SFD.pl - fitness, kulturystyka, trening, dieta i suplementacja
Ile kalorii ma pizza?
Dietetyka i zdrowe odżywianie

Ile kalorii ma pizza?

Dołącz do dyskusji 4150 odsłon 10 min. czytania

W czasie weekendu chętniej sięgamy po alkohol, słodycze, niezdrowe przekąski i fast food. Stosunkowo często wybór pada na pizzę. Wiele osób nie wyobraża sobie życia bez tego pieczonego w piecu, drożdżowego placka posmarowanego pomidorowym sosem i posypanego tartą mozzarellą. Jak dużo kalorii ma pizza i co w sobie kryje? Czy pizza może stanowić pełnowartościowy posiłek?

Ile kalorii może mieć pizza?

Kaloryczność pizzy może być zróżnicowana w zależności od rodzaju ciasta i dodatków, jakie się na niej znajdują.

Istnieje wiele odmian pizzy z licznymi dodatkami. Pizza może być przygotowana na cienkim lub grubym cieście. Dodatki jakie możemy na niej znaleźć to m.in. pieczarki, cebula, pomidory, oliwki, ananas, wędlina, owoce morza, boczek, mięso, sery, warzywa oraz sosy.

Oczywiście, znacznie zasobniejsza w kalorie jest pizza na grubym cieście oraz nadziewana, typu calzone, czy też pizza z serowymi rantami.

100 g pizzy serowej zawiera średnio 230-260 kcal.

Przy czym jeden kawałek pizzy waży około 150 g i tym samym dostarcza od 345 do 390 kcal.

Cała duża pizza o średnicy 40 cm waży około 1200g i dostarcza około 3000 kcal.

Najmniej kaloryczna jest pizza wegetariańska (ser, cebula, papryka, pieczarki, kukurydza, pomidory), która ma około 180-200 kalorii na 100 g. 

Najbardziej kaloryczne są natomiast pizzę typu cztery sery czy też pepperoni. 

Pizza cztery sery (pleśniowy, żółty, feta - ew. parmezan - i mozzarella, pomidory) może zawierać nawet 400 kcal w 100 gramach. Co daje około 600kcal w jednym kawałku.

Pizza pepperoni (kiełbasa pepperoni, ser żółty) ma kaloryczność zbliżoną (lub nieco wyższą do pizzy) z czterema seriami – około 420 kcal/ 100g.

Pizza a dieta

Liczysz kalorie, dbasz o sylwetkę – nie wiesz czy możesz pozwolić sobie na pizzę?

Pamiętaj, że kaloryczność pizzy wynika głównie z grubości ciasta i użytych dodatków.

Nawet jeśli jesteś na diecie, może spokojne raz na tydzień czy raz na dwa tygodnie zjeść pizzę, zwłaszcza gdy przygotujesz ją samodzielnie.

Jeśli przygotujesz cienkie ciasto i odpowiednio dobierzesz składniki, pizza nie będzie dużo bardziej kaloryczna niż kanapki.

Najwięcej kalorii kryje się zwykle w serze i mięsnych dodatkach. Dlatego jeżeli chcesz przygotować dietetyczną pizzę, wystarczy użyć mniejszej niż zwykle porcji sera.

 

Jak zredukować kaloryczność pizzy?

  • Cienkie ciasto – do wykonania cienkiego jak naleśnik ciasta na jedną pizzę wystarczy 125g mąki!
  • Mniej sera.
  • Sos pomidorowy przygotuj z pomidorów.
  • Ogranicz mięsne dodatki – zwłaszcza kiełbasę, salami.
  • Nie żałuj dodatków takich jak pieczarki, papryka, pomidory, cukinia, bakłażan, szpinak, rukola, cebula, szparagi, oliwki.
  • Zrezygnuj z sosów do pizzy, zwłaszcza tych na bazie majonezu.

Pizza to nie tylko kalorie, ale również sporo soli i tłuszczy. Z tego powodu nie polecałabym mimo wszystko jadać pizzy na co dzień.

Nie samo zło

Mimo stosunkowo wysokiej kaloryczności, sporej ilości soli i tłuszczów, pizza zawiera również cenne składniki odżywcze.

Dostarcza witamin i minerałów:

  • ser zawiera sporo wapnia oraz witamin z grupy B;
  • sos pomidorowy to źródło prozdrowotnego likopenu, a także witaminy A i potasu;
  • cebula jest bogata w witaminę C, chrom i błonnik, a ponadto pomaga obniżyć ciśnienie krwi i poziom cholesterolu.\

Zdrowsza wersja pizzy

Pizzę można przygotować również w nieco zdrowszej wersji, wykorzystując mąkę pełnoziarnistą lub przykładowo gryczaną i ryżową.

Użycie wyżej wymienionych mąk gwarantuje, że posiłek będzie miał więcej wartości odżywczych (dzięki temu, że mąka jest nieoczyszczona).

Co więcej, będzie bardziej bogaty w błonnik, dzięki czemu po jego zjedzeniu dłużej będziemy odczuwać sytość.

Poniżej znajdziesz link do łatwego i smacznego przepisu na domową pizzę.

http://www.sfd.pl/Bezglutenowa_pizza_ry%C5%BCowo_gryczana-t1120129.html

Przygotowana w domu pizza, przykładowo na bazie mąki gryczanej i ryżowej z sosem pomidorowym, mozzarellą, pieczarkami, oliwkami i piersią z kurczaka, może stanowić pełnowartościowy posiłek.

Podsumowując, z pizzą jest jak ze wszystkim - co za dużo, to niezdrowo. Jednak gdy zachowamy umiar, pizza może okazać się nie najgorszym wyborem. 

Zamiast wybierać mrożonki czy też pizzę z pizzerii niewiadomego pochodzenia, polecam przygotować pizzę samodzielnie w domu. Przygotowanie takiego posiłku nie jest specjalnie skomplikowane, a mamy wówczas pewność, jakich składników do jej przygotowania użyliśmy.

Komentarze (0)



Co nowego na forum