Domowe posiłki często uważane są za zdrowe. W większości przypadków jest to prawda, ponieważ gotując samodzielnie kontrolujesz dobór składników i ich jakość. Jednak możesz podczas gotowania popełnić błędy, które sprawią że posiłek nie będzie zdrowy.

1. Smażenie na produktach o niskiej temperaturze dymienia

Punkt dymienia to najniższa temperatura w jakiej tłucz zaczyna się rozkładać (niską temperaturę dymienia posiada np. masło). Im wyższa temperatura dymienia danego tłuszczu, tym kwasy tłuszczowe zawarte w nim są odporniejsze na rozkład. Potrawy nabierają smaku spalenizny i stają się szkodliwe dla zdrowia. Smażony produkt zaczyna się degradować i wyzwalać substancje rakotwórcze. Za główny czynnik rakotwórczy uważana jest akroleina.

http://bundles.sfd.pl/SFD/2018/2/1/b156e4495c234eecbf3d1264fffef4cd-small.jpg

2. Głębokie smażenie i ponowne użycie oleju

Głębokie smażenie jest jednym z najbardziej niezdrowych sposobów przygotowywania żywności - zwiększa zawartość tłuszczu w potrawach, co z kolei może prowadzić do zwiększenia masy ciała i otyłości. Ponadto, większość ludzi ma tendencję do wielokrotnego używania oleju, ponowne podgrzewanie oleju w bardzo wysokich temperaturach zwiększa zawartość tłuszczów trans. Tłuszcze trans są związane ze wzrostem utleniania wolnych rodników oraz z większą częstotliwością występowania raka. Dlatego nie powinno się smażyć na głębokim tłuszczu, ani ponownie używać oleju do smażenia. Zamiast smażyć na głębokim tłuszczu można smażyć płytko lub piec.

3. Niewłaściwe grillowanie

Grill jest uważany za jeden z  najsmaczniejszych sposobów gotowania żywności. Jednak smażenie na grillu może być złe. Gdy tłuszcz z mięsa i marynaty kapie na gorący węgiel podczas grillowania, powstaje dym zawierający niebezpieczne substancje rakotwórcze. Ponadto, dym z grilla może powodować zaburzenia oddechowe. W związku z tym, decydując się na grilla, potrawy należy smażyć na tackach tak aby tłuszcz nie ściekał.

4. Krojenie warzyw i owoców na długo przed gotowaniem

Owoce i warzywa są bogate w witaminę C oraz wiele witamin z grupy B. Witamina C i niektóre witaminy z grupy B ulegają zniszczeniu pod wpływem ekspozycji na światło lub ciepło. Krojenie warzyw lub owoców na długo przed gotowaniem przyczynia się do tego procesu.

5. Używanie plastikowych pojemników podczas podgrzewania w kuchence mikrofalowej

Plastikowe pojemniki są najwygodniejszym sposobem przechowywania żywności podczas zabierania ze sobą posiłków do pracy, mogą one jednak zawierać substancje rakotwórcze zdolne przeniknąć do żywności podczas podgrzewania w kuchence mikrofalowej – do tego odpowiednie będą tylko naczynia ceramiczne.

6. Krojenie mięs i warzyw na tej samej desce

Podczas krojenia mięsa na drewnianej desce wyciekają z niego płyny, które wnikają w głąb deski. To powoduje, że trudno ją domyć - do pokrojonych na niej warzyw mogą przedostać się trujące bakterie. Najlepiej wyposażyć kuchnię w przynajmniej dwie deski lub zainwestować w deskę szklaną.

http://bundles.sfd.pl/SFD/2018/2/1/58e45d1eb5d5453c89e6a060a3ffc364-small.jpg

7. Gotowanie warzyw zbyt długo

W tym wypadku warzywa co prawda nie stają się niezdrowe, jednak tracą one swoje wartości. Ugotowane warzywa powinny być al dente (w wolnym tłumaczeniu „na ząb”), czyli lekko twarde.