieru pomidorowego i odrobiny wody i soli,
  • sok z kiszonej kapusty możemy wymieszać z sokiem z marchewki (może być z sokowirówki), dodać odrobinę ksylitolu i posiekaną natkę pietruszki,
  • sok z kiszonych buraków możemy wymieszać z sokiem z jabłka (najlepiej z sokowirówki), dodać można odrobinę ksylitolu oraz sok z połowy cytryny,
  • sok z kiszonych śliwek można wymieszać z sokiem z kiszonych jabłek, dodać odrobinę ksylitolu i soku z cytryny.

Możliwości jest wiele i na pewno każdy znajdzie coś dla siebie. W tym wypadku łączenie smaków jest bardzo indywidualne. Jedni lubią bardziej kwaśne, drudzy bardziej słodkie - kwestia wypróbowania na sobie.

Podsumowując: kiszonki,są wartościowym elementem diety. Wspomagają nasz organizm oraz naszą naturalną odporność, pomagają w walce z wieloma schorzeniami, dlatego też warto wprowadzić je do diety. Oczywiście dobrze by było, gdyby były przyrządzane po domowemu, ale jeśli brak nam czasu i możliwości kulinarnych szukajmy wartościowych zamienników, by móc cieszyć się dobrodziejstwem płynącym z picia soków z kiszonek.

Inspirowane: http://mensfitnessfocus.com/2017-03-19-why-pickle-juice-is-better-than-every-sports-drink-on-the-market.html