SFD.pl - fitness, kulturystyka, trening, dieta i suplementacja
Jaki jogurt naturalny wybrać?
Dietetyka i zdrowe odżywianie

Jaki jogurt naturalny wybrać?

Dołącz do dyskusji 1345 odsłon 10 min. czytania

Już od dłuższego czasu jogurty naturalne są zdecydowanie częściej wybierane przez konsumenta niż ich słodsi kuzyni – jogurty czy inne desery owocowe. Niestety należy też brać pod uwagę, że jogurty, jak wszystko inne, różnią się między sobą, a różnice bardzo często są olbrzymie. Producenci starają się nas szatą graficzną, wyglądem opakowania, zachęcić do zakupu, nie zawsze jednak czytamy skład, a to on przecież ma największe znaczenie. Jaki jogurt zatem wybierać, by był dla nas dobry? Czym się kierować przy wyborze? Co powinien mieć w składzie?

Czym są jogurty naturalne i co powinno się w nich znaleźć?

Jogurty naturalne to nic innego jak sfermentowany produkt mlecznego pochodzenia. Poprzez dodanie do niego bakterii z gatunków Lactobacillus delbrueckii bulgaricus oraz Streptococcus salivarius thermophilus dochodzi do fermentacji, taki produkt można nazwać jogurtem. Warto tutaj nadmienić, że te bakterie w całości lub częściowo potrafią rozkładać laktozę, więc jogurty są lepiej tolerowane przez osoby, które laktozy nie tolerują. W takich jogurtach powinno być nie mniej niż 10mln komórek bakterii na 1ml produktu. W przeciwnym razie produkt ten nie może nazwany być jogurtem. Pierwszą pułapką producenta jest sama nazwa, gdyż nie zawsze jogurt naturalny jest wytwarzany metodami naturalnymi, a oznacza jedynie to, że nie zawiera on dodatków smakowych w postaci np. owoców czy słodkich musów. Prawdziwy jogurt naturalny, dobrej jakości, składa się z mleka i żywych kultur bakterii w odpowiedniej ilości. Choć bakterie probiotyczne w jogurtach naturalnych nie są obowiązkowe, na pewno są mile widziane, gdyż bardzo często sięgamy po nie np.: przy antybiotykoterapii, co pozwoli nam łatwiej poradzić sobie z obciążeniem, jakie powoduje w naszym organizmie antybiotyk, bo jak wiadomo, zabija nie tylko złe bakterie, ale też te dobre. Probiotyki zawarte w dostępnych jogurtach ułatwiają wchłanianie witamin i składników mineralnych, stymulują naszą odporność, ale przede wszystkim działają pozytywnie na nasz układ pokarmowy. Należy też dodać, że sama obecność bakterii jogurtowych Lactobacillus bulgaricus i Streptococcus thermophilus nie sprawia, że jogurt staje się jogurtem o właściwościach probiotycznych, dopiero gdy do takich bakterii dodamy szczepy np.: Lactobacillus acidophilus LA-5, Lactobacillus casei LC-1, Bifidobacterium lactis BB-12 Bifidobacterium animalis DN-173 010, wtedy produkt ten śmiało możemy nazwać jogurtem o działaniu i właściwościach probiotycznych. Gdyż działanie danej bakterii odnosi się do jej szczepu, a nie gatunku. Najlepiej zatem szukać jogurtów z opisem szczepów bakterii np.: Lactobacillus – to gatunek bakterii, acidophilus – to rodzaj danej bakterii, a LA-5 – oznacza szczep bakterii. Gdy mamy poprawnie opisany jogurt z dokładnym oznaczeniem, mamy pewność, że zawarte w nim bakterie mają działanie probiotyczne. Niestety sporo w jogurtach dodatków (np. mleko w proszku czy białka mleka, zdarza się, że w jogurtach znajdziemy substancje zbrylające i nie tylko), które nie zawsze są złe, ale dobrze byłoby szukać jogurtów o jak najmniejszej ilości składników. Przyjrzyjmy się zatem jogurtom, które są dostępnych na półkach sklepowych, co w nich „siedzi”.

Zott Jogurt Naturalny „rozkoszny Smak”

Skład: mleko, mleko w proszku, białka mleka, żywe kultury bakterii  

Na 100g tego jogurtu przypada 63kcal, 3g tłuszczu, 4,2g węglowodanów i 4,9g białka

Plusy: całkiem dobry smak, dość gęsty, dobra dostępność

Minusy: dodatek mleka w proszku celem zagęszczenia produktu, brak wyszczególnionych szczepów bakterii, co oznacza, że ten produkt ich nie ma

Piątnica Jogurt Naturalny

Skład: mleko pasteryzowane, żywe kultury bakterii jogurtowych

Na 100g tego produktu przypada 58kcal, 2g tłuszczu, 5,9g węglowodanów i 4g białka

Plusy: ma delikatną, lekką konsystencję, brak mleka w proszku i innych zagęszczaczy to duży plus

