Mąka migdałowa staje się coraz częstszą alternatywą dla mąki pszennej. Sięgają po nią często osoby unikające zbóż, a zwłaszcza pszenicy. Mąka migdałowa charakteryzuje się niską zawartością węglowodanów, bogactwem składników odżywczych i lekko słodkawym posmakiem. Spożywanie mąki migdałowej może przynosić wiele korzyści zdrowotnych.

Mąka migdałowa - czyli co?

Mąka migdałowa powstaje ze zmielonych migdałów. Proces obejmuje blanszowanie migdałów w celu usunięcia skórek, a następnie zmielenie i przesianie na drobną mąkę.

Mąka migdałowa jest niezwykle bogata w składniki odżywcze. Wartość energetyczna zależy od tego, czy mąka została odtłuszczona.

Mąka ze zmielonych migdałów dostarcza niemalże 500 kcal na 100 g produktu.

Częściowo odtłuszczona mąka migdałowa dostarcza około 360 kcal na 100 g, z czego 20 g to tłuszcze, 13 g węglowodany, 30 g białko.

Mąka migdałowa bogata jest w witaminę E, która działa jak przeciwutleniacz. Badania pokazują, że wyższe spożycie witaminy E wiąże się z niższymi wskaźnikami chorób serca i choroby Alzheimera.

Kolejny składnik, w który bogata jest mąka migdałowa to magnez. Odpowiednie spożycie magnezu może poprawić kontrolę poziomu cukru we krwi, obniżyć ryzyko insulinooporności i obniżyć ciśnienie krwi.

W mące migdałowej znajdziemy również sporo błonnika, który wspomaga funkcjonowanie układu pokarmowego i zapewnia większe uczucie sytości.

mąka migdałowa

Zalety spożywania mąki migdałowej

1. Mąka migdałowa jest dobra dla gospodarki cukrowej

Zamiana mąki pszennej na migdałową pomoże Ci uregulować poziom cukru we krwi. W mące pszennej znajduje się bowiem duża ilość oczyszczonych węglowodanów i mała ilość substancji odżywczych. I odwrotnie, mąka migdałowa to mała ilość węglowodanów i wysoka zawartość składników odżywczych, dobrych tłuszczów i błonnika.

Mąka migdałowa sprawdzi się lepiej dla unormowania cukru, niż mąki konwencjonalne ze względu na wysoką zawartość magnezu i błonnika oraz niski indeks glikemiczny.

2. Mąka migdałowa jest bezglutenowa

Mąka migdałowa jest naturalnie produktem bezglutenowym, co czynni ją świetną alternatywą dla osób z celiakią lub nietolerancją glutenu.

3. Mąka migdałowa może pomóc obniżyć poziom cholesterolu LDL i ciśnienie krwi

Składniki odżywcze znajdujące się w mące migdałowej mogą pomóc w obniżeniu cholesterolu LDL, a także obniżeniu ciśnienia krwi.

Badania dowodzą, iż u osób spożywających migdały obserwuje się spadek poziomu LDL.

Jak korzystać z mąki migdałowej?

Mąka migdałowa świetnie sprawdza się w wypiekach. W większości przepisów możemy zamienić mąkę pszenną na mąkę migdałową i wypiek powinien się udać.

Wadą mąki migdałowej będzie jedynie fakt, iż wypieki będą bardziej płaskie, mniej wyrośnięte. Dzieje się tak ze względu na brak glutenu. Gluten pomaga zwiększać objętość ciasta i zatrzymuje w nim powietrze, nadaje ciastu również lepkość i sprężystość.

Mąka migdałowa sprawdzi się również świetnie w postaci panierki do mięs, ryb, a także warzyw. Wystarczy doprawione mięso obtoczyć w mące migdałowej i upiec lub usmażyć.

Zastępując mąkę pszenną mąką migdałową warto pamiętać, że ta druga mimo tego, iż zdrowsza i bardziej wartościowa jest bardziej kaloryczna.

Jak wypada mąka migdałowa w porównaniu z mąką pszenną i kokosową?

Porównanie z mąką pszenną

  • Mąka pszenna zawiera znacznie więcej węglowodanów, ma jednak mniej tłuszczów, niż mąka kokosowa.
  • Mąka migdałowa jest bardziej kaloryczna, niż mąka pszenna.
  • Mąka migdałowa dostarcza witaminy E, magnezu i błonnika. Mąka pszenna jest uboga w te składniki.
  • Mąka migdałowa jest bezglutenowa w przeciwieństwie do mąki pszennej.
  • Wypieki z mąki migdałowej są mniej wyrośnięte, niż te z mąki pszennej.

Porównanie z mąką kokosową

  • Mąka kokosowa ma więcej węglowodanów i mniej tłuszczu, niż mąka migdałowa.
  • Mąka kokosowa jest mniej kaloryczna, niż mąka migdałowa, ale zawiera mniej składników odżywczych.
  • Obie mąki są bezglutenowe.
  • Mąka kokosowa jest trudniejsza do zastosowania w wypiekach, niż mąka migdałowa. Wypieki z niej są suche i rozpadają się. Dzieje się tak ze względu na silną absorbcję wody przez mąkę kokosową.

Do przepisów z użyciem mąki kokosowej należy dodawać więcej wody.

Podsumowując: jeśli szukasz mąki, która jest niskowęglowodanowa, bogata w składniki odżywcze i bezglutenowa to mąka migdałowa będzie doskonałym wyborem. Mąka migdałowa może być dobrą alternatywą dla mąki pszennej, dla osób chorujących na celiakię.