SFD.pl - fitness, kulturystyka, trening, dieta i suplementacja
Źle zbilansowana dieta - oznaki
Dietetyka i zdrowe odżywianie

Źle zbilansowana dieta - oznaki

Dołącz do dyskusji 1520 odsłon 15 min. czytania

Wybór strategii żywieniowej to nie tylko bazowanie na samej ilości kalorii, jaką dostarcza dieta, czy na tym, aby zgadzał się skład poszczególnych makroskładników w bilansie dobowego zapotrzebowania. Osoby, które za pomocą diety faktycznie chcą podnieść możliwości zdrowotne własnego ciała powinny dodatkowo zadbać o to, aby jadłospis uwzględniał poszczególne witaminy, minerały, kwasy tłuszczowe czy związki, odpowiedzialne m.in. za hamowanie działania wolnych rodników, czyli przeciwutleniacze. Jakie oznaki płynące z Twojego ciała świadczyć mogą, że Twoja rozpiska żywieniowa wymaga korekty? 

1. Pojawienie się problemów skórnych

Zmiany w obrębie powłok skórnych zarówno mogą świadczyć o tym, że w diecie brakuje składników odpowiedzialnych za jej kondycję, jak np: witamina B5, cynk, krzemionki, kolagen, jak i o tym, że dieta może posiadać pewne komponenty antyodżywcze, które manifestują się poprzez zmiany w obrębie skóry. Ważne jest, aby namierzyć produkt, który będzie prowokował uczulenie na ciele, co pozwoli na to, aby zachować nienaganną kondycję skóry. Czasem osoby spożywające np. nadmiar białka czy cukrów prostych mają problemy z wysypkami, krostkami, a nawet trądzikiem, co uwarunkowane jest indywidualnymi reakcjami, głównie elementów skóry odpowiedzialnych za jej natłuszczenie.

2. Częste infekcje i przeziębienia

Kolejny symptom, który świadczyć może o tym, że dieta wymaga korekty i uzupełnienia w pewne związki mineralne czy też witaminy, to podatność na choroby. Należy jednak pamiętać, że sama podaż witamin i minerałów to nie wszystko, a problem może dotyczyć np. zbyt niskiej kaloryczności, która upośledza funkcjonowanie układu odpornościowego. Zbyt restrykcyjne diety, jak i niska podaż związków mineralnych i witaminowych, zazwyczaj idzie ze sobą w parze, co sprawia, że mamy gotową katastrofę zdrowotną.

3. Utrzymujące się bóle mięśni

Zbyt długo utrzymujące się bóle mięśniowe świadczyć mogą o tym, że podaż energii, jak i składników budulcowych dla Twojego organizmu nie jest optymalna. Jeżeli dieta jest niedopasowana do Twoich potrzeb, regeneracja jest nieco upośledzona i trwa dłużej. Pamiętać należy, że sama podaż energii to jedno, a to, jakie wartości makroskładników przyjmujecie, jak i to, jaką wartość odżywczą dostarczają posiłki, będzie miało wpływ na tempo regeneracji. Jakość pokarmów jest powiązana z wartością biologiczną, a więc możliwościami organizmu do wykorzystania spożywanych produktów. 

4. Spadki energii w ciągu dnia

Znużenie, senność czy brak ochoty na aktywność fizyczną niekoniecznie będą powiązane ze złą aurą za oknem czy chwilowym leniem. Może być to efekt złego doboru kalorycznego diety, jak i bazowanie na składniku energetycznym, który nie do końca sprzyja wymaganiom naszego ciała. Zazwyczaj tego typu odczucia posiadają osoby, który korzystają z diet uwzględniających większą podaż np. tłuszczy kosztem węglowodanów, czy też odwrotnie. Każdy z nas jest indywidualny, dobór makroskładników powinien uwzględniać nie tylko możliwości metaboliczne, ale i samopoczucie osoby trenującej.

5. Brak progresu masowego i siłowego

O ile przyrost siły mięśniowej zależy głównie od treningu, o tyle przyrosty masy mięśniowej będą praktycznie uzależnione od tego, co zjadasz. Brak progresu masowego, czyli brak przyrostów tkanki mięśniowej, świadczyć będzie o tym, że dieta posiada zbyt niską podaż kalorii. Jednak czasem zaobserwować można, że osobnik zamiast budować mięśnie, buduje balast wokół pasa, co z kolei będzie powiązane ze złym doborem makroskładników lub nadwyżki kalorycznej.

Komentarze (0)



Co nowego na forum