Minusy: brak opisu szczepów bakterii, wywnioskować można, że nie jest to produkt probiotyczny

Jogurt Naturalny Tola

Skład: mleko pasteryzowane, odtłuszczone mleko w proszku, żywe kultury bakterii jogurtowych

Na 100g tego jogurtu przypada 61kcal, 2,5g tłuszczu, 5,2g węglowodanów oraz 4,3g białka

Plusy: ma dość lekką konsystencję, atrakcyjna cena

Minusy: dostępny jest tylko w jednym markecie, dodatek mleka w proszku i - jak u poprzedników – brak opisanych szczepów, co skreśla go z listy produktów probiotycznych

Danon Jogurt Naturalny Łagodny

Skład: mleko, mleko w proszku, żywe kultury bakterii

Na 100g tego produktu przypada 69kcal, w tym 3g tłuszczu, 5,8 węglowodanów, 4,6g białka

Plusy: ogólna dostępność, ma bardzo dobry smak, łagodny, lekka konsystencja

Minusy: obecność mleka w proszku, brak opisu szczepów

Jogurt Naturalny Probiotyczny Jana

Skład: mleko pasteryzowane, śmietanka pasteryzowana, odtłuszczone mleko w proszku, żywe kultury bakterii  Bifidobacterium BB-12, Lactobacillus acidophilus LA-5

Na 100g tego produktu przypada 87kcal, w tym 4,5g tłuszczu, 6,9g węglowodanów, 4,7g białka

Plusy: ogólna dostępność, opisane szczepy, co się bardzo rzadko zdarza, dość gęsty, puszysty

Minusy: śmietanka i mleko w proszku, które nie tylko podnoszą kaloryczność, ale też ujmują jogurtowi

Jogurt Naturalnie Gęsty Bakoma

Skład: mleko, mleko w proszku, żywe kultury bakterii jogurtowych,  L. Acidophilus i Bifidobacterium lactis.

Na 100g tego produktu przypada 60kcal, w tym 2,8g tłuszczu, 5,2g węglowodanów oraz 3,6g białka.

Plusy: smaczna, gęsta konsystencja, dobra cena, ogólnie dostępny, zawiera bakterie probiotyczne

Minusy: dodatek mleka w proszku, producent mógłby wyszczególnić szczep jaki znajduje się w danej bakterii probiotycznej

Jogurt Naturalny Bakoma Lekki Smak

Skład: mleko, żywe kultury bakterii jogurtowych

Na 100g tego jogurtu przypada 63kcal, w tym 1,5g tłuszczu, węglowodany 7,3g, i białko 5g

Plusy: łatwa dostępność, dobra cena, czysty skład, bardzo smaczny, lekka konsystencja

Minusy: brak opisanych szczepów bakterii

Jogurt Naturalny Klimeko

Skład: jogurt naturalny,  Lactobacillus paracasei subsp. Paracasei (L. Casei 01)

Na 100g tego produktu przypada 109kcal, w tym  9g tłuszczu, 4g węglowodanów, 3g białka

Plusy: bakterie probiotyczne, opisane szczepy, kremowy, śmietankowy smak, gładka i gęsta konsystencja

Minusy: kiepska dostępność, nie wiadomo co producent miał na myśli pisząc jogurt naturalny, jogurt jest dość drogi i ma sporo tłuszczu, ale jak widać skład ciekawy.

Wiosek

Z wyżej wymienionych jogurtów najlepiej wypada ostatni pod względem składu, ale cenowo przebija swoich konkurentów. Należy pamiętać, że za jakość się płaci. Także, jeśli jesteśmy w czasie antybiotykoterapii, dobrze byłoby posiłkować się właśnie jogurtami Klimeko, natomiast jeśli poszukujemy jogurtu z dobrym składem, który niekoniecznie zawiera opisane szczepy bakterii,  śmiało możemy sięgać np.: po jogurt z Bakomy Lekki Smak czy też jogurt naturalny z Piątnicy. Są one bez zbędnych dodatków, co w tych czasach jest rzadko spotykane, niestety większość producentów dodaje substancje, które zagęszczą produkt.

Podsumowanie

Sklepowe lodówki z jogurtami uginają się, producenci zaskakują wyobraźnią, tworząc hasła i opakowania jogurtów, a klienci często, zamiast czytać skład, skupiają się na szacie graficznej, gdzie dostrzegają napisy „bez zbędnych barwników”, „bez dodatku cukru”, „bez konserwantów”. Jak widać, warto, będąc w sklepie, czytać skład, zanim zdecydujemy się na zakup, gdyż jak zauważyć można nie każdy jogurt naturalny jest całkowicie naturalnym produktem. A to, co dodaje się do jogurtów, nie zawsze jest obojętne dla zdrowia.

Pozostałe jogurty opisane zostaną przy następnych częściach.

Komentarze (0)



Co nowego na forum