SFD.pl - fitness, kulturystyka, trening, dieta i suplementacja
Jak radzić sobie z dietą w pracy i w szkole?
Dietetyka i zdrowe odżywianie

Jak radzić sobie z dietą w pracy i w szkole?

Dołącz do dyskusji 2208 odsłon 10 min. czytania

Wakacje dobiegają końca, wiele osób wraca do szkół, uczelni czy pracy - z tego powodu pojawia się często pytanie, jak radzić sobie z dietą? Gdy w wakacje mamy mnóstwo czasu wolnego i łatwo jest nam zagospodarować część dnia na szykowanie posiłków i spożywanie ich na świeżo lub nawet podczas wyjazdu dużo łatwiej jest znaleźć czas niżeli podczas godzin lekcyjnych czy pracy ograniczonych kilkunastominutowymi przerwami. Jednak trzymanie diety w tych przypadkach jest również możliwe - poniżej przedstawiam kilka porad, jak radzić sobie z dietą w pracy i w szkole.

Pierwsza zasada – rób swoje i nie patrz się na innych

Wielu osobom będącym na diecie dużą trudność sprawia trzymanie diety wśród kolegów z pracy czy szkoły. Prawdopodobnie każdy z nas doświadczył zdziwionych min, pytań, głupich tekstów czy namawiania do zjedzenia czegoś „normalnego” ze strony rówieśników czy współpracowników. Jednak nie należy przejmować się takimi zachowaniami, a co więcej - należy być dumnym z tego, co się robi. Jak mówi powiedzenie, najpierw będą się śmiali i pytali „po co to robisz?”, a później będą zazdrościli i pytali „jak to zrobiłeś?”.

Zawsze należy pamiętać dlaczego trzymamy dietę, co nas do tego skłoniło i jakie efekty z tego będziemy mieć, dlatego nie warto tego zaprzepaścić patrząc na osoby, które nie są tego warte i zamiast pudełeczka ze zdrowym jedzeniem wybierać pustą drożdżówkę – jesteś tym, co jesz. Tym bardziej, że zazwyczaj posiłki z pudełeczka są dużo smaczniejsze niż bułki czy chrupki.

Druga zasada – zawsze bądź gotów

Wybieranie się do pracy czy szkoły z pustymi rękoma jest bardzo złym pomysłem. Nigdy nie należy robić zakupów spożywczych, gdy jest się głodnym, a styl życia i codzienne zajęcia zazwyczaj skłaniają nas właśnie do szybkich zakupów, wtedy kiedy mamy możliwość. Według badań wynika, że grelina potrafi zaburzać proces logicznego myślenia. Przeprowadzono badanie, w którym sprawdzano reakcje mózgu oraz wybór zakupowy głodnych i najedzonych osób – najedzone osoby miały dużo większą świadomość dokonywanych zakupów, zaś te głodne wybierały wysokokaloryczne posiłki, atrakcyjne dla naszego mózgu kierowanego głodem.

Złotym środkiem jest przygotowywanie posiłków w wygodnej formie dzień wcześniej. W ten sposób, po pierwsze zawsze, gdy zgłodniejemy, będziemy mieli możliwość spożycia pysznego posiłku oraz łatwiej będzie nam zorganizować czas na spożycie go, unikając zakupów w pośpiechu, a przerwę poświęcając na spokojne zjedzenie naszego posiłku.

Postaw na funkcjonalność

Jeżeli masz czas na spożywanie posiłków dobrze postawić na smaczne posiłki w pudełkach, przygotowane przykładowo dzień wcześniej. Pozwoli nam to nie tylko jeść zgodnie z dietą, ale ułatwi i uprzyjemni nam również trzymanie jej w świetle opinii współpracowników czy rówieśników.

Niestety, nie każdemu forma wykonywanej pracy pozwala na spożywanie przygotowanego w pudełeczku posiłku. Osoby takie jak kurierzy, dostawcy, pracownicy produkcyjni czy nawet niektóre osoby pracujące w sieciówkach czasami nie mają nawet wyznaczonej przerwy na posiłek lub po prostu w natłoku pracy brakuje im czasu na jedzenie. W takim przypadku dobrze jest postawić na posiłki w płynnej formie oraz gotowe produkty dietetyczne np. płatki owsiane z białkiem oraz mlekiem kokosowym, smoothie czy produkty takie jak batoniki proteinowe z zawartością dobrej jakości białka.

Dobrym rozwiązaniem w biegu są również różnego rodzaju owsianki, są to proste i szybkie posiłki, które możemy spożyć na wiele przeróżnych sposobów. W dodatku zazwyczaj są dość małe i wygodne w spożyciu dzięki swojej gramaturze, formie, kaloryczności i zawartości makroskładników.

Na jakie produkty warto postawić?

Dysponując czasem i mając możliwość przygotowania posiłku dzień wcześniej, warto postawić na klasyczne pudełeczka i przysłowiowego kurczaka z ryżem. Jednak niekoniecznie musi to być kurczak z ryżem i brokułami, wariantów jest tysiące: mięsa wieprzowe, wołowe, ryby, dziczyzna itd. Co do źródeł węglowodanów, dobrze postawić na różne rodzaje kasze, ryże, ziemniaki czy makarony pełnoziarniste – wszystko to nadaje się do kilkugodzinnego przechowywania w różnych warunkach. Ważna jest również odpowiednia porcja warzyw oraz owoców, które niekoniecznie muszą kończyć się na brokułach.

Kolejnym świetnym rozwiązaniem są sałatki. Z jednej strony możemy sporządzić je na własną rękę, z drugiej jednak strony coraz częściej można dostać świetne jakościowo gotowe sałatki. Zawsze należy jednak zwracać uwagę na skład, ponieważ część z nich tylko z pozoru wydaje się zdrowa.

Wbrew pozorom nawet tradycyjne kanapki, kojarzone z przerwami w szkole, mogą być wykonane w zdrowym wariancie, dopasowanym do naszej diety. Jeżeli mamy możliwość zakupu pieczywa w sprawdzonej lokalnej piekarni, w której do wypieku wykorzystano przykładowo wyłącznie pełnoziarnistą mąkę żytnią i zakwas - jest to świetny wybór. Z drugiej strony, jeżeli nie mamy takiej możliwości lub po prostu chcemy spróbować czegoś nowego, warto upiec swój własny chleb lub bułeczki. Przepisów na tego typu rzeczy czy nawet gotowych mieszanek jest mnóstwo, co w dużym stopniu ułatwia sprawę.

Jeżeli chodzi o dodatki, w „fit kanapkach” powinna znaleźć się spora porcja warzyw oraz dobrej jakości białka, czyli jajka, ryby czy mięso. Co do tłuszczu, na pewno nie należy wybierać pseudo zdrowej margaryny, a postawić na masło klarowane, oliwę z oliwek czy masło orzechowe.

Przekąski

Bardzo dobrym pomysłem, dla ułatwienia naszych zmagań z dietą w pracy czy szkole, są również różnego rodzaju przekąski, takie jak kabanosy, orzeszki, owoce czy produkty dietetyczne, takie jak chipsy proteinowe czy fit słodycze. Należy jednak uważać na ilość spożywanych przekąsek, tak by nie przekroczyć naszego dziennego zapotrzebowania. Zdrowe przekąski różnego rodzaju na pewno ułatwią i uatrakcyjnią naszą dietę.

Komentarze (0)



Co nowego na forum