logo
zamknij zamknij
Dietetyka i zdrowe odżywianie

Czy diety oczyszczające działają?

Dołącz do dyskusji 979 odsłon 10 min. czytania

Moda na diety oczyszczające cały czas rośnie. Coraz częściej słyszymy o „detoksykacji, dietach oczyszczających, dietach sokowych, głodówkach na oczyszczenie organizmu” oraz wielu innych dietach, mających na celu oczyszczenie naszego organizmu z niekorzystnych substancji. Ich zwolennicy zapewniają o ich korzystnym wpływie na usunięcie zalegających w naszym organizmie toksyn spożytych z pożywieniem, które wywołują uczucie ciężkości i ciągłego zmęczenia, spowalniają metabolizm, prowadzą do powstawania masy tłuszczowej oraz niekorzystnie wpływają na ogólny stan naszej sylwetki, wyglądu i zdrowia. Nadmiar toksyn może doprowadzić do powstania wielu groźnych chorób.

Nawet jeśli prowadzimy zdrowy styl życia, a w naszej diecie znajdują się świeże, nisko przetworzone, zdrowe produkty, to i tak szkodliwe substancje dostają się do naszego organizmu, gdyż znajdują się prawie we wszystkim. Konserwanty, substancje poprawiające walory smakowe, fakturę pożywienia, pestycydy, resztki nawozów, a nawet metale ciężkie trafiają do organizmu z pożywieniem.

Typy diet oczyszczających

Jest wiele rodzajów tego typu diet, wyróżniamy diety warzywno-owocowe, sokowe, koktajlowe, ziołowe oraz wiele innych. Większość z nich opiera się na podobnych zasadach. Kluczem do oczyszczenia organizmu z toksyn jest restrykcja kaloryczna, która zwykle mieści się w przedziale od 500 do 800 kcal. Podstawowe zasady dotyczą eliminacji spożycia produktów przetworzonych, alkoholu, papierosów czy też kawy. Szczególny nacisk stawia się również na ilości wypijanej wody oraz naparów. Skrajnym rodzajem diety oczyszczającej jest głodówka, która trwa zazwyczaj dość krótko, jednakże jest najbardziej intensywną odmianą detoksykacji. Wybór odpowiedniej diety oczyszczającej jest uzależniony od czynników takich jak wiek, pora roku, a przede wszystkim stan zdrowia. Ważny jest wybór odpowiedniego czasu, kiedy stosujemy dietę. Najlepszy okres na kurację oczyszczająca to czas wolny, kiedy nie musimy być aktywni podczas trwania kuracji.

Korzyści związane ze stosowaniem diety oczyszczającej

Z częścią diet oczyszczających związanych jest wiele korzyści, takich jak poprawa kondycji skóry, włosów, poprawa nastroju, lepsza jakość snu, co ma swoje podłoże w wysokiej podaży witamin i minerałów. Należy podkreślić, że prawidłowa dieta oczyszczająca zaleca spożywanie konkretnych posiłków, niewielkich, ale takich, które zawierają niezbędne substancje odżywcze i nie mają negatywnego wpływu na ogólne funkcjonowanie organizmu.

Co więcej, ograniczenie spożycia białka i produktów zbożowych przy zwiększeniu udziału owoców i warzyw w naszej diecie korzystnie wpływa na równowagę kwasowo-zasadową, która jest mocno zaburzona przez standardową dietę.

Kolejnym pozytywnym aspektem detoksu, który potwierdza jego działanie jest proces autofagii - kataboliczny proces polegający na trawieniu przez komórkę obumarłych lub uszkodzonych elementów jej struktury. Proces nasila się w przypadku braku substancji odżywczych, takich jak białko czy energia pochodząca ze zbilansowanej diety.

Detoks organizmu nie zaszkodzi zdrowym osobom, dla których kilkudniowe oczyszczanie jest wstępem do zdrowego odżywiania, czy też tym, którzy chcą odtruć swój organizm z trwającego przez długi okres niezdrowego stylu życia. Jednakże musi to być przemyślana, zbilansowana i dobrze zaplanowana detoksykacja, najlepiej pod okiem lekarza. Twórcy diet oczyszczających najczęściej zaznaczają, że są one bezpieczne dla ludzi zdrowych oraz odradzają ich stosowanie bez konsultacji z lekarzem.

Co więcej, diety oczyszczające nie są przeznaczone dla kobiet w ciąży lub karmiących piersią, jak również dzieci czy osób cierpiących na choroby układu pokarmowego.

Negatywny wpływ na zdrowie

Mimo wielu zalet, które mogą wynikać ze stosowania diety oczyszczającej, może ona mieć także negatywny wpływ na nasze zdrowie. W większości diety oczyszczające prowadzą do skrajnych metod żywienia, takich jak spożywanie wyłącznie lemoniady czy spożywanie około 500 kcal na dobę pochodzących głównie z węglowodanów i tłuszczu.

Za oczyszczanie naszego organizmu z toksyn odpowiadają głównie wątroba i nerki, które w przypadku zdrowych osób neutralizują efekt szkodliwych substancji i wydalają je z organizmu. Restrykcja kaloryczna na diecie oczyszczającej zakładająca przykładowe 500 kcal może prowadzić do zaburzenia funkcji wielu narządów, w tym właśnie wątroby i nerek.

Co więcej, w przypadku gdy „oczyszczanie” wybiega poza okres kilku dni, coraz bardziej prawdopodobne stają się niedobory żywieniowe, które nie przyczyniają się do poprawy stanu zdrowia. Mogą one prowadzić do złego samopoczucia, pogorszenia się kondycji naszej skóry, bólów głowy oraz innych dolegliwości powiązanych z brakiem energii z pożywienia. Kolejnym aspektem jest gwałtowne przejście z niezdrowego trybu życia na detoks, a następnie powrót do dotychczasowego sposobu odżywiania się. Takie okresowe zmiany w żywieniu mogą mieć negatywny wpływ zarówno na nasz organizm, jak i psychikę.

Podsumowanie

Mając zdrową, zbilansowaną dietę nie ma potrzeby stosowania diet oczyszczających, ponieważ jest to podstawa do prawidłowego działania organizmu. Dieta uwzględniająca małą ilość produktów przetworzonych, bogata w witaminy i minerały, odpowiednie nawodnienie organizmu oraz uzupełnienie diety suplementacją składników, które ciężko dostarczyć z pożywieniem, jest najlepszym rozwiązaniem. Warto również wzbogacić dietę o antyoksydanty oraz produkty wspomagające pracę wątroby i nerek, takie jak: zielona herbata, ostropest plamisty czy czosnek. Szybkie oczyszczanie organizmu, mimo wielu zalet, wcale nie musi być dla nas korzystne, dlatego lepiej skupić się na zdrowym, zbilansowanym żywieniu przez cały rok, zamiast stosować skrajne metody detoksykacji. Detoks jest raczej sposobem na „oczyszczenie” naszego sumienia podczas niezdrowego stylu życia niż sposobem na oczyszczenie naszego ciała.