SFD.pl - fitness, kulturystyka, trening, dieta i suplementacja
Dynia - pyszna i zdrowa
Dietetyka i zdrowe odżywianie

Dynia - pyszna i zdrowa

Dołącz do dyskusji 398 odsłon 5 min. czytania

Wielu osobom mogłoby się wydawać, że dynia to warzywo, które nadaje tylko smak potrawom i jedyne gdzie można ją zastosować to zupa krem. W rzeczywistości jest zupełnie inaczej. Warzywo to posiada liczne właściwości, które w znacznym stopniu pomóc mogą nam w różnego rodzaju problemach zdrowotnych. Poznajmy najważniejsze z nich. 

Charakterystyka

Dynia jest rośliną jednoroczną i wyróżniamy jej aż 20 gatunków. Co ciekawe, nie jest ona warzywem a owocem, w dodatku zaliczanym do jagodowych. Z drugiej jednak strony, według systematyki zaliczyć ją można do warzyw. Pochodzi ona z okolic Ameryki Środkowej i południowych stanów USA.

Znaczną zaletą dyni jest to, że w odróżnieniu od warzyw, np. korzeniowych czy kapustnych, nie kumuluje ona metali ciężkich i metabolitów pestycydów.

Skład

100 g dyni posiada tylko 26 kcal. Z tego 1 g białka, zero tłuszczu i 6 g węglowodanów. W ich skład wchodzi 1g cukrów prostych. Dlatego też jest łatwostrawna i stosowana w przypadkach problemów trawiennych. Na szczególną uwagę zasługuje zawartość witaminy A, która wynosi 7385 IU, czyli aż 148% dziennego zapotrzebowania. Wśród składników mineralnych wyróżnić należy zawartość potasu, który wynosi 240 mg – 10%.

Wartości odżywcze dyni (w 100 g - surowej) Wartość energetyczna - 26 kcal Białko ogółem - 1 g Tłuszcz - 0 g Węglowodany - 6 g (w tym cukry proste 1 g) Błonnik - 0,5 g Witaminy Witamina C – 9 mg Tiamina – 0,1 mg Ryboflawina – 0,11 mg Niacyna - 0,6 mg Witamina B6 - 0,1 mg Kwas foliowy – 16 µg Witamina A – 7385 IU Witamina E – 1,1 mg Witamina K – 1,1 µg Minerały Wapń – 21 mg Żelazo - 0,8 mg Magnez - 12 mg Fosfor - 44 mg Potas - 340 mg Sód – 1 mg Cynk - 0,3 mg Miedź 0,1 mg Selen 0,3 µg

Silny przeciwutleniacz

Dynia jest bardzo dobrym źródłem beta-karotenu. Związek ten jest antyoksydantem. Dzięki swoim właściwościom jest w stanie zwalczać wolne rodniki, hamując procesy oksydacyjne, które przyczyniają się do rozwoju różnego rodzaju chorób i dolegliwości. Zmniejsza to stany zapalne w organizmie oraz może działać antynowotworowo. Działanie to wynika również z obecności fitosteroli. Związki te obecne są głównie w pestkach z dyni. Mają one udowodnione działanie zmniejszające stany zapalne prostaty, nie dopuszczając do jej przerostu i zmian nowotworowych.

Regulacja gospodarki insulinowej i PCOS

Dynia w swoim miąższu zawiera cenny składnik – D-chiro-inozytol. Jest to pochodna glukozy, izomer inozytolu. Chińscy naukowcy odkryli, iż związek ten ma podobnie działanie do insuliny. Stymuluje on regenerację wysp Langerhansa trzustki i gospodarkę insulinową.

D-chiro-inozytol pozyskiwany jest poprzez przekształcenie mio-inozytolu, o który łatwiej wraz z dietą. Niestety u osób cierpiących na zespół policystycznych jajników dochodzi do zaburzenia przekształcenia tych związków. Z pomocą przychodzi w takiej sytuacji dynia. Substancja ta, działając pozytywnie na wrażliwość insulinową i regulację androgenów, jest w stanie wspomagać organizm w walce z PCOS.

Podsumowanie

Dynia, jako warzywo dość tanie o niskiej wartości kalorycznej i ciekawym składzie, na pewno warta jest wprowadzenia do diety. Szczególnie w sezonie jesienno-zimowym. Rozgrzewający krem z dyni idealnie sprawdzi się jako dodatek do posiłku.

Komentarze (0)



Co nowego na forum