Nadal wiele osób boi się sztucznych słodzików, ale większość z tego, co można o nich usłyszeć i przeczytać to mity. Artykuł ten pomoże Ci oddzielić fakty od fikcji i poznać prawdę dotyczącą słodzików. Wyciągnijmy racjonalne wnioski patrząc na to, co mówią na ten temat badania naukowe.

Oto cztery mity dotyczące słodzików.

1. Sztuczne słodziki sprawiają, że jesteś gruby

Lubimy obwiniać konkretne składniki diety za to, że tyjemy. Bezustannie znajdujemy winowajców otyłości panującej na świecie i liczymy na to, że usunięcie danego składnika z menu sprawi, że problem tycia zniknie.

Usuń gluten ze swojej diety - schudniesz. Usuń nabiał ze swojej diety - schudniesz. Usuń mięso ze swojej diety - schudniesz.

Sztuczne słodziki też nie zostały oszczędzone. Ich spożycie przyczyniać ma się do rozwoju otyłości na świecie. Jeśli jednak przyjrzymy się wynikom badań zobaczymy, że jest dokładnie odwrotnie.

W jednym z badań 41 osób z nadwagą otrzymało słodzone cukrem suplementy lub suplementy słodzone słodzikami oraz poproszono o kontynuowanie normalnej diety. W ciągu 10 tygodni grupa osób przyjmująca suplementy słodzone cukrem zyskała 1,6 kg, z czego 1,3 kg stanowiła tkanka tłuszczowa. Grupa, która spożywała suplementy słodzone słodzikami nie zmieniła rzeczywistej masy tkanki tłuszczowej.

Badanie to nie jest odosobnione. W innym badaniu trwającym 3 tygodnie połowa uczestników otrzymywała napój słodzony syropem kukurydzianym, druga grupa napój słodzony aspartamem (zasadniczo podobnie wypadłoby porównanie coca coli i dietetycznej coca coli). Słodzone cukrem napoje powodowały, że ludzie przybierali na wadze, podczas, gdy słodzone aspartamem sprzyjały utracie masy ciała.

Przeprowadzono również badanie na 641 dzieciach w wieku od 4 do 11 lat. Zostały one losowo przydzielone do spożycia sztucznie słodzonych napojów lub słodkich napojów słodzonych cukrem. W ciągu 18 miesięcy dzieci z grupy napojów słodzonych cukrem zyskały na wadze, miały wyższe pomiary fałd skórnych i większy obwód pasa.

Tak więc ogólnie rzecz biorąc, w badaniach interwencyjnych wygląda na to, że sztuczne słodziki, szczególnie w postaci napojów gazowanych, nie powodują zwiększenia wagi.

2. Sztuczne słodziki są gorsze od cukru

Powszechnie uważa się, że sztuczne słodziki są gorsze od cukru, ponieważ powodują wzrost insuliny, ale nie mają kalorii, a na dodatek to sama chemia. Wstępne badania z 1998 r. wykazały, że gdy aspartam był bezpośrednio podawany do komórek produkujących insulinę, nie robił nic w zakresie uwalniania insuliny.

W 2009 r. opublikowano badanie, w którym uczestnikom podawano słodki napój gazowany lub jego dietetyczny odpowiednik. Napój dietetyczny miał bardzo niewielki (nieistotny statystycznie) wpływ na wzrost wydzielania insuliny.

Tak więc wydaje się, że większość sztucznych słodzików naprawdę nie powoduje szalonych skoków insuliny.

3. Sztuczne słodziki zrujnują twój mikrobiom

Istnieją spekulacje i obawy, że sztuczne słodziki mogą zmienić twój mikrobiom. Zmiany w mikrobiomie mogą z kolei spowodować zwiększenie masy ciała. U myszy wykazano, że sztuczne słodziki w naprawdę wysokich dawkach mogą powodować niekorzystne zmiany w mikrobiomie i że może to powodować postać "nietolerancji glukozy". Okazuje się jednak, że nie wszystkie sztuczne słodziki spowodowały ten efekt. Co więcej, sama sacharoza spowodowała to samo zjawisko!

Dane te nie zostały potwierdzone w badaniach przeprowadzonych na ludziach.

mikrobiom

Możemy powiedzieć, że w przypadku gryzoni istnieją pewne dowody na to, że niektóre sztuczne słodziki mogą zmienić nasz mikrobiom, ale nie mamy pojęcia, co dzieje się u ludzi.

4. Aspartam jest trujący

Ludzie nazywają aspartam trucizną.

Aspartam jest metabolizowany do metanolu, co jest szkodliwe i może prowadzić do uszkodzenia wzroku. Uważa się, że metanol jest toksyczny.

Aby aspartam był trujący, musisz przekształcić go w duże ilości metanolu, a następnie w mrówczan.

30 osób otrzymało aspartam w dawce 34 mg / kg, 100 mg / kg, 150 mg / kg i 200 mg / kg. Jest to odpowiednik picia około 12 do 80 puszek dietetycznej coli dziennie. W dawce 34 mg / kg poziomy metanolu były niewykrywalne, ale były wykrywalne w dawkach 100, 150 i 200 mg / kg.

Pozostaje jednak pytanie, kto zamierza pić więcej, niż 12 puszek dietetycznej coli dziennie?

Ilość w tym wypadku ma ogromne znaczenie.

Pamiętajmy też, że każda substancja może stać się trucizną. Wszystko zależy od dawki.

Podsumowując

W oparciu o wyniki wielu badań  można stwierdzić, iż sztuczne słodziki nie powodują przyrostu masy ciała. W rzeczywistości mogą pomóc Ci schudnąć i utrzymać wagę. Wydaje się, że nie mają one znaczących właściwości insulinogennych. Istnieją bardzo ograniczone dowody na to, że niektóre z nich w znacznych dawkach zmieniają mikrobiom u gryzoni, ale nie zostało to udowodnione u ludzi. Spożywanie słodzików w rozsądnych ilościach wydaje się być bezpieczne, gdyż nie wykazano ich toksycznego wpływu na ludziki organizm.

Sztuczne słodziki nie są gorsze od cukru.

Referencje:

Sucrose compared with artificial sweeteners: different effects on ad libitum food intake and body weight after 10 wk of supplementation in overweight subjects.

Effect of drinking soda sweetened with aspartame or high-fructose corn syrup on food intake and body weight.

A Trial of Sugar-free or Sugar-Sweetened Beverages and Body Weight in Children.

Use of artificial sweeteners and fat-modified foods in weight loss maintainers and always-normal weight individuals.

Effects of Artificial Sweeteners on Insulin Release and Cationic Fluxes in Rat Pancreatic Islets.

Ingestion of Diet Soda Before a Glucose Load Augments Glucagon-Like Peptide-1 Secretion.

Artificial sweeteners induce glucose intolerance by altering the gut microbiota.

Acute bilateral blindness caused by accidental methanol intoxication during fire "eating".

Blood methanol concentrations in normal adult subjects administered abuse doses of aspartame.