SFD.pl - fitness, kulturystyka, trening, dieta i suplementacja
Dieta IF - 3 powody, dla których warto stosować przerywany post
Dietetyka i zdrowe odżywianie

Dieta IF - 3 powody, dla których warto stosować przerywany post

Dołącz do dyskusji 1004 odsłony 15 min. czytania

Każdy, kto trenuje już od pewnego czasu na siłowni, interesuje się tematyką diety czy fitness doskonale wie, że aby budować mięśnie, konieczna jest odpowiednia podaż białka, bodziec w postaci treningu, dobrze zbilansowana dieta oraz odpowiednia regeneracja. Niestety wraz z dodatnim bilansem kalorycznym, koniecznym do budowania mięśni, przybywa nam również tkanki tłuszczowej. Chcąc więc uzyskać ładną sylwetkę, musimy przybrać na masie mięśniowej, a następnie utracić zbędną tkankę tłuszczową.

Wielu osobom udaje się osiągnąć zamierzony cel poprzez intensywne, systematyczne treningi, rygorystyczną, zbilansowaną dietę oraz poprzez wytrwałość. Jednak czy istnieje sposób, aby osiągnąć takie efekty pomijając regularne posiłki? 

Większość ludzi uważa post bądź głodówkę za coś złego, coś co może prowadzić jedynie do utraty wagi oraz uszczerbku na zdrowiu. Wbrew pozorom, okresowy post może mieć wiele zalet, nie tylko dla naszej sylwetki, ale również zdrowia.

System, o którym mowa nazywa się Intermittent Fasting, w skrócie IF bądź pod polską nazwą "post okresowy". Ten system żywieniowy zakłada planowane okresy postu w naszym rozkładzie dnia (około 16 godzin) oraz tzw. okno, podczas którego uzupełniamy potrzebne nam kalorie (około 8h). Zazwyczaj "okno" otwiera się potreningowym shakiem lub ewentualnie posiłkiem stałym. Istnieje również inna metoda IF, która zakłada 24 godzinny post raz bądź dwa razy w tygodniu, zamiast typowego podziału poszczególnych dnia na "post" oraz "okno".

Dlaczego powinniśmy spróbować diety IF i jakie są jej zalety?

1. Post sprzyja utracie wagi

Pierwszy powód jest dosyć oczywisty - podczas gdy nie dostarczamy naszemu organizmowi pokarmu przez pewien okres, zaczyna on szukać źródła energii. Pierwszym źródłem, z którego najłatwiej jest mu pozyskać energię, są zapasy w postaci glikogenu oraz tłuszcz. Zaplanowana głodówka ma ten plus, że możesz nasilić spalanie zapasów poprzez trening, który kończy post, a podczas którego spalamy dodatkowe kalorie. Co więcej, nie musimy się bać katabolizmu mięśniowego, krótki post i trening zaraz po nim na pewno go nie spowoduje. Nie tak łatwo jest utracić mięśnie, które nasz organizm i my w pocie czoła wypracowaliśmy. Po tym, jak kończy się okres chwilowej głodówki, a nasz organizm ma wyczerpane rezerwy po treningu, musi jak najprędzej uzupełnić rezerwy, czyli glikogen - który sukcesywnie uzupełnia podczas "okna". Z kolei tłuszcz, np. po treningu interwałowym, jest wciąż spalany na poczet pokrycia długu tlenowego.

2. Post sprzyja naszej gospodarce hormonalnej - dzięki czemu możemy zyskać więcej mięśni i spalić więcej tłuszczu

Podczas gdy my śpimy w nocy, nasz organizm cały czas pracuje, w tym m.in. nasz układ hormonalny. Podczas snu w dużym stopniu wydzielany jest hormon wzrostu - kluczowy w kwestii budowania masy mięśniowej, odbudowy włókien mięśniowych i zwiększania siły. Spożywając posiłek z rana, zatrzymujemy jego wydzielanie, jednak jeżeli "przegłodzimy" się po nocy, wydłużymy okres wydzielania się hormonu wzrostu. Ma to spory wpływ na rozbudowę naszych mięśni.

Kolejnym hormonem, który ma pozytywny wpływ na naszą sylwetkę, jest leptyna, czyli tzw. hormon sytości. Leptyna ma ogromny wpływ na utratę tkanki tłuszczowej, jest to związane z jej oddziaływaniem na hormony T3 oraz T4. Dwa tak silne hormony, jeżeli chodzi o spalanie tłuszczu, że często używane są jako doping, aby "dociąć" się przed zawodami. Pomijając jednak nielegalny i niezdrowy aspekt dopingu, możemy w całkiem naturalny sposób wzmocnić działanie hormonów T3 oraz T4 poprzez okresowy post.

3. Dieta IF może mieć pozytywny wpływ na naszą wątrobę oraz centralny układ nerwowy (CUN)

Post skłania nasz organizm do czerpania energii z innych źródeł, skoro główne "paliwo"- czyli pokarm - zostaje mu zabrane. Ten aspekt wydaje się już jasny. Jednak poza tym, że organizm czerpie energię z glikogenu oraz tłuszczu, pozyskuje ją również w jeszcze jeden sposób, poprzez autofagię komórkową, czyli w dużym uproszczeniu - oczyszczenie.

Na temat tak zwanych diet oczyszczających aż roi się w internecie, jednak większość z nich jest nieefektywna i bardzo często wręcz niezdrowa. Okresowy post może przyczynić się do oczyszczenia komórek, których większość znajduje się w naszej wątrobie - organie odpowiadającym za "filtr" toksyn w naszym organizmie.

Najnowsze badania nad postem okresowym wskazują również na to, że ma on pozytywny wpływ na nasz układ nerwowy oraz regenerację neuronów. Jest to naprawdę spory plus i ogromne odkrycie, ponieważ wcześniej uważano, że regeneracja neuronów nie jest możliwa. Jest to ważny aspekt dla osób trenujących regularnie i intensywnie, jak również dla każdego z nas. Jesteśmy narażeni w codziennym życiu na stres, stymulanty, używki oraz wiele innych bodźców, które mają zły wpływ na nasz CUN. Dieta IF może przyczynić się do poprawy funkcjonowania CUN, w tym naszego mózgu.

Podsumowanie

Dieta IF ma nie tylko spory wpływ na utratę wagi i tkanki tłuszczowej, pomaga budować siłę oraz masę mięśniową, ale pozwala również osiągnąć dość szybko spektakularne efekty. Przez co jest idealnym rozwiązaniem dla osób chcących zdążyć do lata. Co więcej, ma ona również pozytywny wpływ na nasze zdrowie, poprawia działanie układu hormonalnego, regeneruje wątrobę oraz wspomaga centralny układ nerwowy.

Komentarze (3)

kebula

...tylko weź tyle wytrzymaj bez jedzenia %-)

blue_hope

da się ;-)

jezoo

Pytanie: Czy po poście wracamy na bilans 0 czy przechylamy szalę na którąś ze stron?



Co nowego na forum